Overbodige "krab-het-ijs-van-je-ramen-vertragingstijd

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Peter Kurvers TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Peter Kurvers »

CrashDuck schreef:De mooiste tip die ik heb gehoord:
Parkeer je auto achter een straaljager..
Een eend aan het spit, achter een straalmotor met naverbrander,
dat is plukken, roosteren en laten aanbranden in 1 keer.
CrashDuck schreef: Dat anti-bevries-spul is voor luie mensen.
Het krabben is voor pre-historische mensen.
Die fles lauw water is voor slimme mensen

CrashDuck schreef: En wie een Eend bezit moet tijdens het rijden de ijskrabber bij de hand houden.
Wie een Eend heeft moet tijdens de winter een bijl bij de hand hebben,
Om een gat in het ijs te hakken zodat het beest rondjes kan zwemmen.
Of voor als je honger hebt tijdens de kerst......
Maar vergis je niet met je voorruit.

Guido schreef: ga het rond mei een keer proberen ;)
Het gras onder de auto water geven.....
Sfinx TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Sfinx »

Zolang ik niet weet waar de grens ligt tussen 'lauw' en 'warm' laat ik de fles staan.........is sowieso beter in het verkeer. :lol:
Peter Kurvers TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Peter Kurvers »

Sfinx schreef:Zolang ik niet weet waar de grens ligt tussen 'lauw' en 'warm' laat ik de fles staan.........is sowieso beter in het verkeer. :lol:
Dat lijkt mij een goede voor Mythbusters, maar ik kon daar geen e-mail van vinden .
En alcohol-vrij water is ook in het verkeer toegestaan.
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

@Peter Kurvers: tijdens het krabben kan m'n motor mooi warm draaien. En het krabben kost niets. Dat water moet je eerst kopen van het waterleidingbedrijf en dan nog warm stoken. Met ene beetje pecht knalt je ruit er nog uit ook of een klein scheurtje wordt een hele grote barst.

Daarbij: ik heb niet altijd iets in m'n Eend om water warm te stoken.
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Het warmdraaien van de motor maakt, zoals ze Gijs hebben wijs gemaakt, voor de moderne auto's niet ze gek veel uit. Dat kunnen ze tegenwoordig best hebben. Ook het warm rijden is niet zo heel crusiaal bij de moderne auto's.

Bij de wat oudere auto's is vooral het RUSTIG wegrijden met een koude motor erg belangrijk. Dan kan alles wat op temperatuur komen.

Een belangrijke factor is ook de gebruikte olie. Je hebt dikke en dunne olie. En ik hoef denk ik niemand uit te leggen dat de dunne olie veel sneller warm is dan dikke olie. De dunne olie bereikt dus veel sneller de optimale smerende werking.

De mensen die de spuitbus gebruiken wil ik toch adviseren om de raamrubbers na gebruik even schoon te vegen. Dat spul is funest voor je rubberes. Ze vreten helemaal weg na verloop van tijd.

Misschien een tipje om krabben een beetje te voorkomen. Als je in de mogelijkheid bent is het handig om de auto in de buurt van huizen of een flat te zetten. Dat scheelt een hoop krabben. Door de warmte die van de huizen ofkomt, komt er een minder dik laagje ijs op de ramen. En parkeer dan wel vooruit in. Dan zijn de drie crusiale ruiten voorzien van een minder dikke laag ijs. Maar nogmaals, dit geldt alleen als je die mogelijkheid hebt.

@Koen: op gas moet je alleen KOKEN !!!!!!!
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Bert schreef: (...) Een belangrijke factor is ook de gebruikte olie. Je hebt dikke en dunne olie. En ik hoef denk ik niemand uit te leggen dat de dunne olie veel sneller warm is dan dikke olie. De dunne olie bereikt dus veel sneller de optimale smerende werking. (...)
Dat is helemaal nieuw voor me. Ik snap dat vloeistof dunner (meer vloeibaar) wordt als het warm wordt (enige uitzondering is water), maar het lijkt me niet dat je meer energie in dikke olie hoeft te stoppen om deze te verwarmen dan in dunne olie.
Bullshit.
Sfinx TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Sfinx »

We gaan gewoon allemaal aan de auto met standkachel voorzien van tijdklok.
En anders die volvo's met een stopcontact voor elektrische (voor)verwarming. Niet vergeten even de stekker er uit te halen bij vertrek...........
Bert TS
Infopolitie Gast

CrashDuck schreef:
Bert schreef: (...) Een belangrijke factor is ook de gebruikte olie. Je hebt dikke en dunne olie. En ik hoef denk ik niemand uit te leggen dat de dunne olie veel sneller warm is dan dikke olie. De dunne olie bereikt dus veel sneller de optimale smerende werking. (...)
Dat is helemaal nieuw voor me. Ik snap dat vloeistof dunner (meer vloeibaar) wordt als het warm wordt (enige uitzondering is water), maar het lijkt me niet dat je meer energie in dikke olie hoeft te stoppen om deze te verwarmen dan in dunne olie.
En toch is het waar. Dunne olie is vloeibaarder en zal sneller de optimale smerende werking hebben dan dikkere olie. Overigens is dit wel motor type afhankelijk. Je kunt niet zomaar dikke of dunne olie in iedere motor gooien. Zeker voor de wat oudere auto is dikkere olie aan te raden. Dunne olie zal ook sneller lekken langs zuigerveren. Daar heb je bij de dikkere olie dan weer minder last van.
Bullshit.
Nope. :twisted: :wink:
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Bert schreef:
CrashDuck schreef:
En toch is het waar. Dunne olie is vloeibaarder en zal sneller de optimale smerende werking hebben dan dikkere olie. Overigens is dit wel motor type afhankelijk. Je kunt niet zomaar dikke of dunne olie in iedere motor gooien. Zeker voor de wat oudere auto is dikkere olie aan te raden. Dunne olie zal ook sneller lekken langs zuigerveren. Daar heb je bij de dikkere olie dan weer minder last van.
Jij hebt het dus over de smerende eigenschappen en niet over hoe makkelijk iets warm te stoken is.
Bullshit.
Ik ben best wel nieuwschierig waarom. Een maat van me heeft z'n GS (met de welbekende luchtgekoelde viercylinder boxermotor van 1220 cc)omgebouwd tot LPGS en hij kan nu gewoon op gas rijden. Het is dat de wetgever voorschrijft dat een auto op LPG ook op bensine moet kunnen rijden, anders had hij allang de benzinetank er onderweg geschroefd.
Bert TS
Infopolitie Gast

CrashDuck schreef:
Bert schreef:
CrashDuck schreef:
Jij hebt het dus over de smerende eigenschappen en niet over hoe makkelijk iets warm te stoken is.
Hoe dunner de olie, hoe beter hij smeert. Dus zal dunne olie sneller optimaal gaan smeren. En dunne olie is sneller vloeibaar dan de dikke olie. En hoe vloeibaarder het is, des te beter smeert het. Het is dus een combinatie van beide factoren.
Bullshit.
Ik ben best wel nieuwschierig waarom. Een maat van me heeft z'n GS (met de welbekende luchtgekoelde viercylinder boxermotor van 1220 cc)omgebouwd tot LPGS en hij kan nu gewoon op gas rijden. Het is dat de wetgever voorschrijft dat een auto op LPG ook op bensine moet kunnen rijden, anders had hij allang de benzinetank er onderweg geschroefd.
Uit de praktijk blijkt dat auto's die op gas rijden voor meer problemen zorgen dan de diesle en benzine motoren. Dat komt, zeker bij het ouderwetse gasgebeuren, doordat gas erg schraal is en dus voor extra slijtage van de motor zorgt. Maar ook hier geldt weer dat dat voor de huidige motoren een heel stuk minder is. Verder leverde je vooraal vroeger wat aan vermogen in door de gasinstallatie. En dat in combinatie met het extra gewicht, door de gastank, kwam de rij eigenschappen niet ten goede.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Auto op gas is op dit moment de goedkoopste manier van transport.

Met een G3 installatie betaal ik een tientje meer belasting. Met 1 keer tanken verdien ik 20 euro tov benzine. Ik tank zeker 6 keer per maand, dus tel uit je winst.

En onkosten aan de installatie? Ik heb nu 30.000 met de auto gereden, de auto heeft er al 130.000 op staan, tot nu toe nog geen enkele reparatie aan de gasinstallatie gehad.

En de verzekering? Dat verschil is echt tientje-werk, snel terugverdiend dus.

Dus gas alleen om te koken? Laat mij maar blijven lachen......
Bert TS
Infopolitie Gast

Mijn "ervaring" is dat auto's die op gas rijden problemen gaan opleveren als de teller zo tegen de handerhalve tot twee ton aan gaat zitten.

Vraagje Leo, rij jij wel één keer in de zoveel tijd je benzine tank helemaal leeg ?
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

ik had een autootje die een beetje lek was en vochtig aan de binnenkant....met als gevolg dat ik de binnenzijde van mijn voorruit moest krabben (echt waar).

nou ben ik soms een beetje lui, dus toen heb ik ook zo'n spuitbusje van dat spul gebruikt. GEEN AANRADER aan de binnenkant. Was 5 meter onderweg, dacht dat ik dood ging :shock:

Wij hadden thuis ook een auto met voorruitverwarming, dat is gewoon de uitvinding.
Wie rent, bekent!
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Bert schreef:
CrashDuck schreef:
Bert schreef:
CrashDuck schreef:
Hoe dunner de olie, hoe beter hij smeert. Dus zal dunne olie sneller optimaal gaan smeren. En dunne olie is sneller vloeibaar dan de dikke olie. En hoe vloeibaarder het is, des te beter smeert het. Het is dus een combinatie van beide factoren.
Ik geloof dat we het aardig met elkaar eens zijn, de rest is gewoon een kwestie van correct Nederlands/begrijpend lezen (gezeur dus).
Bullshit.
Uit de praktijk blijkt dat auto's die op gas rijden voor meer problemen zorgen dan de diesle en benzine motoren. Dat komt, zeker bij het ouderwetse gasgebeuren, doordat gas erg schraal is en dus voor extra slijtage van de motor zorgt. Maar ook hier geldt weer dat dat voor de huidige motoren een heel stuk minder is. Verder leverde je vooraal vroeger wat aan vermogen in door de gasinstallatie. En dat in combinatie met het extra gewicht, door de gastank, kwam de rij eigenschappen niet ten goede.
Zet nou eens de besparing op het rijden op gas eens uit tegen de kosten vna een reparatie of zelfs een compleet andere motor ?

(volgens mij ga ik nu echt zwaar offtopic)
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

In ieder geval allemaal bedankt voor de reactie's...

Overigens vergat ik te vertellen dat ik ook een boxermotor achter de grille met de Pleiaden heb liggen :wink: en ik ga er vanuit dat de smering van een (koude) moderne boxer sowieso minder 'problemen' geeft dat een staande lijnmotor...

En eerlijk is eerlijk, Subaru heeft beloofd met een dieselboxer te komen dus misschien ga ik nogeens terug naar een diesel maar voorlopig lach ik nog zeer tevreden iedereen uit als ik oa het financiele plaatje bekijk.

Het argument van het millieu doet me overigens weinig... Als ik me daar werkelijk veel zorgen om zou maken, zou ik uberhaupt geen auto bezitten en alles met de fiets doen. Bij een open brug de motor afzetten vanwege het millieu zie ik puur als een vorm van 'geweten sussen'....

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gesloten