Vallend ijs / sneeuw van vrachtauto's / opleggers

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

flwalraven TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door flwalraven »

De chauffeur is en blijft verantwoordelijk.

Hij moet gewoon dom weg ervoor zorgen dat er niets van zijn vrachtauto kan vallen. Hier valt zijn lading onder maar ook stukken ijs, sneeuw, losse onderdelen van het voertuig etc.

gewoon pv opmaken voor het verliezen van lading.

Verhalen van ik had geen ladder, bezem etc zijn zijn probleem.
Dan wacht hij maar tot de boel ontdooit is.

Wel eens een fietser gezien die die zo'n schol ijs tegen zijn hoofd heeft gehad?

Je wilt niet weten hoe dat eruit ziet

De bestuurder zal blij zijn dat hij een prent heeft gehad van een 125 euro en niet zich hoeft te verantwoorden dat hij een ander lichamelijk letstel of erger heeft toegebracht.

Frans
Peter Kurvers TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Peter Kurvers »

Julio schreef: Mag dat wel van de Arbo?? Oplegger is 4 meter hoog... Heb je daar geen steiger voor nodig??

Een steiger is niet nodig, wel een valbeveleging, zoals een tuigje.
Dat is verplicht v.a. 2,5m hoogte.
Of er moet een deugedelijke reling zijn.
petertenthije
Lid
Geslacht:
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door petertenthije »

Een steiger is niet nodig, wel een valbeveleging, zoals een tuigje.
Dat is verplicht v.a. 2,5m hoogte.
Of er moet een deugedelijke reling zijn.
Met andere woorden, een steiger is wel nodig. Vrachtwagens hebben namelijk op het dak geen pluggen waar een tuigje aan kan worden bevestigd. Dus of een hoogwerker of een steiger.

Het idee van de verwarmde garage is leuk bedacht, maar niet echt reeel. Neem bijvoorbeeld Wim Bosman, die heeft 100den vrachtwagens en trailers. Zelfs als je alle wagens die rijden daar aftrekt, dan houd je nog 10tallen wagen over, wil je die allemaal onder dak zetten?

En wat als er onderweg sneeuw op de wagen valt? Zodra het hard gaat sneeuwen ergens langs de weg parkeren en als het gestopt is met sneeuwen de steiger opbouwen, dak schoonmaken en wegrijden? Het sneeuwt gelukkig niet vaak, maar het verkeer is al voldoende ontregeld bij sneeuw zonder vrachtwagens die overal maar stilstaan.

Mischien is er een andere optie te verzinnen? Ik noem maar wat, een opstaande rand aan de achterkant van de wagen waardoor sneeuw "gecontroleerd" naar beneden valt. Dan kun je het een beetje sturen. Dus niet naar achteren, maar naar de zijkant waar eventuele schade minder zal zijn (van uit gaande dat motors zo veel mogelijk naar links gaan als ze inhalen). Is aerodynamisch wel niet zo leuk, maar in de winter heb je daar niet zo veel last van want de sneeuw haalt de "stroomlijn" zowieso wel uit de wagens.

edit: nog een idee. Steeds vaker zie ik vrachtwagens met reclame borden op de achterkant (borden, niet stickers). Bijvoorbeeld de "ik ben verzekerd bij VTM" of zoiets borden). Plaats zo een bord 10 cm buiten de deuren en laat het 20 cm uitsteken boven de top. Alle sneeuw/ijs gaat dan tussen de deur en het reclamebord naar beneden. Moet wel het slot worden afgedekt zodat het niet vastvriest.

Wordt dan waarschijnlijk wel wat gladder direct achter een vrachtwagen.
Met vriendelijke groet
Peter
http://www.schipholspotter.com/
flwalraven TS
Infopolitie Gast

Wil jij er met de fiets naast rijden en zo'n brok ijs opvangen??

Of zoals eerder vermeld dat het ijs door de vooruit komt??

Onderweg komt er geen ijs op en bij sneeuwval waait die losse sneeuw er wel af.

Van mij krijgen ze een muldertje van 125 euro.
En verdomd er zijn er bij die er eerst 3 moeten hebben voordat ze het leren.

Frans
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Eigenlijk is de oplossing heel simpel. Maak het dak niet plat. Gewoon een puntdak erop. Dan valt de sneuw er na het vallen meteen vanaf. Dan valt het er onderweg niet af (wat er niet op ligt kan er ook niet afvallen) en de chauffeur hoeft geen acrobatische toeren uit te halen om op het dak van zijn trailer te komen.
Venzent TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Venzent »

Bert schreef:Eigenlijk is de oplossing heel simpel. Maak het dak niet plat. Gewoon een puntdak erop. Dan valt de sneuw er na het vallen meteen vanaf. Dan valt het er onderweg niet af (wat er niet op ligt kan er ook niet afvallen) en de chauffeur hoeft geen acrobatische toeren uit te halen om op het dak van zijn trailer te komen.
Een trailer mag max 4 mtr zijn. Met een puntdak verliezen ze inhoudelijk kubieke meters en betekend minder vracht per rit, ergo, minder inkomsten voor de transporteur...gaat dus niet werken :wink:
Bert TS
Infopolitie Gast

Maar de oplossing is nog steeds simpel !!!! :wink:

Nu alleen nog even de wet aanpassen dat die dingen 4.10 mtr. mogen zijn. En klaar !! :lol: :wink:

Oh ja, en alle viaducten nog ff aanpassen.
Flik
Inventaris
Aspirant
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door Flik »

Passen we meteen even de hoogte van de viaducten in NL aan. Simpel!!
Bert TS
Infopolitie Gast

Flik schreef:Passen we meteen even de hoogte van de viaducten in NL aan. Simpel!!
Wel de kleine lettertjes lezen. :wink:
Flik
Inventaris
Aspirant
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door Flik »

Die lettertjes zijn wel heel klein, maar heb ze inmiddels gevonden.
Bert TS
Infopolitie Gast

:lol: :lol: :wink:
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Valt volgens mij inderdaad onder (kans op) afvallende lading (naast art 5) zoals iemand al aanhaalt.
AngeliqueBS TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door AngeliqueBS »

Flik schreef:Passen we meteen even de hoogte van de viaducten in NL aan. Simpel!!
Veruit de meeste viaducten op de grote wegen kun je met 4.10 makkelijk onderdoor.
En met 4.30 m hoog kom je ook nog een heel end als je de routes weet! (hoogte lading = ontheffing)

Wat sneeuw en ijzel betreft dit is een probleem dat zal ik niet ontkennen.
Maar je hebt onderweg de middelen niet om hem sneeuw/ijsvrij te maken (heb het hier niet over een zeilentrailer waar je van binnenuit nog het een en ander kunt doen). Inderdaad met een paar bochtjes etc ben je het meeste zo kwijt. (op den industrie he ;) voordat ik daar weer op aangevallen wordt)

Andere zaken zoals met een ladder op je 4 meter hoge gladde trailer klimmen werken in de praktijk echt niet.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Dat zal allemaal best wel kloppen Angelique maar vrolijk (of chagerijnig) over 's lands wegen rijden terwijl de brokken ijs van de auto vliegen mag in de praktijk dan misschien wel werken, de mensen die gedupeerd achterblijven met schade of letsel zullen daar toch beslist een andere mening op na houden. En terecht. Van het probleem van de trucker moet natuurlijk niet het probleem van een ander gemaakt worden.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
flwalraven TS
Infopolitie Gast

Nog een keer kort en zakelijk.

Als er er iets van een wagen afvalt, wat dat dan ook mag zijn, voor de eventuele onstane schade en of letsel is en blijft de bestuurder van die auto aansprakelijk.

Alle verhalen van wagen te hoog, stond midden in de polder, geen bezem, zeil is glad, wist ik niet, etc etc, zijn en blijven zijn probleem.

Frans
Gesloten