aanhouding

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

kim22 TS
Infopolitie Gast

rijden door rood licht

Ongelezen bericht door kim22 »

Bedankt voor de antwoorden
Ellen TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ellen »

Zoals al eerder in dit topic (en in vele andere topics op dit forum) vermeld en verteld:

Een agent heeft een ambtseed of ambtsbelofte afgelegd. Dit betekent, even heel simpel gezegd, dat alles wat een agent constateert ook daadwerkelijk gegaan is als zoals de agent dit op papier zet. Dit wordt ook wel integriteit genoemd.
Een agent die bekeurt voor iets wat niet gebeurd is, handelt in strijd met zijn eed/belofte.

Als de agent zegt dat je door het rood gereden bent kan je aannemen dat dit ook gebeurd is. Niemand zegt echter dat je dit met opzet gedaan hebt....
kim22 TS
Infopolitie Gast

rijden door rood licht

Ongelezen bericht door kim22 »

het licht was oranje alleen een reed een auto achter mij waardoor ik niet kon stoppen.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: boete rood rijen

Ongelezen bericht door Frans »

kim22 schreef:Mijn probleem is eigenlijk als volgt. als iemand te hard rijdt of een andere overtreding begaat dan kun je bezwaar aantekenen en foto's opvragen.
Bij dit incident is het dus niet mogelijk.
Stel ik schrijf een brief, krijg ik dan gewoon als reactie terug de politieagent heeft het gezien ? Als ik door het rood gereden ben dan is dat een grote fout geweest maar dan wil ik wel met zekerheid zien dat ik daadwerkelijk door het rood gereden ben.
Goed kim, duidelijker antwoord dan. Ik kan je nog zeker 300 feiten noemen die door een agent worden bekeurd, maar waar geen foto of film van is. DAT is nu net de eed of belofte die een agent heeft afgelegd. In al deze gevallen ligt de bewijslast bij de bestuurder (in dit geval jij zelf dus.) Jij zult dus wettelijk en overtuigend bewijs moeten leveren dat je NIET door rood bent gereden, dus als je zelf een foto of filmpje hebt waarop staat dat je door groen reed is dat voldoende om je gelijk te behalen.....en de agent een zwaar probleem te laten krijgen, want dat is nu juist waar het om draait.

Gelukkig werkt het tegenwoordig wel zo, met de nieuwe regels. Immers, als je deze boete betaalt ben je overal vanaf en heb je nooit meer iets te maken met de politie. Je kunt zelfs wel 10x per dag door rood heen rijden, absoluut zonder gevolgen. Vroeger niet, toen lag de bewijslast wel bij de politie......en was jij de verdachte, en kreeg je een strafblad en moest je gehoord worden op het bureau (wat je een halve vrije dag kostte) en moest je bij grotere overtredingen voor de rechter verschijnen en....en.... Verhip, ik draaf alweer door.....terug naar af. Inderdaad, de agent heeft keurig gehandeld, heeft daar een proces-verbaal (niewt meer en niet minder dan een verklaring van iets wat door hem is geconstateerd, hij heeft dus gezien dat je daadwerkelijk door rood reed, wat ook al langer dan 3 seconden op rood stond) van opgemaakt en heeft je als betrokkene keurig staande gehouden op een voor hem meest geschikte plaats........

En het staat je daarbij vrij om bezwaar aan te tekenen...of het zin heeft, ik denk van niet.....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: rijden door rood licht

Ongelezen bericht door MotoRon »

kim22 schreef:het licht was oranje alleen een reed een auto achter mij waardoor ik niet kon stoppen.
Voer dit dan aan als verdediging en zoek niet naar allerlei mogelijke fouten van de betreffende politieman. (die in het beschreven geval niet te vinden zijn)
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten