ongekentekend voertuig
Moderator: Moderatorteam
-
jan TS
- Infopolitie Gast
ongekentekend voertuig
Als tuinder wil ik de kenteken platen inleveren van mijn vrachtauto,25-k.m. plaat er op,en enkele versnellingen blokkeren ,zodat de max.snelheid 40km.per uur wordt. Zoals een LANDBOUWVOERTUIG.
R.D.W. geeft dan verklaring af dat voertuig buiten kentekenregistratie is geplaatst. Dus zou het vanaf dat moment een landbouwvoertuig moeten zijn. Zie A.P. Voertuigreglement Wegenverkeerswet1994:motorrijtuig met beperkte snelheid.
MAAR....nu hoor ik van de verzekering dat officier van justitie na verkeerscontrole toch fors bestraft.
Als U het antwoord niet weet, waar kan ik dan terecht??
Ik heb overal al geprobeerd|
M.VR,GR, JAN
R.D.W. geeft dan verklaring af dat voertuig buiten kentekenregistratie is geplaatst. Dus zou het vanaf dat moment een landbouwvoertuig moeten zijn. Zie A.P. Voertuigreglement Wegenverkeerswet1994:motorrijtuig met beperkte snelheid.
MAAR....nu hoor ik van de verzekering dat officier van justitie na verkeerscontrole toch fors bestraft.
Als U het antwoord niet weet, waar kan ik dan terecht??
Ik heb overal al geprobeerd|
M.VR,GR, JAN
-
gelderblom
- Roepnaam: Jan
- Geslacht:
- Leeftijd: 71
Bij de RdW kun je inderdaad het kentekenbewijs inleveren.
Zoals je al aangeeft wil je een 25 km/h plaat erop zetten.
Maar je geeft dan aan dat je de snelheid gaat begrenzen op 40 km/h. Daar zit het probleem.
Volgens art 36 van de Wegenverkeerswet moet ieder motorrijtuig zijn voorzien van een kenteken.
De uitzondering staat in artikel 37 Wegenverkeerswet, o.a. een voertuig met beperkte snelheid.
Jouw vrachtauto zal waarschijnlijk nooit een landbouwtractor worden want dat is heel iets anders. Het kan wel een voertuig met beperkte snelheid worden.
Voertuigreglement Artikel 1.1
In dit besluit en de daarop berustende regelingen wordt, voor zover niet anders is bepaald, verstaan onder:
ap. motorrijtuig met beperkte snelheid: motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen, en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen; onder motorrijtuig met beperkte snelheid wordt mede verstaan: motorrijtuig niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen, en
1. ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten de wegen;
2. ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen.
Daar is dus de voorwaarde gesteld, dat het voertuig niet sneller mag kunnen rijden dan 25 km/h. Alleen in dat geval mag je er zonder kentekenbewijs mee rijden en die maximaal haalbare snelheid is heel belangrijk.
Voldoet het voertuig daar niet aan, dan is de algemene kentekenplicht van toepassing en kunnen er boetes worden opgelegd.
NB: Dat bordje "25 km/h" hoeft er niet op. Wel moet er aan de achterzijde een rode, afgeknotte driehoek aanwezig zijn.
Voor de wet is het dan voor elkaar. Of je verzekering eigen/andere voorwaarden stelt kan ik niet aangeven.
Zoals je al aangeeft wil je een 25 km/h plaat erop zetten.
Maar je geeft dan aan dat je de snelheid gaat begrenzen op 40 km/h. Daar zit het probleem.
Volgens art 36 van de Wegenverkeerswet moet ieder motorrijtuig zijn voorzien van een kenteken.
De uitzondering staat in artikel 37 Wegenverkeerswet, o.a. een voertuig met beperkte snelheid.
Jouw vrachtauto zal waarschijnlijk nooit een landbouwtractor worden want dat is heel iets anders. Het kan wel een voertuig met beperkte snelheid worden.
Voertuigreglement Artikel 1.1
In dit besluit en de daarop berustende regelingen wordt, voor zover niet anders is bepaald, verstaan onder:
ap. motorrijtuig met beperkte snelheid: motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen, en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen; onder motorrijtuig met beperkte snelheid wordt mede verstaan: motorrijtuig niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen, en
1. ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten de wegen;
2. ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen.
Daar is dus de voorwaarde gesteld, dat het voertuig niet sneller mag kunnen rijden dan 25 km/h. Alleen in dat geval mag je er zonder kentekenbewijs mee rijden en die maximaal haalbare snelheid is heel belangrijk.
Voldoet het voertuig daar niet aan, dan is de algemene kentekenplicht van toepassing en kunnen er boetes worden opgelegd.
NB: Dat bordje "25 km/h" hoeft er niet op. Wel moet er aan de achterzijde een rode, afgeknotte driehoek aanwezig zijn.
Voor de wet is het dan voor elkaar. Of je verzekering eigen/andere voorwaarden stelt kan ik niet aangeven.
-
JAN TS
- Infopolitie Gast
ONGEKENTEKEND VOERTUIG
Dank voor dit antwoord.
Het rijden van een voertuig met BEPERKTE SNELHEID,is dat vrij van wegenbelasting,apk en rijbewijs?
Het rijden van een voertuig met BEPERKTE SNELHEID,is dat vrij van wegenbelasting,apk en rijbewijs?
-
gelderblom
- Geslacht:
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
-
beamer TS
- Infopolitie Gast
Ja, dat klopt, de houderschapsbelasting is gekoppeld aan het kenteken en dat heb je dan niet meer. Het is alleen de vraag of je met een dergelijk voertuig zomaar onbeperkt van de voor het openbaar verkeer openstaande weg mag gebruik maken. Er is al aangegeven dat dit voertuig nooit onder het begrip landbouwtractor of landbouwmotorvoertuig te brengen is. Om welke reden zal dit voertuig dan op de weg worden gebruikt?Anonymous schreef:Aangezien houderschapsbelasting wordt geheven over het op naam hebben van een kenteken lijkt het mij logisch dat voor een niet gekentekend voertuig geen houderschapsbelasting verschuldigd is.....
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Goeie vraag...
Voor het overbrengen, over de openbare weg, van goederen van de ene loods naar de andere, oid...
Volgens de definitie 'ingericht voor vervoer van goederen over korte afstand'.
Een 'geknepen' auto lijkt mij tenminste niet handig voor gebruik buiten de weg...
Voor het overbrengen, over de openbare weg, van goederen van de ene loods naar de andere, oid...
Volgens de definitie 'ingericht voor vervoer van goederen over korte afstand'.
Een 'geknepen' auto lijkt mij tenminste niet handig voor gebruik buiten de weg...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
gelderblom
- Geslacht:
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
gelderblom schreef:Ik heb zelf als voorbeeld meegemaakt/ geholpen bij een SRV wagen. Een (nog niet uitgestorven) SRV man heeft zo'n wagen en gaat daarmee langs de deur. Hij heeft zijn voertuig aangepast en het kentekenbewijs ingeleverd. Daar had de RdW een formulier voor.
Nou mensen, ik weet inmiddels wat ik er voor moet doen om mijn Hortensiaplantjes van de ene kwekerij naar de andere(paar honderd meter) te vervoeren met een voertuig met "beperkte snelheid".
De bedoeling was dat meerdere mensen zonder vrachtwagenrijbewijs een enkele keer dat werk zouden kunnen doen.
Maar...de verzekering wenst van elke bestuurder rijbewijs METchauffeursdiploma, dus gaan een aantal medewerkers dat halen en blijft de vrachtwagen zo als die is.
Groetjes Jan.