Enkele vragen van een motorrijder

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sendis TS
Infopolitie Gast

Enkele vragen van een motorrijder

Ongelezen bericht door Sendis »

Ik heb enkele vragen omtrent het gebruik van de motor:

<ol><li>Als motorrijder is me niet duidelijk waar ik mijn motor binnen de gemeentegrenzen kan/mag parkeren. Temeer ook omdat ik verschillende verhalen hoor: de één zegt: hij mag NIET op een voor een auto gemarkeerde parkeerplaats staan, de ander zegt dat hij daar dus wel mag staan omdat een gemotoriseerde tweewieler NIET op de stoep mag staan.

Anderen maken het er voor mij niet bepaald duidelijker op door te zeggen dat het per gemeente verschillend is, omdat dit weer te maken heeft met de verschillende politieverordeningen. Het is toch niet zo dat er geen eenduidige regelgeving op landelijk niveau bestaat?!

<li>Mag je als motorrijder een voor een stoplicht wachtende stoet auto's links voorbij rijden, om zo vooraan te komen? Ik zie dit zo ontzettend vaak gebeuren, zelf wacht ik gewoon braaf tussen de auto's in, voel me daardoor wel vaak een gekke Henkie. Vergelijkbaar de situatie voor een openstaande brug etc.</li></ol>
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Artikel 10
1.
Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 (motorfietsen dus) gebruiken de rijbaan. Zij mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
Oftewel, een motorrijder parkeert niet op het trottoir. En parkeren in een parkeervak is dus geen enkel probleem, want stilstaand of rijdend, hij blijft eigenlijk altijd op de rijbaan (op de weg).... In een berm wil je namelijk niet parkeren.. :wink:

Ook in een parkeerschijfzone mag je probleemloos een motorfiets parkeren. De verplichting tot het gebruik van een parkeerschijf geldt alleen voor auto's ed... Overigens zal de tijdmeting en het bekeuren (gezien de doelstelling) waarschijnlijk wel gewoon door kunnen gaan...

Van betaald parkeren heb ik geen verstand, al heb ik hier geleerd dat niemand je wat kan maken als je gewoon een kaartje koopt en die in je zak steekt... :wink:

Oh ja, een motorrijder mag probleemloos 'tussen een file door' naar voren rijden. Dit is, zolang het veilig gebeurt, niet verboden. Over de rijstrook voor linksaf rijden en uiteindelijk toch rechtdoor gaan is wel verboden...

Het is echter geen recht wat je 'af mag dwingen' en als je verstandig bent doe je het ook niet altijd... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Sendis TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Sendis »

Duidelijk, hartelijk dank! :D
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Daarom wordt in veel gemeenten het parkeren van de motor op het trottoir ook gedoogd. Dus neem even kontakt op met de gemeente en vraag hoe dit bij u geregeld is.

Het voorbij rijden van de "file" is u reeds uitgelegd. Indien de mogelijkheid er is zou ik dat ook zeker doen! er is niets zo vervelend om met de motor b.v. tussen allerlei grote motorvoertuigen te staan en gesandwicht te worden ;)

gr, mashi
Gesloten