aangehouden
Moderator: Moderatorteam
-
Burger TS
- Infopolitie Gast
aangehouden
Een maand gelden was ik getuige van een aanhouding door de politie. Een van die agenten hield een jong knulletje aan. Bij die aanhouding werd behoorlijk wat geweld gebruikt terwijl dit helemaal niet nodig was want die jongen ging plat op zijn buik liggen en werkte mee. Omdat ik het raar vond, ben ik er naartoe gelopen en ik ben er tussengesprongen. Dit had ik geloof ik beter niet kunnen doen want ook ik werd aangehouden.
Nu heb ik een dagvaarding meegekregen en nu moet ik dus binnenkort voorkomen. Wat kan ik verwachten?
Nu heb ik een dagvaarding meegekregen en nu moet ik dus binnenkort voorkomen. Wat kan ik verwachten?
-
Mohaa TS
- Infopolitie Gast
Dus hou rekening met een Fikse tik op je vingers.
Jij weet namelijk niet de reden waarom hij werd aangehouden en was het geweld rechtvaardig.
Ik snap je hulp, maar weet ook wanneer je andere hun werk moet laten doen. Je kan altijd later even naar het bureau gaan en dan je verhaal doen.
maar hou rekeneing met het ergste.
Jij weet namelijk niet de reden waarom hij werd aangehouden en was het geweld rechtvaardig.
Ik snap je hulp, maar weet ook wanneer je andere hun werk moet laten doen. Je kan altijd later even naar het bureau gaan en dan je verhaal doen.
maar hou rekeneing met het ergste.
-
Burger TS
- Infopolitie Gast
Ik heb zelf helemaal geen strafblad of wat dan ook dus misschien dat het in mijn voordeel werkt. Gelukkig zijn een aantal mensen geweest die hebben een getuigeverklaring afgelegd en iedereen zei dat zoveel geweld niet nodig was geweest. Laat ik wel zeggen dat het goed was dat die jongen werd aangehouden want hij wilde een fiets stelen. Mijn vraag is eigenlijk of een burger dus zo maar moet toekijken als er onnodig letsel wordt toegebracht. Ik lees hier wel vaker mee en dan lees ik best vaak dat er staat dat de andere kant van het verhaal niet duidelijk is. Voor mijn vraag zou ik het prettig vinden als jullie reageren op basis van mijn verhaal. Is er een kans dat ik vrijgesproken word?
-
Onyx TS
- Infopolitie Gast
kortweg...nee.
Ik lees namelijk dat je belemmering pleegt tijdens een aanhouding door agenten.
DIT zal dan ook gewoon bewezen worden geacht.
Het feit dat jij vond dat er excessief geweld werd gebruikt door de politie is een heel ander verhaal.
Behalve dat het op jou zo overkomt wil niet zeggen dat het ook zo was.
Mocht het wel zo zijn geweest dan vraag je naar de agent zijn dienstnummer (als de actie voorbij is) en kunt dan verhaal gaan halen op het betreffende politiebureau.
Ik vraag me dan ook af wat je achterliggende gedachte was toen je er "tussen sprong".
Aan de ene kant vind je het goed dat een fietsendief word aangehouden, aan de andere kant kan je zelf ook wel nagaan dat de kans dat ie ontsnapt in het gewoel, omdat jij het onnodig extra onoverzichtelijk maakt, behoorlijk groot is.
Daarom heet het belemmering.
Ik lees namelijk dat je belemmering pleegt tijdens een aanhouding door agenten.
DIT zal dan ook gewoon bewezen worden geacht.
Het feit dat jij vond dat er excessief geweld werd gebruikt door de politie is een heel ander verhaal.
Behalve dat het op jou zo overkomt wil niet zeggen dat het ook zo was.
Mocht het wel zo zijn geweest dan vraag je naar de agent zijn dienstnummer (als de actie voorbij is) en kunt dan verhaal gaan halen op het betreffende politiebureau.
Ik vraag me dan ook af wat je achterliggende gedachte was toen je er "tussen sprong".
Aan de ene kant vind je het goed dat een fietsendief word aangehouden, aan de andere kant kan je zelf ook wel nagaan dat de kans dat ie ontsnapt in het gewoel, omdat jij het onnodig extra onoverzichtelijk maakt, behoorlijk groot is.
Daarom heet het belemmering.
-
Nick B TS
- Infopolitie Gast
Re: aangehouden
Nee, ik zeg toch niks.gast schreef:Een maand gelden was ik getuige van een aanhouding door de politie. Een van die agenten hield een jong knulletje aan. Bij die aanhouding werd behoorlijk wat geweld gebruikt terwijl dit helemaal niet nodig was want die jongen ging plat op zijn buik liggen en werkte mee. Omdat ik het raar vond, ben ik er naartoe gelopen en ik ben er tussengesprongen. Dit had ik geloof ik beter niet kunnen doen want ook ik werd aangehouden.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ik voel precies hetzelfde als jou, Gijs.
Bij mij komt er maar 1 gedachte op: 'Iedere samenleving heeft de criminaliteit die ze verdient. En als ik dit topic lees, hebben we nog heel veel criminaliteit te gaan...
Bij mij komt er maar 1 gedachte op: 'Iedere samenleving heeft de criminaliteit die ze verdient. En als ik dit topic lees, hebben we nog heel veel criminaliteit te gaan...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Een lastig verhaal met flink wat haken en ogen.
De aanhouding zal hebben plaatsgevonden op basis van dit artikel:
Er wordt in het artikel gesproken over:
Dan kom je bij het tweede punt:
Normaal gesproken zou je als first offender een transactie aangeboden krijgen ( ik zou niet weten waarom niet). Nu heb je de kans om je zegje te doen. Als er meerdere verklaringen zijn opgenomen dan heeft de rechter waarschijnlijk voldoende informatie om een oordeel te geven.
1 ding is echter simpel: Als de ambtenaar teveel geweld heeft gebruikt tijdens de aanhouding dan lijkt het mij dat deze niet in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening was en daarmee vervalt de kans op vervolging terzake de overtreding van het eerder genoemde artikel al snel.
Recent heeft een dergelijke zaak gespeeld en die had boven genoemde uitspraak.
De aanhouding zal hebben plaatsgevonden op basis van dit artikel:
Jij zegt:Artikel 180
Hij die zich met geweld of bedreiging met geweld verzet tegen een ambtenaar werkzaam in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening, of tegen personen die hem daarbij krachtens wettelijke verplichting of op zijn verzoek bijstand verlenen, wordt als schuldig aan wederspannigheid gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
Als het alleen bij dit springen is gebleven dan wordt een aanhouding op basis van dit artikel al lastig alhoewel de meeste hovj's deze aanhouden wel goed zullen keuren.en ik ben er tussengesprongen.
Er wordt in het artikel gesproken over:
Voor vervolging zal dit stukje bewezen moeten worden.Hij die zich met geweld of bedreiging met geweld
Dan kom je bij het tweede punt:
De vraag is of de ambtenaar wel met de rechtmatige uitoefening van zijn bediening was. Een ambtenaar mag geweld gebruiken om tot zijn doel te komen. Dit geweld moet echter aan een aantal eisen voldoen. Zo mag er bijvoorbeeld niet meer geweld gebruikt worden dan dat nodig is. Als de situatie is zoals je hem omschreven hebt dan zijn daar zeker twijfels bij te zetten want naar mijn idee is er meer geweld gebruikt dan dat nodig is. De verdachte lag immers op de grond en werkte mee.een ambtenaar werkzaam in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening
Normaal gesproken zou je als first offender een transactie aangeboden krijgen ( ik zou niet weten waarom niet). Nu heb je de kans om je zegje te doen. Als er meerdere verklaringen zijn opgenomen dan heeft de rechter waarschijnlijk voldoende informatie om een oordeel te geven.
1 ding is echter simpel: Als de ambtenaar teveel geweld heeft gebruikt tijdens de aanhouding dan lijkt het mij dat deze niet in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening was en daarmee vervalt de kans op vervolging terzake de overtreding van het eerder genoemde artikel al snel.
Recent heeft een dergelijke zaak gespeeld en die had boven genoemde uitspraak.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ben het niet met je eens, Rich...
Of er nou veel of weinig geweld wordt gebruikt, de aanhouding op zich is nog steeds rechtmatig. Het gebruikte geweld misschien niet, maar dit staat los van de terechte aanhouding van een verdachte...
En ik zie meer heil in dit artikel:
Of er nou veel of weinig geweld wordt gebruikt, de aanhouding op zich is nog steeds rechtmatig. Het gebruikte geweld misschien niet, maar dit staat los van de terechte aanhouding van een verdachte...
En ik zie meer heil in dit artikel:
Artikel 189
1.
Met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:
1°.
hij die opzettelijk iemand die schuldig is aan of vervolgd wordt ter zake van enig misdrijf, verbergt of hem behulpzaam is in het ontkomen aan de nasporing van of aanhouding door de ambtenaren van de justitie of politie;
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 27 okt 2005, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Ik begrijp jou redenatie maar het feit dat er teveel geweld werd gebruikt maakte de handeling ( gebruik van geweld) niet rechtmatig.
Met name het eerste punt is ook van belang. Is er geweld gebruikt door de verdachte of niet. Passief verzet is immers niet strafbaar.
Met name het eerste punt is ook van belang. Is er geweld gebruikt door de verdachte of niet. Passief verzet is immers niet strafbaar.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
De handeling is de aanhouding, de handeling is niet het geweld. De aanhouding is terecht (immers fietsendief) dus waren de collega's in de rechtmatige uitoefening van hunner bediening..rich schreef:Ik begrijp jou redenatie maar het feit dat er teveel geweld werd gebruikt maakte de handeling ( gebruik van geweld) niet rechtmatig.
De manier waarop kan een klacht opleveren, maar dan nog alleen van degene, die het geweld heeft moeten ondergaan. Als het geweld echt excessief is geweest, kan daar een aangifte mishandeling op volgen, maar dat maakt nog steeds niet dat de aanhouding van die jongen onrechtmatig.
Kwestie van zaakjes gescheiden blijven zien dus.
-
theo TS
- Infopolitie Gast
Re: aangehouden
U weet niet wat er vantevoren zich heeft afgespeeld en wat dat jonge knulletje heeft gezegd tegen de agenten misschien staat dat jonge knulletje wel bekend bij de politie.gast schreef:Een maand gelden was ik getuige van een aanhouding door de politie. Een van die agenten hield een jong knulletje aan. Bij die aanhouding werd behoorlijk wat geweld gebruikt terwijl dit helemaal niet nodig was want die jongen ging plat op zijn buik liggen en werkte mee. Omdat ik het raar vond, ben ik er naartoe gelopen en ik ben er tussengesprongen. Dit had ik geloof ik beter niet kunnen doen want ook ik werd aangehouden.
Ieder zijn werk , u doet u werk, oke.
Laat de politie dan hun werk doen,oke.
Gr theo
-
Bim TS
- Infopolitie Gast