Diefstal:
Artikel 310 Sr.
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Verduistering:
Artikel 321 Sr.
Hij die opzettelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort en dat hij anders dan door misdrijf onder zich heeft, wederrechtelijk zich toeeigent, wordt, als schuldig aan verduistering, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Algemeen:
Het gaat er om hoe de persoon het goed onder zich krijgt.
Bij diefstal pakt de verdachte het goed en neemt het onder zich.
Bij verduistering heeft de persoon het goed al onder zich ( anders dan door een misdrijf gekregen dus bijvoorbeeld geleend) en dan besluit hij om het goed toe te eigenen.
Vb:
Ik loop de supermarkt in. Ik heb geen geld bij me maar ik moet waspoeder hebben. Ik pak het waspoeder van de plank en ik loop zo de winkel uit. Dit is diefstal
Nu verduistering:
Ik loop de supermarkt in om boodschappen te doen. Ik heb geld bij me en ik moet waspoeder hebben. Ik pak netjes een pak waspoeder uit de stelling en ik winkel verder. Dit is niets bijzonders want tijdens het boodschappen doen, handelen we allemaal zo. Op een zeker moment kijk ik naar de prijs en ik schrik me rot. Ik heb niet genoeg geld bij me maar ik heb de waspoeder nodig. Ik besluit om de waspoeder onder op het karretje te leggen en om de waspoeder niet af te rekenen.
Het verschil:
- Bij de diefstal heb ik direct het voornemen om dat pak weg te nemen.
- Bij de verduistering heb ik het goed op een normale wijze ( anders dan door een misdrijf) onder me gekregen en ik besluit later dat ik mij het goed wil toeeigenen.
Voor de strafmaat maakt het niet veel uit ondanks het feit dat er om diefstal wat meer gevangenis straf staat. Ook verduistering is een feit waarop voorlopige hechtenis is toegelaten en de straf zal er niet minder om zijn.
@mohaa:
Verduistering: anders dan door misdrijf