Winkelwagentje

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

TSp TS
Infopolitie Gast

Winkelwagentje

Ongelezen bericht door TSp »

Er zijn regelmatig mensen die een winkelwagentje mee naar huis nemen.
Deze worden dan gebruikt voor het vervoeren van de boodschappen.
Het lege wagentje blijft dan in de schuur of tuin staan, klaar voor een volgend gebruik. (in het gunstigste geval).

Is dit diefstal?

En het argument: ik heb er toch een muntje ingedaan? :shock:

opm rich

Mocht je geregistreerd staan, zou je dan zo vriendelijk willen zijn om even in te loggen ;)
-sylvia- TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door -sylvia- »

En wat te denken van die winkelmandjes, die kan je helemaal ongezien meenemen.

Ik denk wel dat het diefstal is.
Mohaa TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mohaa »

Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal gestrafd met.......

Diegene heeft in mijn zien het karretje toegeeigend dus op die grondfe ja diefstal.

Op de motivatie ik heb er toch een muntje in gegooid?
Kan je jezelf ook vragen hadden zij het karretje wel laten ztaan als je er geen muntje in had moeten gooien?????
Venzent TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Venzent »

Ik denk dat dit specifieke geval niet onder 1 of ander strafrecht valt, immers, wat is de definitie van toe-eigenen? Je "mag" het wagentje gebruiken van de supermarkt en om je enigzins te dwingen het karretje terug te brengen, moet je er een muntje in doen....Volgens mij staat er nergens beschreven hoelang je het karretje mag gebruiken. Ik denk toch wel dat een rechter het zal gooien op woorden als "in alle redelijkheid" en "u had kunnen wetten dat...." etc etc.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Denk eens in de richting van verduistering.

Daarnaast zijn er een aantal gemeenten waarin het op zich al strafbaar is wanneer je met je winkelwagentje het parkeerterrein van de supermarkt verlaat.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Mohaa TS
Infopolitie Gast

Dat klopt maar vaak zie je een bord staan het karretje mag het terrein van de supermarkt niet verlaten.

Op het moment dat jij hier mee accoort gaat pak je dat karretje.
(stil zwijgend accoord gaan) Ik denk als je het niet mee eens bent ga je naar een ander supermarkt of neem je geen karretje.

Dus ik blijf denk ik bij mijn eerder post.
Venzent TS
Infopolitie Gast

Botje schreef: Daarnaast zijn er een aantal gemeenten waarin het op zich al strafbaar is wanneer je met je winkelwagentje het parkeerterrein van de supermarkt verlaat.
Dan zal het wel vol staan met karretjes op dat parkeerterrein, lijkt me trouwens lastig om met de boodschappen in je hand naar een karretje te moeten lopen die op het parkeerterrein staat, misschien wel naast je auto? :wink:

Geintje....
Mohaa TS
Infopolitie Gast

oke het is je vergeven.
Maar inderdaad bij ons heeft de supermarkt een eigen parkeer terein!
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Mohaa:

Waarom alleen diefstal, maak nu eens een beredenatie richting verduistering.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Venzent TS
Infopolitie Gast

rich schreef:Mohaa:

Even voor mijn beleving, wat is het verschil tussen verduistering en diefstal? Is dat puur een interpretatie van een gegeven situatie, of is er een wezenlijk verschil. Kan je van beide een duidelijk voorbeeld geven?
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Pak beide artikelen eens erbij en zoek het verschil zou ik zeggen. Je zult zien dat er bij 1 artikel 1 element is dat ontbreekt.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Mohaa TS
Infopolitie Gast

rich schreef:Mohaa:

Verduistering spreekt als je het goed doormiddel van een misdrijf onder je hebt gekregen.
Dat is in dit geval niet waar. Ze hebben het goed meegenomen en zich zelf toegeeigend.
Venzent TS
Infopolitie Gast

Botje schreef:Pak beide artikelen eens erbij en zoek het verschil zou ik zeggen. Je zult zien dat er bij 1 artikel 1 element is dat ontbreekt.
Ik zou niet weten hoe ik aan deze artikelen moet komen, maar de uitleg van mohaa is duidelijk.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Diefstal:
Artikel 310 Sr.

Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Verduistering:
Artikel 321 Sr.
Hij die opzettelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort en dat hij anders dan door misdrijf onder zich heeft, wederrechtelijk zich toeeigent, wordt, als schuldig aan verduistering, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Algemeen:

Het gaat er om hoe de persoon het goed onder zich krijgt.

Bij diefstal pakt de verdachte het goed en neemt het onder zich.

Bij verduistering heeft de persoon het goed al onder zich ( anders dan door een misdrijf gekregen dus bijvoorbeeld geleend) en dan besluit hij om het goed toe te eigenen.

Vb:

Ik loop de supermarkt in. Ik heb geen geld bij me maar ik moet waspoeder hebben. Ik pak het waspoeder van de plank en ik loop zo de winkel uit. Dit is diefstal

Nu verduistering:

Ik loop de supermarkt in om boodschappen te doen. Ik heb geld bij me en ik moet waspoeder hebben. Ik pak netjes een pak waspoeder uit de stelling en ik winkel verder. Dit is niets bijzonders want tijdens het boodschappen doen, handelen we allemaal zo. Op een zeker moment kijk ik naar de prijs en ik schrik me rot. Ik heb niet genoeg geld bij me maar ik heb de waspoeder nodig. Ik besluit om de waspoeder onder op het karretje te leggen en om de waspoeder niet af te rekenen.

Het verschil:
- Bij de diefstal heb ik direct het voornemen om dat pak weg te nemen.
- Bij de verduistering heb ik het goed op een normale wijze ( anders dan door een misdrijf) onder me gekregen en ik besluit later dat ik mij het goed wil toeeigenen.

Voor de strafmaat maakt het niet veel uit ondanks het feit dat er om diefstal wat meer gevangenis straf staat. Ook verduistering is een feit waarop voorlopige hechtenis is toegelaten en de straf zal er niet minder om zijn.

@mohaa:

Verduistering: anders dan door misdrijf
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Venzent TS
Infopolitie Gast

mmmm, duidelijk.....Dan zou ik toch naar verduistering neigen aangezien de "verdachte" zeer waarschijnlijk het karretje heeft gebruikt voor het doel waarvoor het is. Achteraf had hij/zij blijkbaar geen zin het terug te brengen......Dus verduistering.
Heb ik de koelkast? :wink:
Gesloten