ik had de volgende vraag
ik heb sinds vandaag dagrijverlichting onder mijn auto laten monteren
nu is mijn vraag mag dat wel?
de verlichting is zo aangesloten dat wanneer ik mijn dimlicht aan doe dan gaat mijn dagrijverlichting uit
zo staat het ook voorgeschreven op de site van hella.com
mag ik hier mee rondrijden zonder een boete op telopen
wie kan me daar ff over infomeren
BVD winterswijker
hoi luitjes kijk een op http://www.hella.com en dan bij dagrijverlichting
daar staat het beter uitgelegt
heb me net geregistreert met de naam winterswijker dus nu heet ik ff ,et tje er achter
winterswijkertje schreef:hoi luitjes kijk een op http://www.hella.com en dan bij dagrijverlichting
daar staat het beter uitgelegt
heb me net geregistreert met de naam winterswijker dus nu heet ik even ,et tje er achter
inderdaad, als er een "f" of een "b" in staat is het mistverlichting.(zie art 32 lid 2,mag niet...)
In art 41 rvv staat dat bestuurders van motorvoertuigen tegelijk met mistlicht of dimlicht aan de voorzijde bermlicht, richtlicht of markeringslichten voeren.
Ik weet niet of een van deze van toepassing is?
Anders is het gewoon andere verlichting voeren dan toegestaan is staat in het feiten boekje.
Is volgens mij rond de 65 euries.
Ja zoals het op de links sta zou het toegestaan zijn,
en waarrempel,
VR schreef:
Artikel 3.2.46
1.
Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, mogen zijn voorzien van:
a.
mistlichten aan de voorzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG en 76/762/EEG;
b.
parkeerlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG en 77/540/EEG, indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m en niet breder dan 2,00 m;
c.
zijmarkeringslichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijnen 76/756/EEG en 76/758/EEG, indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m;
d.
ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG en 76/757/EEG, indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m;
e.
witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG en 76/757/EEG;
f.
markeringslichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG en 76/758/EEG, indien het voertuig breder is dan 1,80 m, doch niet breder dan 2,10 m;
g.
een derde remlicht dat voldoet aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 oktober 2000.
h.
DAGRIJLICHTEN die voldoen aan het bepaalde in richtlijnen 76/756/EEG en 76/758/EEG.
Dus het mag en daarmee einde discussie, weer wat geleerd
mashi
Laatst gewijzigd door mashi op 15 okt 2005, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Dagrijlichten behoren tot de toegestane lichten. Dat zijn twee aparte lampjes met weinig lichtopbrengst die de zichtbaarheid van de auto aan de voorzijde verhogen.
Nederland kent geen specifieke eisen aan de dagrijlichten, behalve dat ze wit moeten zijn. De Europese richtlijn kent die wel. o.a de zichbaarheidshoek en de bepaling dat bij inschakelen van de normale lichten de dagrijlichten moeten doven. Ik veronderstel dat de Hella lampen aan de Europese eisen voldoen.
DRL of daylight running lights is het systeem dat het dimlicht altijd brandt. soms op verminderd vermogen.
Side lights op Amerikaanse auto's zijn de oranje lampjes van de richtingaanwijzer die continue branden, dat is in Nederland verboden.
Ik vraag me af wat het nut is van die dagrijlichten. Op de eerste plaats is je normale verlichting een stuk goedkoper. Op de tweede plaats loop je volgens mij een reeel risico dat je geregeld aan de kant van de weg zult komen te staan omdat de politie wil controleren of het geen mistverlichting (of andere niet toegestane verlichting) is.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.