rijinstructeur/leerling en autogordel

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

knarf TS
Infopolitie Gast

rijinstructeur/leerling en autogordel

Ongelezen bericht door knarf »

vandaag kreeg mijn rijinstructeur een bekeuring van 45 euro, omdat ik als leerling zo dom was mijn gordel niet om te doen. had ik die bekeuring niet zelf moeten hebben, de instructeur kan er toch niets aan doen?
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Ja, die bekeuring had voor jouwzelf moeten zijn.
Je bent er namelijk zelf verantwoordelijk voor of je de gordel wel of niet draagt. 8)

Maar had jouw instructeur de gordel zelf wel om? :roll:
Maaike
Superlid
Roepnaam: Maaike
X: @mama_maaike
Facebook: MDJ1980
Geslacht:
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door Maaike »

Leer je niet standaard dat je je gordel om moet doen voordat je gaat rijden :roll:
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Maaike schreef:Leer je niet standaard dat je je gordel om moet doen voordat je gaat rijden :roll:
Als het goed is, hoef je dat een leerling(e) niet meer te leren; dat weten ze eigenlijk allemaal wel. 8)
Wat niet wegneemt dat je dat voor de zekerheid nog wel even meeneemt en zonodig help je de leerling daaraan nog herinneren.
Mocht die dat echter een keertje vergeten, dan is dat gewoon de eigen verantwoordelijkheid. :P
Thijs TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

Jij bent de feitelijke bestuurder, maar de rijinstructeur is de juridische bestuurder, hij is dus verantwoordelijk voor wat jij doet en niet doet op de weg. De bekeuring hoort dus ook aan zijn adres te zijn.
Venzent TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Venzent »

Als ik me niet vergis is een instructeur verantwoordelijk voor zijn leerling. Eventuele overtredingen (snelheid/rood licht etc etc) zijn ook voor de instructeur. Ik ben er echter niet zeker van. :oops:
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Als je passagier bent, ben je zelf verantwoordelijk dat je je gordel draagt.
Zo lijkt mij dat ook voor een leerling...

Kijk ook hier maar eens
Thijs TS
Infopolitie Gast

Nee, een instructeur is niet zo maar een passagier zoals bedoeld in dat topic. Een instructeur heeft ook niet voor niet pedalen om in te grijpen. :wink:
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Geslacht:

Thijs schreef:Nee, een instructeur is niet zo maar een passagier zoals bedoeld in dat topic. Een instructeur heeft ook niet voor niet pedalen om in te grijpen. :wink:
Nee dat klopt, ben ik helemaal met je eens. Maar een instructeur kan toch niet verantwoordelijk zijn voor zijn leerling die geen gordel draagt??
Thijs TS
Infopolitie Gast

Julio schreef:
Thijs schreef:Nee, een instructeur is niet zo maar een passagier zoals bedoeld in dat topic. Een instructeur heeft ook niet voor niet pedalen om in te grijpen. :wink:
Nee dat klopt, ben ik helemaal met je eens. Maar een instructeur kan toch niet verantwoordelijk zijn voor zijn leerling die geen gordel draagt??
Blijkbaar wel, mijn rijinstructeur stampte laatst ook op de rem toen in dacht door oranje te kunnen rijden, er stonden flitspalen en de boete moest hij anders zelf betalen.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Julio schreef:
Lijkt me als instructeur toch wel een ding die je je leerlingen meteen aanleert? :) Hoewel ik wel vind dat de feitelijke overtreder de bon had moeten krijgen!
Thijs TS
Infopolitie Gast

Stef schreef: Hoewel ik wel vind dat de feitelijke overtreder de bon had moeten krijgen!
Kan ik mijn vraagtekens bij zetten, als rijinstructeur heb je ook de taak om dat soort dingen meteen te zien, anders is dat eigenlijk ook zijn nalatigheid. Maar, denk erom, gordel om! :wink:
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Geslacht:

Ja maar ik heb het niet over door rood licht rijden, of te hard rijden oid, maar over een gordel dragen.

Voorbeeld:
Jij bent passagier en je rijd met iemand mee. Je hebt géén gordel om.
Bij een staandehouding krijg jij de bon, en niet de chauffeur.
En zo denk ik ook over een leerling met instructeur.
Leerling krijgt de bon en niet de instructeur...

Dat een instructeur zijn leerling erop mag wijzen dat ie een gordel om moet, dat is een andere kwestie en zoals Dusty al aangaf hoort een leerling dat gewoon al te weten...
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Van mijn rijinstructeur hoorde ik dat sommige mensen niet eens wisten hoe ene stuurwiel werkt en waarom je er soms aan moet draaien tijdens het rijden. Het lijkt mij dan ook dat sommige mensen niet weten hoe en waarom je een gordel om moet doen.
Thijs TS
Infopolitie Gast

Nou, ik kan het niet in een wet aanwijzen ofzo, maar mijn rij-instructeur zegt verantwoordelijk te zijn omdat hij de juridische bestuurder is. Ik vind het ook vaag, want hij mag wel bellen.
Gesloten