bekeuring getinte ruiten achterzijde

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

CRXRijder TS
Infopolitie Gast

bekeuring getinte ruiten achterzijde

Ongelezen bericht door CRXRijder »

Hallo,

1 van de leden van onze Tuning club heeft een bekeuring gekregen voor getinte ruiten. Nu denken jullie zeker.. pff heb je er weer 1.. maar deze is anders. De getinte ruiten waren de achterruiten.
zie foto...
Mij vraag is nu.. is dit weer een nieuwe regel waar tuning nederland niet van op de hoogte is gebracht of betreft het hier een overijverige agent.

Afbeelding
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Gebruik de zoekfunctie op dit forum even. Deze vraag is al talloze keren hier gesteld en uitgebreid beantwoord.
olle-griese
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door olle-griese »

kan op de foto niet zien of er een rechter buitenspiegel op zit maar als dat wel het geval is lijkt mij niks dat er optisch niets mis is met de auto.
Trouwens, is dat nieuw dat autoclubs op de hoogte worden gehouden van wetswijzigingen?
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Bert schreef:Gebruik de zoekfunctie op dit forum even. Deze vraag is al talloze keren hier gesteld en uitgebreid beantwoord.
heb ik gedaan maar in al die topic´s betrof het de voorste ramen. Hier de achterste... vandaar mijn vraag...!
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Als de boete alleen over de achterste zijruiten gaat, lijkt het mij dat deze boete onterecht is.
Gast TS
Infopolitie Gast

gaat idd alleen om de achterst ramen
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Ik kan me de bekeuring wel voorstellen omdat er "ruimte voor interpretatie" is met betrekking tot uitspraken uit het verleden. De rechter heeft folie, coating e.d bestempeld tot onnodige voorwerpen en volgens 5.2.42 van het voertuigreglement (VR) mogen de voorruit en de zijruiten niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het zicht van de bestuurder belemmeren. Het VR spreekt dus over zijruiten en niet over de voorste zijruiten.
Thijco TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijco »

ik dacht dat je bij de achterramen ook maar een bepaald percentage mocht blinderen.

Thijco
olle-griese
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door olle-griese »

Botje schreef:Ik kan me de bekeuring wel voorstellen omdat er "ruimte voor interpretatie" is met betrekking tot uitspraken uit het verleden. De rechter heeft folie, coating e.d bestempeld tot onnodige voorwerpen en volgens 5.2.42 van het voertuigreglement (VR) mogen de voorruit en de zijruiten niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het zicht van de bestuurder belemmeren. Het VR spreekt dus over zijruiten en niet over de voorste zijruiten.
Dat ben ik niet met je eens Botje,
Er rijden nog steeds auto,s rond waarvan de
de achterste zijruiten dichtgelast zijn t.b.v. grijs kenteken (wet die in 1994 is gewijzigd)
Het valt toch niet hard te maken dat dat wel mag en folie niet.
We gaan er toch geen heksenjacht van maken? :wink:
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
Gast TS
Infopolitie Gast

heksenjacht haha daar is politie.nl al mee bezig tegen tuning nederland :lol:
Botje
OnTroerend goed
Agent

olle-griese schreef:
Botje schreef:Ik kan me de bekeuring wel voorstellen omdat er "ruimte voor interpretatie" is met betrekking tot uitspraken uit het verleden. De rechter heeft folie, coating e.d bestempeld tot onnodige voorwerpen en volgens 5.2.42 van het voertuigreglement (VR) mogen de voorruit en de zijruiten niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het zicht van de bestuurder belemmeren. Het VR spreekt dus over zijruiten en niet over de voorste zijruiten.
Dat ben ik niet met je eens Botje,
Er rijden nog steeds auto,s rond waarvan de achterste zijruiten dichtgelast zijn t.b.v. grijs kenteken (wet die in 1994 is gewijzigd)
Het valt toch niet hard te maken dat dat wel mag en folie niet.
We gaan er toch geen heksenjacht van maken?
Ik kan de tekst in het VR niet veranderen en die is op dit vlak zo helder als het maar zijn kan. Wanneer er zijruiten zijn mogen deze niet... enz.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Anonymous schreef:heksenjacht haha daar is politie.nl al mee bezig tegen tuning nederland :lol:
Denk je niet dat "tuning nederland", zoals je dat zo mooi noemt, dat een klein beetje aan zichzelf te wijten heeft. Zodra het bij Halfords of een andere autozaak in de etalage ligt hebben enkele fanatiekelingen het al op, aan, in of onder de auto zitten omdat ze het mooi vinden. Of het wel of niet mag beginnen ze zich pas af te vragen nadat oom agent het bonnenboekje trekt.
Gast TS
Infopolitie Gast

halforts verkoopt geen tuning artikelen... maar dat terzijde.
sommige regels kan ik begrijpen.. tinten van de ramen bijvoorbeeld( persoonlijk zal ik voor een max% systeem zijn)
Op het gebied van verlichting... verlagen ect wordt er nog al vaak lullig gedaan. Neem als voorbeeld de uitstekende spoiler, zodra deze van aluminimum is is het verboden. Kunstof mag daar integen wel. Carbon is een kunststof maar ik heb liever een ongeluk met een alu spoiler dan met een carbon spoiler. Als carbon breekt dan is het zo scherp als een scheermes.Rare is in deze regel dat het fietsen rekje wel mag...

En ook zijn sommige onderdelen van tuning veiliger in het weg verkeer. Kan met zekerheid zeggen dat de wegligging en remmen van mijn auto beter zijn dan 95% wat er op de weg rijdt.

Maar goed...daar ging het in dit topic niet over en we zouden er toch niet uit komen.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Volgens huidige nederlandse wetgeving zouden ramen (zijkant) niet geblindeerd mogen worden en heeft de agent gelijk.

Volgens huidige europese richtlijnen (dus geen wetgeving) zou het soms wel, soms niet mogen, en kan de agent gelijk hebben (of niet)

Volgens de rechter mogen slechts de voorste ramen en voorruit niet zijn geblindeerd (waarbij hij niets zei over de achterste zijramen)

Naar ik begrijp loopt er op dit moment een proefproces (is nog geen uitspraak over) of het nu wel of niet mag. Kortom, niet een overijverige agent (helaas ??) maar een die netjes de wetgeving volgt tot er een andere uitspraak of wijziging in wetgeving komt...

Ik denk dat tuning Nederland mijn inziens een beetje te snel over een heksenjacht praat wanneer een agent bekeurt. Als alle nederlanders te hard rijden op de A2 en jij de eerste bent in de rij die geflitst wordt wanneer het flitsapparaat wordt aangezet, betekent dat niet dat er een heksenjacht tegen jou aan de gang is, maar dat de rest gewoon geluk heeft gehad.

Zo ook met dit. De tuning-liefhebbers weten (uit ervaring) vaak veel meer af van (hun eigen) voertuig dan een agent ooit zal weten. Ook valt me op dat alle echte liefhebbers goed zijn onderbouwd voor wat betreft het voertuigreglement. Je had deze dus eigenlijk wel een klein beetje kunnen zien aankomen...... en ja, ik besef dat dit niet het antwoord is wat jullie (als tuning-groep als ik het zo mag noemen) dus graag wil horen.

In dit specifieke geval zou ik de betrokkene adviseren bezwaar aan tew tekenen. Wellicht wordt daarmee alles dusdanig vertraagd (je bent al snel een paar maanden verder) dat er een definitieve uitspraak is op het ingestelde beroep....

In tussentijd: succes :thumleft:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
coupedriver TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door coupedriver »

hallo,
in maart was de wet gewijzigd voor het blinderen van je voorste zijruiten.
nou schijnt dat het weer te mogen tot een bepaald percentage.
wat is hier van waar en weten jullie toevallig hoe deze rechtzaak is afgelopen.
Gesloten