Volgens huidige nederlandse wetgeving zouden ramen (zijkant) niet geblindeerd mogen worden en heeft de agent gelijk.
Volgens huidige europese richtlijnen (dus geen wetgeving) zou het soms wel, soms niet mogen, en kan de agent gelijk hebben (of niet)
Volgens de rechter mogen slechts de voorste ramen en voorruit niet zijn geblindeerd (waarbij hij niets zei over de achterste zijramen)
Naar ik begrijp loopt er op dit moment een proefproces (is nog geen uitspraak over) of het nu wel of niet mag. Kortom, niet een overijverige agent (helaas ??) maar een die netjes de wetgeving volgt tot er een andere uitspraak of wijziging in wetgeving komt...
Ik denk dat tuning Nederland mijn inziens een beetje te snel over een heksenjacht praat wanneer een agent bekeurt. Als alle nederlanders te hard rijden op de A2 en jij de eerste bent in de rij die geflitst wordt wanneer het flitsapparaat wordt aangezet, betekent dat niet dat er een heksenjacht tegen jou aan de gang is, maar dat de rest gewoon geluk heeft gehad.
Zo ook met dit. De tuning-liefhebbers weten (uit ervaring) vaak veel meer af van (hun eigen) voertuig dan een agent ooit zal weten. Ook valt me op dat alle echte liefhebbers goed zijn onderbouwd voor wat betreft het voertuigreglement. Je had deze dus eigenlijk wel een klein beetje kunnen zien aankomen...... en ja, ik besef dat dit niet het antwoord is wat jullie (als tuning-groep als ik het zo mag noemen) dus graag wil horen.
In dit specifieke geval zou ik de betrokkene adviseren bezwaar aan tew tekenen. Wellicht wordt daarmee alles dusdanig vertraagd (je bent al snel een paar maanden verder) dat er een definitieve uitspraak is op het ingestelde beroep....
In tussentijd: succes