geen frame nr
Moderator: Moderatorteam
-
Wilko TS
- Infopolitie Gast
geen frame nr
Ik heb een vraag ik heb laatst een brommer gekocht maar nu blijkt dat er volgens mij geen frame nr op zit wat kan ik nu doen om hem toch te laten verzekeren?
groet wilko
groet wilko
Via het rdw kan je een nieuw framenummer laten intikken.
Hou er rekening mee dat het heel goed zou kunnen dat de door jouw aangekochte bromfiets wellicht van diefstal afkomstig zou kunnen zijn!
Ik hoop dus dat je de bromfiets in de winkel hebt gekocht, zo niet dan heb je misschien wel een groot probleem en dat heet HELING.
mashi
Hou er rekening mee dat het heel goed zou kunnen dat de door jouw aangekochte bromfiets wellicht van diefstal afkomstig zou kunnen zijn!
Ik hoop dus dat je de bromfiets in de winkel hebt gekocht, zo niet dan heb je misschien wel een groot probleem en dat heet HELING.
mashi
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
@TS:
Zoals collega Mashi stelt: gezien framenr weg is is de kans op diefstal groot. Dus als je em niet in winkel maar particulier hebt gekocht dan hoop ik voor je dat je em ter goeder trouw gekocht hebt en dat je dus een prijs betaald hebt die in verhouding staat tot het gekochte. En geen 200 euro voor een brommer waarvan je redelijkerwijs kon aannemen dat deze te laag was.
Zoals collega Mashi stelt: gezien framenr weg is is de kans op diefstal groot. Dus als je em niet in winkel maar particulier hebt gekocht dan hoop ik voor je dat je em ter goeder trouw gekocht hebt en dat je dus een prijs betaald hebt die in verhouding staat tot het gekochte. En geen 200 euro voor een brommer waarvan je redelijkerwijs kon aannemen dat deze te laag was.
-
Onyx TS
- Infopolitie Gast
wat je nog kan doen is kijken of je de plaats, waar het framenummer HOORT te staan, kan terugvinden en kijken of het er is uitgeslepen oid.
Mocht het inderdaad verwijderd zijn dan kan je nog op zoek naar het zgn. motornummer, wat meestal aan de bovenzijde of achterzijde op je motorblokje ingeslagen staat.
Als dit ook niet te vinden is (en dus waarschijnlijk ook slijpsporen opleverd..) kan je er heel voorzichtig wel eens vanuit gaan dat je een gestolen bromfiets hebt gekocht...
Ga er maar even vanuit dat het geen bromfiets is die met datatag is uitgevoerd maar anders kan je dat uiteraard ook nog laten nakijken op een bureau (wel eerst even afspraak maken).
Houd er wel rekening mee dat, als je bij mij met een bromfiets aankomt, zonder framenummer, goedkeurnummer en motorbloknummer(of 1 van de 3 missende), dat je 'm niet weer mee terugkrijgt en dat ie blijft staan voor de schouw.
Kan er niets meer achterhaald worden dan kan er ook geen herinslag plaatsvinden (immers: orginele nummers niet te achterhalen) en zal de bromfiets vernietigd worden.
Mocht je nu denken: ik ga maar even niets laten controleren:
Als je ermee rijdend wordt aangetroffen heb je ook een probleem, dan zal je waarschijnlijk "merkvervalsing" ten laste gelegd worden.
Tevens krijg je er geen kentekenplaat bij in 2007.
Ondanks bovenstaande verhaal => toch sucses!!
Mocht het inderdaad verwijderd zijn dan kan je nog op zoek naar het zgn. motornummer, wat meestal aan de bovenzijde of achterzijde op je motorblokje ingeslagen staat.
Als dit ook niet te vinden is (en dus waarschijnlijk ook slijpsporen opleverd..) kan je er heel voorzichtig wel eens vanuit gaan dat je een gestolen bromfiets hebt gekocht...
Ga er maar even vanuit dat het geen bromfiets is die met datatag is uitgevoerd maar anders kan je dat uiteraard ook nog laten nakijken op een bureau (wel eerst even afspraak maken).
Houd er wel rekening mee dat, als je bij mij met een bromfiets aankomt, zonder framenummer, goedkeurnummer en motorbloknummer(of 1 van de 3 missende), dat je 'm niet weer mee terugkrijgt en dat ie blijft staan voor de schouw.
Kan er niets meer achterhaald worden dan kan er ook geen herinslag plaatsvinden (immers: orginele nummers niet te achterhalen) en zal de bromfiets vernietigd worden.
Mocht je nu denken: ik ga maar even niets laten controleren:
Als je ermee rijdend wordt aangetroffen heb je ook een probleem, dan zal je waarschijnlijk "merkvervalsing" ten laste gelegd worden.
Tevens krijg je er geen kentekenplaat bij in 2007.
Ondanks bovenstaande verhaal => toch sucses!!
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Nu ben ik verre van bekend met de materie op dit vlak maar het lijkt mij dat een bromfiets gewoon voorizen MOET zijn van een identificatienummer.
Immers:
Ik zie niet in waarom je zo'n bromfiets niet gewoon in beslag zou nemen.
Op het verzamelgebouw in Den Haag ( Zichtenburg) staat bijvoorbeeld een oude motorfiets. Hierin is geen chasisnummer geslagen. De vraag is zelf of dit voertuig nog teruggeven gaat worden aan de eigenaar. Voorlopig was de OVJ nog niet voornemens dit te doen. Ik vraag me dus af of dit met een bromfiets ook zo lastig zal zijn.
Immers:
Een schouw (onderzoek aan de bromfiets) is bijvoorbeeld al niet mogelijk.Artikel 3.6.3 Voertuigreglement
Bromfietsen moeten zijn voorzien van een constructieplaat en een identificatienummer, die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 93/34/EEG.
Ik zie niet in waarom je zo'n bromfiets niet gewoon in beslag zou nemen.
Op het verzamelgebouw in Den Haag ( Zichtenburg) staat bijvoorbeeld een oude motorfiets. Hierin is geen chasisnummer geslagen. De vraag is zelf of dit voertuig nog teruggeven gaat worden aan de eigenaar. Voorlopig was de OVJ nog niet voornemens dit te doen. Ik vraag me dus af of dit met een bromfiets ook zo lastig zal zijn.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
Onyx TS
- Infopolitie Gast
Als de jongeman het in een winkel heeft gekocht is ie "te goeder trouw" en zal hij zijn geld kunnen terugeisen (derdenbescherming)mashi schreef:Tuurlijk wordt het ding ibn.
Maar als de jongenman het b.v. ter goeder trouw in een winkel gekocht heeft kan de ovj beslissen om de scooter terug te geven en geloof me dat gebeurd nogal eens. Wel zal in dergelijke gevallen een nieuw framenummer worden ingeslagen.
mashi.
De winkel mag vervolgens gaan aantonen waar die de bromfiets vandaan heeft.
Voor dit alles moet je uiteraard wel een aangifte hebben.
Mbt de herinslag, dan moet er dus wel een framenummer bekend zijn, en dat is nu juist niet te achterhalen.
Aangifte is dan ook niet meer te achterhalen en dus kan de bromfiets niet terug gegeven worden aan de rechtmatige eigenaar.
Tevens kunnen ze niet even met "Gilera"of "Puch" bellen om te vragen welk framenummertje ze erin mogen meppen.
Tot zover weet ik dat die brommers zonder framenummer of een gerommeld framenummer (of helemaal verdwenen) niet worden terug gegeven aan de bestuurder die je er op hebt aangetroffen, immers: het is zeer aannemelijk dat dat apparaat gestolen is.
Merkvervalsing gaat trouwens gewoon lukken (heb het agenten al regelmatig zien doen) immers, het ultieme "rommelen" met een framenummer is het volledig wegslijpen ervan
Volgens mij is het zo dat als je een tweedehands bromfiets in een winkel koopt, deze bromfiets jouw eigendom wordt. Met andere woorden die bromfiets is van mij en gaat niet meer naar de aangever terugOnyx schreef:Als de jongeman het in een winkel heeft gekocht is ie "te goeder trouw" en zal hij zijn geld kunnen terugeisen (derdenbescherming)mashi schreef:Tuurlijk wordt het ding ibn.
Maar als de jongenman het b.v. ter goeder trouw in een winkel gekocht heeft kan de ovj beslissen om de scooter terug te geven en geloof me dat gebeurd nogal eens. Wel zal in dergelijke gevallen een nieuw framenummer worden ingeslagen.
mashi.
De winkel mag vervolgens gaan aantonen waar die de bromfiets vandaan heeft.
Voor dit alles moet je uiteraard wel een aangifte hebben.
Mbt de herinslag, dan moet er dus wel een framenummer bekend zijn, en dat is nu juist niet te achterhalen.
Aangifte is dan ook niet meer te achterhalen en dus kan de bromfiets niet terug gegeven worden aan de rechtmatige eigenaar.
Tevens kunnen ze niet even met "Gilera"of "Puch" bellen om te vragen welk framenummertje ze erin mogen meppen.
Tot zover weet ik dat die brommers zonder framenummer of een gerommeld framenummer (of helemaal verdwenen) niet worden terug gegeven aan de bestuurder die je er op hebt aangetroffen, immers: het is zeer aannemelijk dat dat apparaat gestolen is.
Merkvervalsing gaat trouwens gewoon lukken (heb het agenten al regelmatig zien doen) immers, het ultieme "rommelen" met een framenummer is het volledig wegslijpen ervan
Via de winkel zal dus moeten blijken (registergoed) waar de bromfiets vandaan komt om daar de kosten te gaan verhalen. Als de winkel de bromfiets niet in het register heeft ingeschreven heeft de winkelier een probleem, nml verdacht worden van heling en naar alle waarschijnlijkheid de aangever schadeloos stellen.
Merkvervalsing gaat niet op, omdat er niets vervalst is, er is iets totaal weggehaald en dat valt m.i. niet onder 220 sr.
Herinslag hoeft geen framenummer voor bekend te zijn, er wordt nml een compleet ander framenummer ingeslagen door het rdw.
mashi
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Dat laatste is onjuist. De RDW heeft geen machtiging om nieuwe framenummers in te slaan. Alleen de fabrikant is bevoegd een (nieuw) identificatienummer in te slaan. De RDW is alleen bevoegd om het herleide originele nummer opnieuw in te slaan.
Of de betreffende bromfiets nu op merkvervalsing of het ontbreken van een identificatienummer uit het verkeer zal gaan is om het even. Feitelijk zal de bromfiets in beslag worden genomen en als het framenummer niet (meer) te herleiden valt dan zal de bromfiets geschredderd worden.
Of de betreffende bromfiets nu op merkvervalsing of het ontbreken van een identificatienummer uit het verkeer zal gaan is om het even. Feitelijk zal de bromfiets in beslag worden genomen en als het framenummer niet (meer) te herleiden valt dan zal de bromfiets geschredderd worden.
Stay safe out there.
- SWAT
- Geslacht:
Dat zou kunnen men is zelf ook wel eens creatief met slagcijfers......mashi schreef:Heb in de praktijk toch echt scooters met een totaal nieuw en ander ingeslagen framenummer gezien, dus blijft raar?????
gr, mashi
Ik heb de informatie van de RDW zelf gekregen toen de herinslagprocedure in Haaglanden ingevoerd werd.
Op zich logisch. Stel je pikt een mooie scooter en je zorgt ervoor dat het frame- en motornummer absoluut niet meer te herleiden vallen. Zet je meest onschuldige gezicht op en voila de RDW tikt een mooi nieuw nummer in je gejatte bromfiets.
De perfecte witwas operatie dus en met goedkeuring van politie en RDW.
Geen nieuwe nummers dus door de RDW.
Laatst gewijzigd door SWAT op 10 okt 2005, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- SWAT
- Geslacht:
Ik durf niet uit te sluiten dat men vanuit een misplaatst gevoel van dienstbaarheid wellicht een "zoveel mogelijk herleid nummer" in een rapport vermeld. De RDW controleert niet de controleur maar slaat gewoon in.mashi schreef:RDW tikt natuurlijk niet zomaar een nieuw nummer men moet wel e.e.a. kunnen aantonen. Na de herinslag krijgt men ook een bijgaand "bewijs van herinslag" van het rdw mee.
Maar goed kennelijk is niet alles feiloos
mashi
Ik hoop natuurlijk niet dat het gebeurd maar kan het ook niet uitsluiten.