Wanneer mistlichten voeren aan de voorzijde

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

rfo00457
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Dit mag gevoerd worden bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert.

Dit is pas het geval indien het zicht minder is dan 200 meter.
rfo00457
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Niet dus als het gewoon donker is.

Wel als er sprake is van de genoemde omstandigheden.

Dus donker i.c.m. mist, regen of sneeuwval die het zicht ernstig belemmert (tot minder dan 200 meter).

Dit kan je zien als je de lampen van een ander voertuig ziet op een afstand van meer dan 200 meter.
Thijco
Infopolitie Gast

mistlampen

Ongelezen bericht door Thijco »

volgens mij mocht je tot 200 meter belemerend weer dus geen nacht! een mistlicht achter voeren, en je voor mistlampen mocht je volgens mij pas aanzetten als je minder zicht had als 50 meter belemerend weer.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Art. 34: Gebruik mistlicht.

Bestuurders van motorvoertuigen en gehandicaptenvoertuigen
mogen mistlicht aan de voorzijde voeren bij:

mist
sneeuwval
regen,
die het zicht ernstig belemmert.

De omstandigheid "die het zicht ernstig belemmert" geldt voor alle drie weertypen, dus zowel voor mist, sneeuwval en regen.

Het mistachterlicht mag gevoerd worden bij:

mist
sneeuwval
die het zicht tot een afstand van minder dan 50 meter beperkt.

Bij regen mag dus het mistachterlicht niet worden gebruikt, omdat dit onder die omstandigheid verblindend werkt. De omstandigheid "die het zicht tot een afstand enz." geldt voor beide weertypen, dus zowel voor mist als sneeuwval.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Re: mistlampen

Ongelezen bericht door Dusty »

Thijco schreef:volgens mij mocht je tot 200 meter belemerend weer dus geen nacht! een mistlicht achter voeren, en je voor mistlampen mocht je volgens mij pas aanzetten als je minder zicht had als 50 meter belemerend weer.
Je hebt ergens de klok horen luiden............ maar waar hing die klepel ook al weer? :roll: :wink: :P
Lees het bericht hierboven van Rich nog maar eens goed door. 8)
FlyingDutchman
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door FlyingDutchman »

Twee aanvullende vragen:

Mogen de mistlampen aan de voorkant van de auto gebruikt worden in combinatie met het dimlicht of alleen met het stadslicht?

Een tijdje geleden gaf de boordcomputer van mijn auto aan dat het linker dimlicht stuk was. Ik ben toen verder gereden (in het donker) met stadslichten en de mistlampen. Dit mag dus niet? Het leek mij een betere oplossing dan met één dimlicht verder rijden. Het verwisselen van de lamp is zelfs bij daglicht een hele puzzel!
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Vroeger mochten mistlichten alleen gebruikt worden icm stadslichten. Die regel bestaat niet meer.

Het voeren van mistlichten als compensatie voor een kapot dimlicht, vind ik een slechte zaak omdat mistlichten behoorlijk verblindend zijn en het is derhalve ook verboden. Het middel wordt dan erger dan de kwaal.

Rijdt desnoods door naar een tankstation en ga daar aan de slag, laat de Wegenwacht komen, of rijdt met 1 dimlicht (en een stadslicht) verder. Ook dan heb je, bij schoon glas(!) nog meer dan voldoende zicht.

Tegenliggers worden dan ook niet verrast omdat je nog over een werkend stadslicht beschikt. Als alles uitvalt aan één kant, dan moet je het echt meteen (laten) regelen. :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

FlyingDutchman
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door FlyingDutchman »

Hartelijk dank voor het antwoord.
Weer wat geleerd!
Thijco
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijco »

maar alleen de achter-mist lamp kan verblinden want de voor lampen die horen bij de mist eronderdoor te schijnen, dus kunnen nooit in het zicht van je tegenligger schijnen.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

De mistlampen aan de voorzijde werken wel degelijk verblindend. De lampen schijnen namelijk niet alleen laag vooruit maar ook nog eens breed.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Thijs
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

Botje schreef:De mistlampen aan de voorzijde werken wel degelijk verblindend. De lampen schijnen namelijk niet alleen laag vooruit maar ook nog eens breed.
Toch denk ik ook dat er een verschil in zit, want, waarom is het anders voor niet en achter wel verboden tijdens regen de mistlichten te gebruiken?
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Dat komt omdat een mistachterlicht nog storender is. Zeker in de regen. Persoonlijk vind ik dat mistachterlicht het meest overbodige onderdeel op een auto.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Een mistachterlicht kent geen specifieke 'spreiding' van het licht en verblindt dus altijd. Daarom is de eis voor het gebruik ook iets scherper gesteld.

Een mistvoorlicht hoort laag en breed te schijnen en daar is eigenlijk alles wel mee gezegd.. :wink:

Overigens ook niet verblindende, maar wel zeer felle, verlichting kan irriterend en gevaarlijk zijn voor overige weggebruikers.

Een goed afgestelde mistlamp is voor mij dus nog steeds geen rechtvaardiging voor onrechtmatig gebruik. :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gesloten