rijvaardigheid en medicijnen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Geesje TS
Infopolitie Gast

rijvaardigheid en medicijnen

Ongelezen bericht door Geesje »

Ik heb net het medicijn clonidine voorgeschreven gekregen en er zit een stickertje op met de mededeling dat het de rijvaardigheid kan beinvloeden. Mag ik als ik deze medicijnen gebruik in mijn auto rijden? Als ik een ongeluk krijg zou het dan een reden kunnen zijn voor de verzekering niet uit te keren?
Hartelijk dank voor uw antwoord,
Geesje
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Dit is wat de wet er van zegt:
Art. 8 lid 1 WvW

Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan— al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof— de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.
De verzekering zal wel uitbetalen als er wat gebeurd maar de kans ddat de verzekering dit middels een civiele procedure zal verhalen op jouw is zeker aanwezig.

Als dit bericht op de medicijnen staat dan moet je verstandig zijn en niet gaan rijden. Dat wordt bijzonder op prijs gesteld door de mede weggebruikers. Denk hierbij niet alleen aan het veroorzaken van schade maar ook aan het veroorzaken van letsel.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
TSp TS
Infopolitie Gast

Denk eerst na.

Ongelezen bericht door TSp »

De verzekering gaat moeilijk doen, maar dat is dan het probleem van de bestuurder.
Een veel groter probleem heb je als je iemand letsel/schade toebrengt of zelfs een dodelijk ongeval veroorzaakt.
Voor jezelf zul je hier dan mee moeten proberen te leven.
Als er een bloedonderzoek naar medicijnen cq. drugs wordt uitgevoerd(NFI) en je dus bewust het advies(gele sticker) in de wind hebt geslagen, dan vindt ik het persoonlijk niet meer dan normaal dat je hiervoor behoorlijk gestraft wordt!

De keus is aan jezelf, maar sta stil bij de eventuele gevolgen.

Je zult je verbazen hoeveel weggebruikers er onder invloed rijden en dus niet alleen van alcohol.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Overdrijven is ook een vak EK. Er zijn legio medicijnen die voorzien zijn van het gele stickertje. Als iedereen met een gele sticker niet zou mogen rijden dan is het erg rustig op de weg. Zeker in de tijd dat anti-depressiva een hot item zijn.

Veel medicijnen zijn preventief voorzien van een gele sticker. Er staan dan ook bij kan het reactievermogen beinvloeden want niet zegt dat het altijd en bij iedereen zo is.

Dus ik denk dat in veel gevallen het wel mee zal vallen. Als je nou een handvoel troep met gele sticker per dag slikt is het wat anders dan wanneer je 2 x daags 1 tabletje slikt.

Zoals bijv anti-allergie medicatie. Daar zit ook een gele sticker op. Vraag gewoon je huisarts of apotheker in hoeverre het gevaarlijk is. Er zit echt wel verschil tussen.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

en dan TOCH kan je gepakt worden voor artikel 8 WvW
Art. 8 lid 1 WvW

Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan— al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof— de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Guido schreef:dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.
en daar zit het em nou net in.
Guido TS
Infopolitie Gast

en dat weet hij doordat hij VOORAF door die gele sticker gewaarschuwd is dat het zijn rijvaardigheid beinvloed.

een zuiperd zal ook denken dat hij normaal kan rijden.
Hij weet (mooie xpol vraag) dat zijn rijvaardigheid beinvloed word door het nuttigen van alcohol houdende drank.
maar ookal weet hij dat niet, dan maakt hem dat niet minder strafbaar.

redelijkerwijs had hij dit kunnen weten, net zoals hij dat door die sticker kan weten :)
TSp TS
Infopolitie Gast

Overdrijven?

Je kunt ook stellen, in 99,9% van de gevallen gaat het goed, dus ....?
Het is maar hoe je het bekijkt.

Dat er vele medicijnen zijn die de rijvaardigheid beinvloeden klopt uiteraard, ook medicijnen zonder gele sticker!
Er staat toch ook dat jezelf verantwoordelijk bent.
Guido TS
Infopolitie Gast

EK schreef:Overdrijven?

Je kunt ook stellen, in 99,9% van de gevallen gaat het goed, dus ....?
Het is maar hoe je het bekijkt.

Dat er vele medicijnen zijn die de rijvaardigheid beinvloeden klopt uiteraard, ook medicijnen zonder gele sticker!
Er staat toch ook dat jezelf verantwoordelijk bent.

wil jij gauw wegwezen met je statistieken van de koude grond!

misschien gaat het 99 keer goed, en die ene keer kan het misgaan en dan mag 1 van de agenten hier op het forum naar de ouders van degene die jij met je stomme kop aan flarden gereden hebt en vertellen dat zijn zoon of dochter een ongeluk heeft gehad.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het is een feit dat ontzettend veel mensen onder invloed van drugs/medicijnen aan het verkeer deelnemen.

De uitwerking van harddrugs en softdrugs is inmiddels behoorlijk bekend en daarvan kan het NFI ook goed aangeven in hoeverre een stof daadwerkelijk de rijvaardigheid beinvloedt. Dergelijke berekeningen worden behoorlijk door justitie geaccepteerd.

Bij medicijnen ligt dat allemaal nog heel moeilijk. Ten eerste is de opsporing al een groot probleem (de waarneming van de opsporingsambtenaar), de opsporing in het bloed is een 'ingewikkelde' en kostbare zaak en het NFI moet nogeens aantonen dat de rijvaardigheid zodanig nadelig beïnvloed is, dat de bestuurder niet meer tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.

En dat valt nog niet mee. Van alcohol bestaan er wettelijke grenzen waarvan men vindt dat als je deze overtreedt, niet meer normaal kan rijden. Van medicijnen (en drugs) bestaan dergelijke keiharde normen nog niet. Ze komen overigens wel en het zal tijd worden...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

TSp TS
Infopolitie Gast

Het is inderdaad moeilijk te onderzoeken.

Het zal tijd worden.

Drugs etc. zijn al wel te achterhalen, volgens mij doen ze dat onderzoek alleen na een ernstige aanrijding of een bestaand vermoeden?
Zo'n onderzoek duurt inderdaad lang en is kostbaar en daarna is het aan de rechter wat hiermee te doen.
BPZ AVZ TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door BPZ AVZ »

Even reageren. Natuurlijk heeft men gelijk over datgene wat in artikel 8 WvW staat beschreven. Maar als dat artikel in werking wordt gesteld, is het leed al geschied, met de nodige ellende (voor anderen) als gevolg.

Beter is de vraag te stellen: Is het verstandig om te rijden als men een medicijn in heeft genomen die MOGELIJK de rijvaardigheid beinvloed....

Dus vooraf nadenken en niet achteraf.

Kwestie van normen en waarden, denk ik.
Guido TS
Infopolitie Gast

ja zo lust ik er nog wel een paar, vooraf nadenken.

Als iedereen rustig vooraf nadacht over zijn handelen zat ik nu zonder werk.
TSp TS
Infopolitie Gast

mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Ik zou niet gaan rijden maar goed dat ter zijde.

Civielrechtelijk kan het zijn dat uw verzekeringsmaatschappij alle kosten in geval van aanrijdsel op u gaat verhalen.

Strafrechtelijk zal het nfi moeten gaan onderzoek of u reed onder invloed van een andere stof als alcohol. Zij zullen dus de hoeveelheid medicijnen in uw bloed en de invloed daarvan moeten onderzoeken

Dus dat is zo 1,2, 3 niet te zeggen.

Zie de sticker als advies en volg dat gewoon op!

gr, mashi
Gesloten