Ik wilde dit luchtdrukpistool graag importeren. Echter is de vraag of dit wapen wel mag geimporteerd worden.
Het wapen staat niet op de bijlagen lijsten en mijn vraag is dan ook of iemand hier kan bevestigen of het luchtdrukpistool WEL of NIET geimporteerd mag worden mits je aan de cat.4 g voorwaarden voldoet:
Ik ben geen expert op dit gebied, maar ik denk dat het volgende import in de weg staat:
Wet Wapens en Munitie schreef:Artikel 3
Als voorwerpen van categorie I, onder 7°, die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn, worden aangewezen:
voorwerpen vermeld op lijst a of lijst b van de bij deze regeling behorende bijlage I, alsmede niet in die bijlage genoemde voorwerpen die voor wat betreft hun vorm, afmetingen of kleur daarmee een sprekende gelijkenis vertonen;
voorwerpen die voor wat betreft hun vorm, afmetingen en kleur een sprekende gelijkenis vertonen met vuurwapens of met voor ontploffing bestemde voorwerpen;
lucht-, gas- en veerdrukwapens die zodanig zijn gewijzigd dat het dragen niet of minder zichtbaar is;
stiletto's, valmessen en vlindermessen waarvan het heft van een stootplaat is voorzien.
Hartelijk bedankt voor je antwoord, maar hier wordt ik in feite niks wijzer van. Mijn vraag is gewoonweg SIMPEL of dit wapen wel of niet op de verboden lijst eindigt. Hij staat niet op de bijlagen maar de wet schrijft wel voor dat ook LIJKENDE vuurwapens daaronder vallen. Ik ben niet instaat hier dus de inschatting over te maken.
Hoewel dit wapen niet voorkomt op de lijst, zou ik het niet toelaten en rubriceren onder de categorie verboden wapens.
De lijst is van 1996 en wordt niet continue bijgewerkt met alle nieuwe producten die uitkomen. De lijst is dan ook niet heilig.
Dit wapen lijkt bedriegelijk veel op een echt vuurwapen. De hele opbouw van het wapen, buitenliggende haan, de veiligheidspal, de sledeveiligheid, enz. doen niet anders vermoeden dan dat dit wapen met opzet is gemaakt om op een echt vuurwapen te gelijken. Uit niets is te zien dat het hier een luchtdrukwapen betreft.
Als ik zo de review lees is men er ook niet bijster enthousiast over.
General Comments
The Gamo PT80 lovely looking pistol nice to fire, but give it 3 weeks and a whole host of things will start to go wrong 1) semi-auto stops working (2 lots of missfires 3) seals fly down the barrel with the pellet 4) valve breaks (co2 runs straight from the bulb through the system and out the barrel) this renders the pistol useless!
all these problems have happened on both pistols I've had in exactly the same order if I were you I wouldn't buy one, far better pistols out there.
Mofkap schreef:Hoewel dit wapen niet voorkomt op de lijst, zou ik het niet toelaten en rubriceren onder de categorie verboden wapens.
De lijst is van 1996 en wordt niet continue bijgewerkt met alle nieuwe producten die uitkomen. De lijst is dan ook niet heilig.
Dit wapen lijkt bedriegelijk veel op een echt vuurwapen. De hele opbouw van het wapen, buitenliggende haan, de veiligheidspal, de sledeveiligheid, enz. doen niet anders vermoeden dan dat dit wapen met opzet is gemaakt om op een echt vuurwapen te gelijken. Uit niets is te zien dat het hier een luchtdrukwapen betreft.
Verboden wapen dus.
Inderdaad het bezit en dus ook het (zonder vergunning of consent) in Nederland brengen van dit wapen is verboden om de redenen die Mofkap reeds heeft aangegeven.
De verboden wapens lijst is niet limitatief en hoeft dat ook niet te zijn aangezien de Wet ook wapens verbied die sterk gelijken op echte wapens.
SWAT schreef:
De verboden wapens lijst is niet limitatief en hoeft dat ook niet te zijn aangezien de Wet ook wapens verbied die sterk gelijken op echte wapens.
Het wapen is een exacte replica van de Baretta Cougar serie.
als er overeenkomsten zijn met een bestaand vuurwapen is het altijd fout. Als dit een replica is van de Baretta Cougar is het dus gewoon strafbaar.
En wie het bepaalt of het er op lijkt....gezond verstand scheelt een hoop. Als het ding geschikt is voor afdreiging ben je er.