60 rijden op een 80 weg voor besparing benzine stoplicht. Valt dit onder hinderen?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

BenzineBezuiniger
Infopolitie Gast

60 rijden op een 80 weg voor besparing benzine stoplicht. Valt dit onder hinderen?

Ongelezen bericht door BenzineBezuiniger »

Goeiedag,

Ik rij wel eens 60 op een 80 weg (provinciale weg) die ik ken en regelmatig op rij. Dit doe ik omdat het brandstof bespaart: in de verte (ca. 900m) zie ik dat het stoplicht op rood staat, waardoor als ik 60 rij het regelmatig gebeurt dat het licht op de het juiste moment op groen springt, waardoor ik niet tot weinig hoef af te remmen. Doordat ik geen 80 rij en afrem tot stilstand bespaar ik naar mijn mening brandstof en rijdt het veel soepeler.
Doordat ik 60 rij op een 80 weg word ik uiteraard ingehaald door een reeds aantal auto's, die ik later regelmatig weer tegenkom bij het stoplicht. Valt dit onder hinderen, en ben ik daarmee in overtreding? Ik doe dit wel alleen als het vrij rustig op de weg is en/of mensen ruimte hebben op de linker strook om mij in te halen.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Re: 60 rijden op een 80 weg voor besparing benzine stoplicht. Valt dit onder hinderen?

Ongelezen bericht door Frans »

Kun je dan niet beter een bromfiets kopen. Die rijden veel zuiniger dan een auto, zijn in alle opzichten goedkoper en het verschil tussen 45 en 60 en tussne 60 en 80 is kleiner. Dus de tijdswinst die je haaly door met de auto 60 te rijden versus met de bromfiets 45 is te verwaarlozen.

Daar staat tegenover dat je nu letterlijk alles en iedereen aan het irriteren bent en de besparing nihil is...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
BenzineBezuiniger
Infopolitie Gast

Re: 60 rijden op een 80 weg voor besparing benzine stoplicht. Valt dit onder hinderen?

Ongelezen bericht door BenzineBezuiniger »

Goeiedag,

Uiteraard vervolg ik mijn route met 80 km/h, na het stoplicht en kom ik nog op de snelweg en rij ik 100 km/h. Een brommer is dus geen optie. Ik zie het puur vanaf een perspectief van brandstof bezuinigen om "even" niet 80 te rijden. De mensen die mij inhalen kom ik vaak ook weer tegen bij het stoplicht :wink: . Ik vraag mij alleen af of dit onder verkeer hinder valt.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door MotoRon »

Als er normaal ingehaald kan en mag worden door andere weggebruikers, zie ik niet hoe dit als hinderlijk bestempeld kan worden. Als je het gas los laat als je een verkeerslicht nadert dat op rood staat en je voertuig gewoon laat uitrollen, dan is dat volgens mij in lijn met de tegenwoordige rijinstructie voor het behalen van het rijbewijs.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

Dan ben ik het met Ron eens. Ik had na het lezen van je eerste bericht het idee dat je meer echt langzaam aan het rijden was en aan het wachten op groen, immers, je moet nogal een eind voor een verkeerslicht langzamer gaan rijden willen meerdere voertuigen je met 80 km per uur in kunnen halen en gewoon tijdig kunnen stoppen voor een rood licht, dan ben je echt nog wel meer dan 100 meter van het licht verwijderd... en meer dan 300 ook.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Er geldt voor een 'normale' provinciale weg geen minimumsnelheid qua gebruik of constructie van het voertuig, ik bedoel; tractoren ed zijn ook gewoon welkom. 60 km/h is derhalve helemaal geen verkeerde snelheid, of het nou gebeurt om benzine te besparen of omdat men anders te vroeg is voor de vrijdagmiddagborrel.

Hier gaat een rechter nooit wat van vinden; een verplichting om altijd 'in de buurt van de maximumsnelheid te rijden' bestaat niet in Nederland. Hinderlijk kan 't zeker zijn voor mensen die 'anders tegen verkeersinzicht aankijken' maar juridisch gezien vind ik u sowieso goed bezig (en verkeersinzichteljik kan ik 't ook nog wel met u eens zijn)..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik vind het helemaal niets. Ik erger mij hier wel aan. Op een 80 weg rijd je 80 en geen 60. Ik heb de opleiding gedaan van code 95 en daarbij ook geleerd en ondervonden dat vroegtijdig gas loslaten bij naderen verkeerslichten prima is. Ook door kunnen rollen bij verkeerslichten is erg belangrijk. Maar zeker niet te langzaam rijden. Ik vind ook dat je hierdoor gaat zorgen dat er meer dan gemiddeld aan inhaalbewegingen zal gaan ontstaan. Dat moet je niet willen. Dan de hamvraag, kan hiertegen worden opgetreden? Nee. Dat ben ik eens met mijn voorgangers.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent

Ongelezen bericht door Proost »

Doordat Nederland een van de landen met de hoogste filedruk is zorg je met je 60 rijden op een 80 weg dat deze druk nog hoger wordt. Zeker als er veel verkeer gelijktijdige gebruik maakt van die weg. Die paar centen die je vanuit je eigen gewin denkt te bezuinigen uit je eigen portemonnee (let even op wiens belang dat dit is), schaadt het algemeen belang. Kijk eens wat een kilometer extra file kost.
Als je alles tegen elkaar af gaat wegen gaat dit zowel het milieu als het algemeen belang meer kosten dan dat het jou oplevert.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

Skipperje schreef: 23 apr 2024, 22:10 Ik vind het helemaal niets. Ik erger mij hier wel aan. Op een 80 weg rijd je 80 en geen 60. Ik heb de opleiding gedaan van code 95 en daarbij ook geleerd en ondervonden dat vroegtijdig gas loslaten bij naderen verkeerslichten prima is. Ook door kunnen rollen bij verkeerslichten is erg belangrijk. Maar zeker niet te langzaam rijden.
@Skipperje
Piet,
Volgens mij zegt vraagsteller dat hij bij nadering van een VRI op rood het gas loslaat en met 60 naar het verkeerslicht rolt. Na het verkeerslicht rijdt hij weer gewoon 80. Hij zegt:
Uiteraard vervolg ik mijn route met 80 km/h, na het stoplicht
Het is me nu even niet duidelijk wat je helemaal niets vind.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum

BenzineBezuiniger schreef: 23 apr 2024, 17:54 Ik rij wel eens 60 op een 80 weg (provinciale weg) .............
Doordat ik 60 rij op een 80 weg word ik uiteraard ingehaald door een reeds aantal auto's,
Als ik verkeerd interpreteer dan sorry, maar als je zo ver voor een kruispunt 60 gaat rijden dat je door meerdere auto's ingehaald wordt, dan doe je, in mijn ogen, iets niet goed.

Piet
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

Linksom of rechtsom, ook een traktor (@zijlvaart67) én iemand die keurig 60 rijdt op een 80 weg kan van "verkeersinzichtelijk" heerlijk bezig zijn, hij wekt gegarandeerd een hele berg frustratie en in een aantal geval verkeersagressie op, dat weet je bij voorbaat, en dat verteld ie ook, hij wordt dan alsnog ingehaald door mensen die hem voorbijgaan met 80... net voor dat verkeerslicht. Dus of het nu de meest slimme zet is om zo ver vantevoren te gaan "afremmen" betwijfel ik... want ik blijf erbij dat, wanneer je je auto laat "uitrollen" voor een rood licht niemand je inhaalt, iedereen ziet dat rood. De kans dat mensen je dan inhalen is, buiten dat opgefokte rijdertje nihil.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum

@Frans Precies, dat bedoel ik.

Piet
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent

Ongelezen bericht door Proost »

En ter ondesteuning van het betoog van @Frans en @Skipperje , ook ik laat gas los voor een rood verkeerslicht als ik de weg kan overzien waar ik dan op mik dat ik met een redelijk aangepaste snelheid bij dat verkeerslicht uit kom. Dat is vrij normaal verkeersgedrag in mijn ogen. Ik wordt daarentegen nooit ingehaald en hinder ook helemaal niemand. Dus ik schat in dat het steady 60 rijden richting dat verkeerslicht waar TS het over heeft toch wel enigszins anders eruit ziet dan hoe ik het doe.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

Juist Proost, ik heb zo'n vermoeden dat het hier gaat om iemand die op zijn gemakkie 60 tuft op een 80 km weg, daarbij de hele wereld en zijn moeder om zijn oren krijgt en daar op is aangesproken (en eens met Koen, veel meer moet en kun je er ook niet mee doen) en dat nu probeert recht te praten met als reden dat verkeerslicht...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

Skipperje schreef: 24 apr 2024, 08:43 Als ik verkeerd interpreteer dan sorry
Nergens voor nodig, het was me alleen niet duidelijk :D
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten