Geluidsoverlast in het verkeer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Ewald van Lierop TS
Infopolitie Gast

Geluidsoverlast in het verkeer

Ongelezen bericht door Ewald van Lierop »

Goedendag,

Ik heb onlangs uit Italie een sportuitlaat geimporteerd voor mijn Alfa Romeo Spider.

Aangezien ik al wat ouder ben is mijn rijgedrag zeer gematigd. Ik vrees soms weliswaar dat ik word aangehouden voor het niet snel genoeg rijden in het verkeer :) Nu is het zo dat mijn auto in de huidige staat kenbaar meer geluid produceert dan de gemiddelde auto op de weg.

Een agente heeft dit enkele weken geleden ook opgemerkt. Hierbij is ze zelf achter het stuur gekropen en in de woonwijk waar ik ben staande gehouden de auto zelf tegen de maximale toeren laten draaien (7500 toeren). Zelf heb ik een vergelijkbare geluidsoverlast nog nooit veroorzaakt, en zou me ook mateloos irriteren aan berijders die degelijke acties uitvoeren.

Mijn vraag bij deze luidt of ik terecht ben bekeurd voor het veroorzaken van de geluidsoverlast op die avond?

Hoogachtend,

Ewald van Lierop
Guido TS
Infopolitie Gast

Re: Geluidsoverlast in het verkeer

Ongelezen bericht door Guido »

Wat is de feitcode die op uw bekeuring staat?

Onnodig geluid maken mag niet, met een niet typegoedgekeurde uitlaat rijden mag ook niet.
Beide zijn overtredingen die weliswaar op elkaar lijken maar verschillend zijn.
Een feitcode kan uitkomst bieden.
Clipsy TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Clipsy »

Ewald van Lierop schreef:Goedendag,

Ik heb onlangs uit Italie een sportuitlaat geimporteerd voor mijn Alfa Romeo Spider.

Aangezien ik al wat ouder ben is mijn rijgedrag zeer gematigd. Ik vrees soms weliswaar dat ik word aangehouden voor het niet snel genoeg rijden in het verkeer :) Nu is het zo dat mijn auto in de huidige staat kenbaar meer geluid produceert dan de gemiddelde auto op de weg.

Een agente heeft dit enkele weken geleden ook opgemerkt. Hierbij is ze zelf achter het stuur gekropen en in de woonwijk waar ik ben staande gehouden de auto zelf tegen de maximale toeren laten draaien (7500 toeren). Zelf heb ik een vergelijkbare geluidsoverlast nog nooit veroorzaakt, en zou me ook mateloos irriteren aan berijders die degelijke acties uitvoeren.

Mijn vraag bij deze luidt of ik terecht ben bekeurd voor het veroorzaken van de geluidsoverlast op die avond?

Hoogachtend,

Ewald van Lierop
Om welk strafbare feit gaat het (feitcode?):
- a. onnodige geluidsproductie in het verkeer?
- b. het niet voldoen aan de voertuigeisen (teveel uitlaatgeluid)?
- c. geluidsoverlast voor de buurt?

Ad a.
Onnodige geluidsproductie is bijvoorbeeld onnodig claxonneren, onnodig veel gasgeven bij stilstand, een autoradio met 120 decibel. Geluid dat inherent is aan de auto bij normaal gebruik, is veel moeilijker als onnodige geluidsproductie te betitelen. Mocht een auto wat meer geluid maken dan normaal als gevolg van een ongeoorloofd technisch gebrek, dan zal in de praktijk, indien het bekeuringswaardig wordt bevonden, worden bekeurd omdat de auto niet in orde is.
Als de auto veel lawaai kán produceren, maar dat niet doet (bijvoorbeeld: de auto staat geparkeerd met de motor uit), kan deze bepaling niet overtreden zijn.

Ad b.
De uitlaat mag je wel kopen en ook in Nederland invoeren, en je komt er waarschijnlijk ook wel mee door de apk (de apk controleert alleen maar de bevestiging en het gasdicht zijn), maar mogelijk heb je een uitlaat waarmee je niet op de openbare weg mag komen (maar alleen op het circuit bijvoorbeeld). Je bent dan in overtreding wat betreft de voertuigeisen.
Auto's zijn tegenwoordig gebonden aan maxima wat betreft de geluidsproductie. Deze maxima staan tegenwoordig in het kentekenregister geregistreerd (behalve bij oudere voertuigen). Afgezien van een kleine marge, moet de auto daaraan blijven voldoen.
Controle hierop dient echter met voorgeschreven apparatuur te geschieden op een naurkeurig voorgeschreven wijze. Meestal betekent dit dat de auto even "mee naar het bureau" moet voor een meting. Meten = weten.

Ad c.
Of hier sprake van is, is niet duidelijk. Gewoonlijk grijpt men alleen maar in na klachten van omwonenden. En dan spelen er nog andere factoren mee: het tijdstip, het soort geluid en het volume, eventuele vergunningen, de ortsüblichkeit (gebruikelijkheid van een bepaald geluid op een bepaalde plaats op een bepaald moment), de vraag of en in hoeverre de hinder onrechtmatig is.

Maar in geen van de gevallen is het nodig dat de agente de automotor over zijn toeren laat draaien en dan ook nog eens in onbelaste staat. Het is niet zinvol (behalve voor de eigen kick), het levert geen bewijs op en hieruit kan zelfs ernstige motorschade voortvloeien.
VP R.dam TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door VP R.dam »

Ik ben ook erg benieuwd naar de gebruikte feitcode :shock:

In Rotterdam worden voertuigen, buiten de lekke uitlaten, alleen gecontroleerd dmv geavanceerde geluidsapparatuur.
Uiteraard worden dan de gegevens uit het kentekenregister gehanteerd.
Dit zal echter NOOIT 7500 toeren per minuut zijn.
Van enige marge is echter ook geen sprake.
Bij 1 dba overschrijding is het boetebedrag al 180 euro en vanaf 4 dba overschrijding zal het boetebedrag 270 euro zijn+ invordering ktb+ herkeuring RDW.

Kortom een hele dure grap
Boefje TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Boefje »

Guido schreef:Wat is de feitcode die op uw bekeuring staat?

Onnodig geluid maken mag niet, met een niet typegoedgekeurde uitlaat rijden mag ook niet.
Mag je mij vertellen uit welk Artikel hier bij hoort, dit is echt onzin. Volgens mij heeft Koos dit ooit verzonnen, en zijn er nog steeds mensen die hem na praten.

Op deze site staat e.e.a. uitgelegd;

http://www.uitlaten.com/home/nieuws.html
Clipsy TS
Infopolitie Gast

VP R.dam schreef:Ik ben ook erg benieuwd naar de gebruikte feitcode :shock:

In Rotterdam worden voertuigen, buiten de lekke uitlaten, alleen gecontroleerd dmv geavanceerde geluidsapparatuur.
Uiteraard worden dan de gegevens uit het kentekenregister gehanteerd.
Dit zal echter NOOIT 7500 toeren per minuut zijn.
Van enige marge is echter ook geen sprake.
Bij 1 dba overschrijding is het boetebedrag al 180 euro en vanaf 4 dba overschrijding zal het boetebedrag 270 euro zijn+ invordering ktb+ herkeuring RDW.

Kortom een hele dure grap
Die boetebedragen ken ik niet, maar ik meen ergens eens gelezen te hebben dat bij de meting een tolerantie wordt aangehouden van 2 dB in verband met omgevingsgeluid, meetonnauwkeurigheden en normale slijtage van de uitlaat (waardoor het geluid ook een beetje anders kan worden).

Een geluid als hard ervaren is iets anders dan dat het geluid ook (te) hard is. Dat kan samenhangen met de karakteristiek/klankkleur van bepaalde geluiden. Meten = weten.
Er bestaat geen verplichting dat de uitlaat een bepaald keurmerk moet hebben. Het geluidsniveau is bepalend. En verder of de uitlaat deugdelijk bevestigd is, over de gehele lengte gasdicht (m.u.v. afwateringsgaatjes) en of de katalysator (indien vereist) aanwezig is. Verder moeten de uitlaatgassen aan bepaalde eisen voldoen (afhankelijk van de leeftijd van de auto en de brandstof en bepaalde kentekengegevens).

Er zijn mogelijk accessoires te koop die het geluidsniveau kunnen dempen.
Guido TS
Infopolitie Gast

Boefje schreef:
Guido schreef:Wat is de feitcode die op uw bekeuring staat?

Mag je mij vertellen uit welk Artikel hier bij hoort, dit is echt onzin. Volgens mij heeft Koos dit ooit verzonnen, en zijn er nog steeds mensen die hem na praten.

Op deze site staat e.e.a. uitgelegd;

http://www.uitlaten.com/home/nieuws.html
Fijn dat ik u dat mag vertellen!

Artikel 5.2.11 van het voertuigreglement.

dat zegt:

Wetstekst

Artikel 5.2.11
1. Personenauto's met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.

2. Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.

3. Personenauto's moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging (Stb. 1990, 393). Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

4. Personenauto's moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen (Stb. 1981, 741). Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

5. Personenauto's mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

6. De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor:
a. niet meer dan 4,5% vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 doch voor 1 oktober 1986;
b. niet meer dan 3,5% vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986 doch voor 1 juli 2002;
c. niet meer dan 1,5% vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 doch voor 1 juli 2002 en het voertuig blijkens een aantekening op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;
d. niet meer dan 0,5% vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 doch voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen;
e. niet meer dan 0,3% vol koolmonoxide bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002.

7. De afstelling van het stationaire mengsel van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1979, met uitzondering van personenauto's die zijn uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen, dient zodanig te zijn dat een door Onze Minister voor het desbetreffende type motorrijtuig aangewezen gehalte aan koolmonoxyde van de uitlaatgassen, uitgedrukt in % vol, bij het bij die aanwijzing aangegeven stationaire toerental, niet wordt overschreden. Bij de meting van het gehalte koolmonoxyde moeten de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen. Deze eis wordt alleen getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport en bij elke keuring ten behoeve van de afgifte of teruggave van een kentekenbewijs.

8. De in het zevende lid bedoelde controle van de afstelling van het stationaire mengsel vindt bij personenauto's die worden gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas en die in gebruik zijn genomen:
a. na 31 december 1993, of
b. na 31 december 1990 doch vóór 1 januari 1994, indien aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs de aanduiding S6, K6, S9, K9, U9, N9, E2 of N2 is toegevoegd,
plaats aan de hand van de afstel- en controlegegevens, vermeld op het op het voertuig aangebrachte symbool, bedoeld in artikel 3a, tweede lid, van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging, dan wel aan de hand van de gegevens vermeld in het kentekenregister.

9. Bij personenauto's die zijn uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen, dient het brandstofdoseringssysteem goed te werken. De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxyde van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van een op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende lucht-brandstofverhouding. Deze beoordeling vindt plaats op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze.

10. De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen niet meer dan een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven gehalte koolwaterstoffen bevatten, waarbij de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen. Het toegestane gehalte kan verschillend zijn afhankelijk van de datum van ingebruikneming van het voertuig en van de daarop toegepaste uitlaatgasnabehandelingstechniek.

De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met compressie-ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1979 mogen niet meer dan een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven hoeveelheid roet bevatten, waarbij de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen.

12. Bij personenauto's met een verbrandingsmoter met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 en die zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem, moeten de door Onze Minister aangegeven onderdelen van dit systeem aanwezig zijn.

Wetstekst

Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging

Artikel 2
1. Het is verboden bedrijfsmatig motorrijtuigen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder a, en die voorzien zijn van ten minste vier wielen te vervaardigen of in te voeren, die niet behoren tot een type dat:
a. hetzij is goedgekeurd bij een keuring, door de Dienst Wegverkeer of een andere door Onze Minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen instantie verricht aan de hand van de krachtens artikel 5 vastgestelde voorschriften;
b. hetzij blijkens een mededeling als bedoeld in bijlage VI van richtlijn nr. 88/77/EEG van de Raad van 3 december 1987 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten met betrekking tot maatregelen tegen de emissie van verontreinigende gassen en deeltjes door voertuigmotoren met compressieontsteking en de emissie van verontreinigende gassen door op aardgas of vloeibaar petroleumgas (LPG) lopende voertuigmotoren met elektrische ontsteking (PbEG L 36), een EG-goedkeuring heeft verkregen;
c. hetzij is goedgekeurd door Onze Ministers op grond van de uitslag van een keuring die buiten het onder a of b bedoelde kader heeft plaatsgehad doch naar hun oordeel tenminste dezelfde waarborgen biedt, tenzij het betreft voor het vervoer van goederen bestemde motorrijtuigen die behoren tot een type dat is goedgekeurd overeenkomstig het bepaalde in het derde lid, onder a, b, of c.
2. Het is verboden bedrijfsmatig motorrijtuigen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, en die voorzien zijn van ten minste vier wielen te vervaardigen of in te voeren, die niet behoren tot een type dat:
a. hetzij is goedgekeurd bij een keuring, door de Dienst Wegverkeer of een andere door Onze Minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen instantie verricht aan de hand van de krachtens artikel 5 vastgestelde voorschriften;
b. hetzij blijkens een mededeling als bedoeld in bijlage VI van richtlijn nr. 88/77/EEG van de Raad van 3 december 1987 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten met betrekking tot maatregelen tegen de emissie van verontreinigende gassen en deeltjes door voertuigmotoren met compressieontsteking en de emissie van verontreinigende gassen door op aardgas of vloeibaar petroleumgas (LPG) lopende voertuigmotoren met elektrische ontsteking (PbEG L 36), een EG-goedkeuring heeft verkregen;
c. hetzij, blijkens een mededeling als in bijlage X van de hierna genoemde richtlijn bedoeld, de goedkeuring heeft verkregen, bedoeld in de richtlijn van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 2 augustus 1972 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten met betrekking tot de maatregelen die moeten worden genomen tegen de verontreiniging door dieselmotoren, bestemd voor het aandrijven van voertuigen, nr. 72/306/EEG (PbEG L 190);

d. hetzij is goedgekeurd met overeenkomstige toepassing van het eerste lid, onder c.
3. Het is voorts verboden bedrijfsmatig motorrijtuigen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, en die voorzien zijn van ten minste vier wielen te vervaardigen of in te voeren, die niet behoren tot een type dat:
a. hetzij is goedgekeurd bij een keuring door de Dienst Wegverkeer of een andere door Onze Minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen instantie verricht aan de hand van de krachtens artikel 5 vastgestelde voorschriften met betrekking tot de maatregelen die moeten worden genomen tegen de emissie van gasvormige verontreinigingen door dieselmotoren;
b. hetzij blijkens een mededeling als bedoeld in bijlage VI van richtlijn nr. 2005/55/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 28 september 2005 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten met betrekking tot maatregelen tegen de emissie van verontreinigende gassen en deeltjes voor voertuigmotoren met compressieontsteking en de emissie van verontreinigende gassen door op aardgas of vloeibaar petroleumgas lopende voertuigmotoren met elektrische ontsteking (PbEU L 275), een EEG-goedkeuring heeft verkregen;
c. hetzij is goedgekeurd met overeenkomstige toepassing van het eerste lid, onder c, tenzij het betreft motorrijtuigen:
I. die bestemd zijn voor het vervoer van personen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, dan wel
II. die een eigen massa hebben van niet meer dan 2740 kg, die voldoen aan de eisen van hoofdstuk 6 van bijlage I van de in het eerste lid, onder b, genoemde richtlijn, die voorts:
1°. bestemd zijn voor het vervoer van personen, die meer dan 8 zitplaatsen hebben, die van de bestuurder niet meegerekend, en waarvan de toegestane maximum-massa niet meer is dan 5000 kg, of
2°. die bestemd zijn voor het vervoer van goederen en waarvan de toegestane maximum-massa niet meer is dan 12.000 kg,
en die behoren tot een type dat is goedgekeurd overeenkomstig het bepaalde in het eerste lid, onder a, b, of c.
4. Het is verboden bedrijfsmatig verbrandingsmotoren met elektrische ontsteking aangedreven door al dan niet tot vloeistof verdicht gas of dieselmotoren, bestemd voor de aandrijving van motorrijtuigen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, die voorzien zijn van ten minste vier wielen te vervaardigen, in te voeren of in bedoelde motorrijtuigen te gebruiken, indien deze motoren niet behoren tot een type dat:
a. hetzij is goedgekeurd door de Dienst Wegverkeer of een andere door Onze Minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen instantie, verricht aan de hand van de krachtens artikel 5 vastgestelde voorschriften;
b. hetzij blijkens een mededeling als bedoeld in bijlage VI van de in het derde lid, onder b genoemde richtlijn een EG-goedkeuring heeft verkregen;
c. hetzij is goedgekeurd met overeenkomstige toepassing van het eerste lid, onder c, tenzij het betreft motoren bestemd voor de aandrijving van motorrijtuigen, bestemd voor het vervoer van personen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend.

5. Het is verboden met ingang van 17 juni 1999 bedrijfsmatig motorrijtuigen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, en voorzien van ten hoogste drie wielen te vervaardigen of in te voeren, die niet behoren tot een type dat:
a. hetzij is goedgekeurd bij een keuring, door de Dienst Wegverkeer of een andere door Onze Minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen instantie, verricht aan de hand van de krachtens artikel 5 vastgestelde voorschriften;
b. hetzij blijkens een typegoedkeuringsverklaring als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van richtlijn nr. 2002/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 18 maart 2002 (PbEG L 124) betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen en de intrekking van richtlijn nr. 92/61/EEG van de Raad voldoet aan de voorschriften van hoofdstuk 5 van richtlijn nr. 97/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 17 juni 1997 betreffende bepaalde onderdelen of eigenschappen van motorvoertuigen op twee of drie wielen (PbEG L 226).

6. Het vijfde lid is van overeenkomstige toepassing op vierwielige motorvoertuigen met een maximum-massa van niet meer dan 400 kg, dan wel 550 kg voor voertuigen gebruikt voor goederenvervoer, exclusief de massa van batterijen in elektrische voertuigen, met een motor met een netto-maximum vermogen van ten hoogste 15 kW.
Verder staan in andere leden van artikel 2 van het besluit nog andere aanvullende eisen.
Clipsy TS
Infopolitie Gast

Bedankt voor de weergave van art. 5.2.11 van het Voertuigreglement.
Eerder meldde ik al dat er een tolerantie van 2 dB(A) zou zijn. Maar dat wist ik niet zeker. Maar ik had mij niet vergist.
Hier staat die! In lid 5:

5. Personenauto's mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

Overigens vermeldt art. 5.2.11 dat personenauto's aan de typegoedkeuring moeten blijven voldoen (je had dat zelf vetgedrukt!), maar dat is iets anders dan dat ook uitlaten (en andere onderdelen) een e-keur (en dito zichtbaar keurmerk) zouden moeten hebben.
Boefje TS
Infopolitie Gast

Guido, in je aangehaalde wettekst staat niets vermeld over een verplicht keurmerk. De aangehaalde passages hebben betrekking op LPG en diesel motoren en hebben niets met de uitlaat van doen !
Het voertuigreglement paragraaf 5.2.11 bestaat uit 13 leden. Als je ze allemaal doorleest (inclusief het "besluit geluidproduktie motorvoertuigen” en het “Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging” waarnaar verwezen wordt) vindt je alleen in lid 8 en 13 een concrete verwijzing naar een aangebracht symbool. Vrij vertaald gaat dit over auto’s op gas, waarbij een stikkertje of plaatje is aangebracht met afstel- en emissie-gegevens. Weghalen of onleesbaar maken van dit symbool kan je dus een bekeuring opleveren. Maar dit gaat dus NIET over een E-keurmerk op een uitlaat !
Wellicht eens interessant om een automaterialengroothandel te bellen en te vragen naar het keurmerk ?

Zolang er aan de vastgestelde geluidsnorm wordt voldaan, kan de uitlaat gemonteerd worden. De geluidsnorm wordt per autotype vastgesteld en is op te vragen bij de RDW.
Guido TS
Infopolitie Gast

Boefje schreef:Guido, in je aangehaalde wettekst staat niets vermeld over een verplicht keurmerk. De aangehaalde passages hebben betrekking op LPG en diesel motoren en hebben niets met de uitlaat van doen !
En zeker dat die artikelen met de uitlaat van doen hebben, de uitlaat is immers een onderdeel waardoor de lucht verontreinigd wordt en dient daarom aan die richtlijn te voldoen.
Boefje schreef:Het <a target=_new href=http://www.infopolitie.nl/index.php?vie ... glement</a> paragraaf 5.2.11 bestaat uit 13 leden. Als je ze allemaal doorleest (inclusief het "besluit geluidproduktie motorvoertuigen” en het “Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging” waarnaar verwezen wordt) vindt je alleen in lid 8 en 13 een concrete verwijzing naar een aangebracht symbool. Vrij vertaald gaat dit over auto’s op gas, waarbij een stikkertje of plaatje is aangebracht met afstel- en emissie-gegevens. Weghalen of onleesbaar maken van dit symbool kan je dus een bekeuring opleveren. Maar dit gaat dus NIET over een E-keurmerk op een uitlaat !
Overigens heb ik nergens een E-keurmerk genoemd, dat doet u zelf.
Ik heb alleen gezegd dat er een type goedgekeurde uitlaat onder moet zitten, meestal gaat dit wel zeker samen met een E keurmerk maar dat is niet per definitie zo.
Boefje schreef: Wellicht eens interessant om een automaterialengroothandel te bellen en te vragen naar het keurmerk ?

Zolang er aan de vastgestelde geluidsnorm wordt voldaan, kan de uitlaat gemonteerd worden. De geluidsnorm wordt per autotype vastgesteld en is op te vragen bij de RDW.
Ik geloof eerder deze uitleg van de wet dan het verhaal van een commerciële uitlatenhandel, zo stonden er bij Halfords ook ontzettend mooie verhalen over de verdonkerende plastic voor op de ruiten en voor extra verlichting op de verpakking, met maar 1 doel, verkopen en dat daardoor onjuist voorgelicht moest worden dan werd dat maar voor lief te nemen.
Clipsy TS
Infopolitie Gast

Guido schreef:
Boefje schreef:Guido, in je aangehaalde wettekst staat niets vermeld over een verplicht keurmerk. De aangehaalde passages hebben betrekking op LPG en diesel motoren en hebben niets met de uitlaat van doen !
En zeker dat die artikelen met de uitlaat van doen hebben, de uitlaat is immers een onderdeel waardoor de lucht verontreinigd wordt en dient daarom aan die richtlijn te voldoen.
De uitlaat is niets anders dan een transportmiddel voor de door de auto/motor "uitgeademde" lucht en de uitlaat vervuilt de lucht niet. Als er een katalysator in het uitlaatsysteem zit of een roetfilter, zal zelfs sprake zijn van een zekere reiniging!

Daarnaast heeft de uitlaat het doel het geluid te dempen. We hebben het nu slechts over geluidsnormen.

Deze geluidsnormen betreffen niet de uitlaat, maar de auto (in zijn totaliteit).
Zoals uitlaatgasemissienormen ook geen normen zijn waaraan uitlaten moeten voldoen, maar waaraan het gas moet voldoen dat uit de uitlaat komt (en dat al in het motorblok ontstaat, waar de brandstof wordt verbrand).
Boefje TS
Infopolitie Gast

Idd Clipsy, de artikelen hebben geen betrekking op de uitlaat. Verder is het zo dat er geen feitcode onder wet Mulder is welke deze "overtreding" zou dekken.
Guido schreef:Overigens heb ik nergens een E-keurmerk genoemd, dat doet u zelf.
Ik heb alleen gezegd dat er een type goedgekeurde uitlaat onder moet zitten, meestal gaat dit wel zeker samen met een E keurmerk maar dat is niet per definitie zo.
Ik heb het niet gehad over een E-keurmerk, dat stond in de aangahaalde tekst (quote) 8)

Kortom; Een bekeuring voor het ontbreken van een keurmerk of typegoedkeuring op een uitlaat is wettelijk niet mogelijk !

Dat het toch gebeurd en de autobezitter weer zijn tijd en aandacht hieraan mag geven is een tweede :(

Dus Guido, ik ben benieuwd of jij mij een feitcode kan geven voor deze gedraging.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Zolang de topicstarter zelf niet aangeeft op welk feit, cq welke feitcode, de bekeuring is gebaseerd, zijn we voorlopig even helemaal uitgepraat... vrees ik...

Guido geeft zelf ook al aan dat een 'E-keurmerk' an sich, niet verplicht is... Het zal mij trouwens sowieso een worst zijn... Zolang het kreng maar voldoet aan de wettelijke eisen en daarnaast, zolang de bestuurder maar opzettelijk geen geluidsoverlast veroorzaakt door bijvoorbeeld in een te lage versnelling door de buurt 'te knallen' (R522: €150,-) vind ik 't goed...

Maar wellicht lezen we nog waar het exact over gaat en kunnen we weer 'on topic'.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

Opmerking van moderator ..::Frans::..

We gaan op deze site uit van feiten en wetgeving. Een quote van een site van notabene een automaterialenhandel lijkt me geen feit (sterker nog, ik durf glashard te beweren dat het overgrote merendeel juist NIET de waarheid verteld, juist om de verkoopcijfers te bevorderen). Laten we ons dus beperken tot feiten en wetgeving svp.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Als het geluid echt zodanig is dat ik niet eens hoef te meten om te horen dat het te hard is, neem ik het kentekenbewijs in en mag het ding opnieuw bij de RDW gekeurd worden.
Gesloten