Ewald van Lierop schreef:Goedendag,
Ik heb onlangs uit Italie een sportuitlaat geimporteerd voor mijn Alfa Romeo Spider.
Aangezien ik al wat ouder ben is mijn rijgedrag zeer gematigd. Ik vrees soms weliswaar dat ik word aangehouden voor het niet snel genoeg rijden in het verkeer

Nu is het zo dat mijn auto in de huidige staat kenbaar meer
geluid produceert dan de gemiddelde auto op de weg.
Een agente heeft dit enkele weken geleden ook opgemerkt. Hierbij is ze zelf achter het stuur gekropen en in de woonwijk waar ik ben staande gehouden de auto zelf tegen de maximale toeren laten draaien (7500 toeren). Zelf heb ik een vergelijkbare geluidsoverlast nog nooit veroorzaakt, en zou me ook mateloos irriteren aan berijders die degelijke acties uitvoeren.
Mijn vraag bij deze luidt of ik terecht ben bekeurd voor het veroorzaken van de geluidsoverlast op die avond?
Hoogachtend,
Ewald van Lierop
Om welk strafbare feit gaat het (feitcode?):
- a. onnodige geluidsproductie in het verkeer?
- b. het niet voldoen aan de voertuigeisen (teveel uitlaatgeluid)?
- c. geluidsoverlast voor de buurt?
Ad a.
Onnodige geluidsproductie is bijvoorbeeld onnodig claxonneren, onnodig veel gasgeven bij stilstand, een autoradio met 120 decibel.
Geluid dat inherent is aan de auto bij normaal gebruik, is veel moeilijker als onnodige geluidsproductie te betitelen. Mocht een auto wat meer
geluid maken dan normaal als gevolg van een ongeoorloofd technisch gebrek, dan zal in de praktijk, indien het bekeuringswaardig wordt bevonden, worden bekeurd omdat de auto niet in orde is.
Als de auto veel lawaai kán produceren, maar dat niet doet (bijvoorbeeld: de auto staat geparkeerd met de motor uit), kan deze bepaling niet overtreden zijn.
Ad b.
De
uitlaat mag je wel kopen en ook in Nederland invoeren, en je komt er waarschijnlijk ook wel mee door de apk (de apk controleert alleen maar de bevestiging en het gasdicht zijn), maar mogelijk heb je een
uitlaat waarmee je niet op de openbare weg mag komen (maar alleen op het circuit bijvoorbeeld). Je bent dan in overtreding wat betreft de voertuigeisen.
Auto's zijn tegenwoordig gebonden aan maxima wat betreft de geluidsproductie. Deze maxima staan tegenwoordig in het kentekenregister geregistreerd (behalve bij oudere voertuigen). Afgezien van een kleine
marge, moet de auto daaraan blijven voldoen.
Controle hierop dient echter met voorgeschreven apparatuur te geschieden op een naurkeurig voorgeschreven wijze. Meestal betekent dit dat de auto even "mee naar het bureau" moet voor een meting. Meten = weten.
Ad c.
Of hier sprake van is, is niet duidelijk. Gewoonlijk grijpt men alleen maar in na klachten van omwonenden. En dan spelen er nog andere factoren mee: het tijdstip, het soort
geluid en het volume, eventuele vergunningen, de ortsüblichkeit (gebruikelijkheid van een bepaald
geluid op een bepaalde plaats op een bepaald moment), de vraag of en in hoeverre de hinder onrechtmatig is.
Maar in geen van de gevallen is het nodig dat de agente de automotor over zijn toeren laat draaien en dan ook nog eens in onbelaste staat. Het is niet zinvol (behalve voor de eigen kick), het levert geen bewijs op en hieruit kan zelfs ernstige motorschade voortvloeien.