voetgangers en links lopen : waar is dat geregeld ?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Wim van Gijsel
Infopolitie Gast

voetgangers en links lopen : waar is dat geregeld ?

Bericht door Wim van Gijsel » 30 nov 2005, 11:50

Er is nogal wat onduidelijkheid over de rechtspositie van links lopende voetgangers.
Waar kan ik daarover iets vinden ?

rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door rich » 30 nov 2005, 11:56

Een en ander is omschreven in het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens:
art. 4: Voetgangers

Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad.

Zij gebruiken het fietspad of het fiets/bromfietspad indien trottoir en voetpad ontbreken.

Zij gebruiken de berm of de uiterste zijde van de rijbaan, indien ook een fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.
Er is dus niet meer bepaald, dat zij buiten de bebouwde kom de uiterst linkerzijde van de rijbaan bewandelen. Dit wordt ter beoordeling van de voetganger zelf gehouden.

Bron : http://www.infopolitie.nl/verkeer/rvv/rvvplaats.php
met een vriendelijke groet, Rich

Kijk ook eens op http://www.zakboekenpolitie.com en http://www.subingym.nl

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.

Wim van Gijsel
Infopolitie Gast

voetgangers en links lopen

Bericht door Wim van Gijsel » 01 dec 2005, 19:18

Uw antwoord is duidelijk.
Maar als een voetganger op een weg of fietspad links loopt en er komt zowel tegemoetkomend verkeer (dat dus gewoon rechts rijdt) als achteropkomend verkeer, moet die voetganger dan uitwijken naar de berm ?

Ik (en ik niet alleen) heb meermalen meegemaakt dat zelfs na signalen de voetganger gewoon door blijft lopen zodat alleen stoppen overblijft. De reaktie is dan steeds : ik moet links lopen, dat doe ik en dat blijf ik doen en de rest past zich maar aan.

Is hier jurisprudentie over ?

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 01 dec 2005, 22:17

Omdat de regel: Ik moet links lopen" niet meer bestaat zal daar nooit jurisprudentie over ontstaan.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Mofkap
Infopolitie Gast

Bericht door Mofkap » 01 dec 2005, 22:26

Er is geen regel die een voetganger verplicht gebruik te maken van de berm als een voetpad of fietspad ontbreekt. Hij kan dan gebruik maken van de rijbaan.

De voetganger hoeft niet uit te wijken naar de berm voor achteropkomend of tegemoetmomend verkeer. Die moeten even wachten en desnoods stoppen als ze de voetganger op dat moment niet kunnen passeren.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 02 dec 2005, 00:56

Mofkap schreef:Er is geen regel die een voetganger verplicht gebruik te maken van de berm als een voetpad of fietspad ontbreekt. Hij kan dan gebruik maken van de rijbaan.

De voetganger hoeft niet uit te wijken naar de berm voor achteropkomend of tegemoetmomend verkeer. Die moeten even wachten en desnoods stoppen als ze de voetganger op dat moment niet kunnen passeren.
Juridisch helemaal correct (maar van jou had ik ook niet anders verwacht :D ). Met de veiligheid in mijn gedachte denk ik dat die voetganger tijdens de nadering van verkeer toch maar beter even de berm kan opzoeken...
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Mofkap
Infopolitie Gast

Bericht door Mofkap » 02 dec 2005, 06:41

MotoRon schreef:
Mofkap schreef:Er is geen regel die een voetganger verplicht gebruik te maken van de berm als een voetpad of fietspad ontbreekt. Hij kan dan gebruik maken van de rijbaan.

Juridisch helemaal correct (maar van jou had ik ook niet anders verwacht :D ). Met de veiligheid in mijn gedachte denk ik dat die voetganger tijdens de nadering van verkeer toch maar beter even de berm kan opzoeken...
Als dat mogelijk is dan is dat wel verstandig van de voetganger. Dat zal van de begaanbaarheid van de berm afhangen. Hier in het veengebied zak je tot je enkels weg.

Ik ageerde op deze tekst:
Ik (en ik niet alleen) heb meermalen meegemaakt dat zelfs na signalen de voetganger gewoon door blijft lopen zodat alleen stoppen overblijft.

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 03 dec 2005, 12:44

Dat vind ik nu het vreemde aan die situatie : als een voetganger links loopt, moet dus het andere verkeer zich kennelijk maar aanpassen, terwijl voor een linksrijdende (aan de verkeerde kant van de weg dus) automobilist de politie direct met toeters en bellen in actie komt, de linksrijder een stevige boete krijgt en zelfs radioprogramma's onderbroken worden.

Regel is dat iedereen rechts houdt en als je daar van af wilt wijken, moet je ook de konsekwenties aanvaarden, dus uitwijken als dat nodig is.

Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Vrijwilliger
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Julio » 03 dec 2005, 12:51

Anonymous schreef:Dat vind ik nu het vreemde aan die situatie : als een voetganger links loopt, moet dus het andere verkeer zich kennelijk maar aanpassen, terwijl voor een linksrijdende (aan de verkeerde kant van de weg dus) automobilist de politie direct met toeters en bellen in actie komt, de linksrijder een stevige boete krijgt en zelfs radioprogramma's onderbroken worden.
Een voertuig is breder dan een voetganger, ik denk dus ook niet dat je die vergelijk kan maken...
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."

Bert
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Fijne vent
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door Bert » 03 dec 2005, 12:58

En een voetganger kan even de berm in stappen als er een voertuig nadert.

Het voordeel van links lopen is dat je zelf de auto aan ziet komen. En je dus zelf opzij kan gaan. Voetgangers hoeven geen licht te voeren en zijn daardoor slecht zichtbaar.
Laatst gewijzigd door Bert op 03 dec 2005, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Bericht door gvdbor » 03 dec 2005, 14:05

Anonymous schreef:[Regel is dat iedereen rechts houdt .
Die regel is er dus niet. Regel is dat bestuurders rechts houden

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 04 dec 2005, 00:03

Mij is als kinds juist bijgebracht toch vooral links te lopen, omdat je dan beter kan zien wat er aan komt. En natuurlijk wel netjes de berm in gaan ;)

Thijs
Infopolitie Gast

Bericht door Thijs » 04 dec 2005, 00:50

En dus komen we tot de conclusie dat de voetgangers zelf mag kiezen waar hij loopt, zonder de regels te overtreden :P

Mofkap
Infopolitie Gast

Bericht door Mofkap » 04 dec 2005, 03:50

Thijs schreef:En dus komen we tot de conclusie dat de voetgangers zelf mag kiezen waar hij loopt, zonder de regels te overtreden :P
Wie is we? Die conclusie is niet juist.

Een voetganger mag slechts de uiterste zijde van de rijbaan gebruiken indien een (brom)fietspad, voetpad of trottoir ontbreekt.

p.s. Behalve op een erf daar mag de voetganger de gehele breedte van de rijbaan gebruiken.

Gesloten