Winkelier met vraag

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Guido
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Roepnaam: toffe gast
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door Guido » 05 mei 2005, 20:33

Anonymous schreef:als het echt zo'n etterbak is dan zal hij binnenkort wel achter de tralies zitten.
moet houden, en vertrouwen hebben in de rechtsstaat.

Sorry, maar dan snap je er echt helemaal niks van. Hij heeft net twee jaar vasgezeten en is er alleen maar breder op geworden ( gratis sportschool ) Dit is er een die gewoon niet op houd en letterlijk alles en iedereen uitlacht! Vertrouwen in de rechtstaat heb ik echt al lang verloren hierdoor. Er zijn toch genoeg landen in deze wereld waar het wel is toegestaan. Eigenlijk vind ik dat ik 100 % in m'n recht sta er een te bezitten in dit uitzonderlijke geval.
en hoe breed iemand is houdt in dat hoe gevaarlijk iemand is?
u mag best zeggen dat ik er niets van snap, maar verwacht van mij dan geen reacties meer.

Dit is een vraag in de trand van: Mag ik een vuurwapen? het antwoord is duidelijk: nee, dat mag niet.
en dan gaan afgeven op de rechtstaat.
Als U daar geen vertrouwen meer in heeft dan moet u emigreren.

rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door rich » 05 mei 2005, 20:40

@Walter:
Circulaire WWM 4.2.11.2. Deurwaarders

Deurwaarders die onder de werking van de oude wapenwetgeving bevoegd waren om na verkregen aanschafmachtiging van de Minister van Justitie een vuurwapen te dragen, dienen zich onder de werking van de WWM met een eventuele aanvraag tot de korpschef te wenden, die immers het best in staat is om eventuele bijzondere, lokale omstandigheden bij de beoordeling van de aanvraag te betrekken.
met een vriendelijke groet, Rich

Kijk ook eens op http://www.zakboekenpolitie.com en http://www.subingym.nl

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.

Walter
Infopolitie Gast

Bericht door Walter » 05 mei 2005, 20:40

rich schreef:En een verlof krijgen met deze motivatie zal niet lukken.

@walter...Wat voor deurwaarder?
een gewone gerechtsdeurwaarder.

Beamer
Infopolitie Gast

Bericht door Beamer » 05 mei 2005, 21:09

Hoi Rich,

Uit het recente verleden zijn er gevallen bekend, waarbij er een verlof tot voorhanden hebben (en soms zelfs dragen) van een vuurwapen is verleend op grond van zelfverdediging aan een juwelier (diamantair in Amsterdam) en aan deurwaarders.

De Circulaire wapens en munitie biedt daarvoor ook ruimte (zoals jij ongetwijfeld zult weten). Dat met het verlenen van dergelijke verloven zeer terughoudend dient te worden omgesprongen is duidelijk, maar op grond van de wapenwetgeving is het zeker niet ondenkbaar.
Hieronder een paar passages uit de Ciculaire wapens en munitie:
4.2. Redelijk belang

4.2.1. Inleiding
Een belangrijke voorwaarde voor de verlening van een verlof tot het voorhanden hebben of dragen van wapens en munitie is dat een redelijk belang die verlening vordert (artikel 28 WWM). Bij de beoordeling of sprake is van een redelijk belang, moet een belangenafweging worden gemaakt. In die afweging spelen een rol het belang van de aanvrager bij het voorhanden mogen hebben of het mogen dragen van een wapen en het door de overheid te beschermen belang van de veiligheid van de burger en de staat. Dit laatste belang is ermee gediend indien de verspreiding van wapens en munitie onder de bevolking zoveel mogelijk wordt tegengegaan.

In de volgende gevallen kan sprake zijn van een redelijk belang:

- het serieus en in verenigingsverband beoefenen van de schietsport (zie B 6);
- het voorhanden hebben door leden van het voormalig verzet van hun oude vuurwapens (zie B 4.2.2);
- het verzamelen van vuurwapens (zie B 4.2.3);
- het verzamelen van munitie (zie B 4.2.4);
- het lossen van startschoten bij sportwedstrijden (zie B 4.2.5);
- het trainen van honden op schotvastheid (zie B 4.2.6);
- het voorhanden hebben van van lucht-, gas- en veerdrukwapens (zie B 4.2.7);
- het jagen ingevolge een op grond van artikel 53 van de Jachtwet verleende vergunning, ter bestrijding van wild- schade;
- het doden van vogels ingevolge een op grond van de Vogelwet 1936 verleende vergunning (zie B 4.2.9);
- het voorhanden hebben van noodsignaalmiddelen waarvoor geen vrijstelling is verleend (zie B 4.2.10);
- zelfverdediging (zie B 4.2.11);
- het voorhanden hebben door deelnemers aan re-enactment uitvoeringen (zie B 4.2.12);
- het voorhanden hebben van wapens behorend tot de uitrusting van historisch rollend militair materieel (zie B 4.2.13); en
- overige gevallen zie B 4.2.14).

4.2.11 Zelfverdediging

4.2.11.1. Algemeen
Wat betreft het voorhanden hebben of dragen van wapens met het oog op zelfverdediging moet onderscheid gemaakt worden tussen vuurwapens en andere wapens.

Bij wijze van uitzondering kan een verlof tot het dragen van een ander wapen dan een vuurwapen, zoals bijvoorbeeld een wapenstok, worden verleend indien daarvoor naar het oordeel van de korpschef aanleiding bestaat.

Zelfverdediging kan slechts onder zeer uitzonderlijke omstandigheden worden aangemerkt als een redelijk belang dat het verlenen van een verlof tot het voorhanden hebben van een vuurwapen van categorie III vordert. Van geval tot geval zal moeten worden beoordeeld of van zodanige omstandigheden sprake is. Bij de beoordeling van de aanvraag spelen uiteraard ook de betrouwbaarheid van de aanvrager en diens geoefendheid in de omgang met vuurwapens een rol.

De korpschef verleent een verlof tot het voorhanden hebben of dragen van een vuurwapen van categorie III ten behoeve van zelfverdediging niet dan met schriftelijke instemming van de Minister van Justitie. Daartoe kan telefonisch contact worden opgenomen met het Ministerie van Justitie (zie A 1.3). Van de verlening van het verlof wordt onverwijld schriftelijk mededeling gedaan aan de Minister.

Indien een verlof tot het dragen van een vuurwapen van categorie III wordt gevraagd dient tevens een verlof te worden gevraagd tot het voorhanden hebben van dat vuurwapen, tenzij de aanvrager daartoe reeds bevoegd is.

Formulieren

Aanvraagformulier: model WM 13 in bijlage III bij de RWM.
Verlofdocument : model WM 14 in bijlage III bij de RWM.

4.2.11.2. Deurwaarders
Deurwaarders die onder de werking van de oude wapenwetgeving bevoegd waren om na verkregen aanschafmachtiging van de Minister van Justitie een vuurwapen te dragen, dienen zich onder de werking van de WWM met een eventuele aanvraag tot de korpschef te wenden, die immers het best in staat is om eventuele bijzondere, lokale mstandigheden bij de beoordeling van de aanvraag te betrekken.

rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door rich » 05 mei 2005, 21:16

Ik was hier inderdaad mee bekend maar jij weet net als ik dat dit een uitzondering is waar bijzonder voorzichtig mee wordt omgegaan.

Wij hebben dit onderwerp onlangs binnen de regio besproken (naar aanleiding van aanvragen) en de kans dat er voor zelfverdediging een verlof wordt verleend is eigenlijk uit te sluiten.

Nog steeds gaat men er vanuit dat het gemakkelijk is om een verlof te krijgen. In het verleden was dit misschien wel zo maar de touwtjes worden steeds strakker aangetrokken en ook wij dringen er steeds vaker op aan om een verlof in te trekken als er maar een geringe aanleiding is.
met een vriendelijke groet, Rich

Kijk ook eens op http://www.zakboekenpolitie.com en http://www.subingym.nl

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 05 mei 2005, 21:16

Als U daar geen vertrouwen meer in heeft dan moet u emigreren.[/quote]

Emigreren is misschien wel een goed idee. Joegoslavie of zo. Wie nog iets weet mag mij mailen : hbremer@xs4all.nl

Beamer
Infopolitie Gast

Bericht door Beamer » 05 mei 2005, 21:20

rich schreef:Ik was hier inderdaad mee bekend maar jij weet net als ik dat dit een uitzondering is waar bijzonder voorzichtig mee wordt omgegaan.

Wij hebben dit onderwerp onlangs binnen de regio besproken (naar aanleiding van aanvragen) en de kans dat er voor zelfverdediging een verlof wordt verleend is eigenlijk uit te sluiten.

Nog steeds gaat men er vanuit dat het gemakkelijk is om een verlof te krijgen. In het verleden was dit misschien wel zo maar de touwtjes worden steeds strakker aangetrokken en ook wij dringen er steeds vaker op aan om een verlof in te trekken als er maar een geringe aanleiding is.
Weet ik, maar ik dacht wat info voor de volledigheid toe te voegen...

Gesloten