Video bewaking eigendom

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast
Infopolitie Gast

Video bewaking eigendom

Bericht door Gast » 04 mei 2005, 15:03

Beste mensen

Sinds een paar weken wordt mijn auto bekrast en word er met bord krijt 'boter, kaas en eieren (soort van) op gezet. Daarvoor heb ik besloten te achterhalen wie deze schades op mijn auto maakt. Hiervoor heb ik een video camera zo opgesteld achter mijn raam, dat hij goed zichtbaar is voor iedereen (en dat werd dus meteen als een soort van aanval gezien).

Het beeld dat ik maakt is niets meer dan de auto beeldvullend in beeld. Ik zie dus slechts die personen die zich langer dan xxx seconden/minuten zich daar bij de auto ophouden. Die personen zijn herkenbaar in beeld. Maar er worden geen beelden genomen van mensen uit de buurt, of in hun eigen woning.

Volgens de Politie waar ik aangifte deed mag ik dit doen, zelfs een soort van webcam achtige camera die over het algemeen een veel wijder beeld maakte, vonden zijn nog steeds acceptabel, al was de voorkeur slechts de auto te filmen.

Alleen op de website van de CBP blijkt dat dit wellicht de privacy aantast, maar er wordt dan gesproken over een 'onzichtbaar' en dat is deze camera zeer zeker niet!

Er wordt daar bovendien gesproken over het artikel nummer 139f waar uit zou blijken dat :" Artikel 139f Wetboek van Strafrecht verbiedt het gebruik van verborgen camera's in de eigen woning"
Maar ja, nogmaals dit is niet "verborgen".

Ik heb de regels voor wat betreft de privacy in aangehouden, niet direct in beeld etc., en er hangt naast de voordeur een papiertje met daarop de mededeling dat er video toezicht is, "ik waak over mijn eigendom!"

Mag ik dit zomaar doen?? Of moet ik deze camera weer weg halen, zodat het bekrassen weer door kan gaan?

Gast

DaV
Infopolitie Gast

Bericht door DaV » 04 mei 2005, 15:08

Zoek eens op 'camera' dit onderwerp is namelijk al eerder aan de orde geweest.

Maaike
Superlid
Superlid
Roepnaam: Maaike
Twitter: @mama_maaike
Facebook: MDJ1980
Geslacht:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Bericht door Maaike » 04 mei 2005, 15:34

Tevens kan Martin hier meer over vertellen. Hij is namelijk helemaal thuis in privacy :wink:

Zoals jij zegt heb je het nagevraagd bij het lokale politiebureau en zij geven aan dat ze het acceptabel vinden dat je je auto op deze manier in de gaten houd.

Zonder daders kan jij moeilijk namelijk je schade verhalen en aangifte tegen hun doen.

Mischien kan Martin hier uitsluitsel over geven m.b.t. privacy

Mo
Infopolitie Gast

Bericht door Mo » 04 mei 2005, 18:18

Burger
Infopolitie Gast

video bewaking

Bericht door Burger » 04 mei 2005, 19:49

Beste mensen

Bedankt voor de reacties. Was wellicht beter geweest als ik zelf even op "video" gezocht had voor dat ik dit schreef. Had het inmiddels al gevonden.

Het mag dus wel, mits je de regels van privacy (CBP) maar in acht neemt, dwz close up van auto, niet bij andere naar binnen, camera zichtbaar, en een melding aan de deur dat je dat doet. Zo ongeveer samengevat.
Nou en nu maar kijken wat die zielige kinderachtige vertoning van de buren (die waarschijnlijk de boosdoeners zijn van deze beschadigingen) verder voor een consequenties heeft.... geef toe, het wordt er niet beter op, maar ja, je moet wat...

Gast

sunwave
Infopolitie Gast

Bericht door sunwave » 04 mei 2005, 19:54

Vind dit nog een nette oplossing hoor, als iemand liep te krassen en tekenen op mijn eigendom dan zou ik het ook niet leuk vinden. Tuurlijk is het belangrijk op de wetgeving in de gaten te houden, maar je hebt ook mensen die 220 op hun schutting zetten omdat ze last hebben van katten in de tuin, dan vind ik dit nog netjes.

Gesloten