Niet kunnen tonen van rijbewijs / kentekenbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Bert
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Fijne vent
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door Bert » 03 mei 2005, 23:11

Esmeralda schreef:Dat verbaast mij ook zeer, dat een agent zijn rijbewijs niet bij zich hoeft te hebben! Wordt de dienstauto dan ook altijd mee naar huis genomen, ik dacht van niet. Dus ook een agent zal wel eens in zijn eigen auto rijden, vanaf het werk naar huis, of ligt het rijbewijs dan in het dashboardkastje?
(Waardevolle spullen 'uit het zicht'?)
Even voor de duidelijkheid: Mijn vraag ging over een agent infunctie. En als diezelfde agent naar huis rijd na zijn dienst is hij niet meer in functie, dus een burger. Het lijkt mij dat hij/zij dan gewoon aan als burger behandeld wordt.

Esmeralda
Infopolitie Gast

Bericht door Esmeralda » 03 mei 2005, 23:26

Bert schreef:
Esmeralda schreef:Dat verbaast mij ook zeer, dat een agent zijn rijbewijs niet bij zich hoeft te hebben! Wordt de dienstauto dan ook altijd mee naar huis genomen, ik dacht van niet. Dus ook een agent zal wel eens in zijn eigen auto rijden, vanaf het werk naar huis, of ligt het rijbewijs dan in het dashboardkastje?
Even voor de duidelijkheid: Mijn vraag ging over een agent infunctie. En als diezelfde agent naar huis rijd na zijn dienst is hij niet meer in functie, dus een burger. Het lijkt mij dat hij/zij dan gewoon aan als burger behandeld wordt.
Dat lijkt mij ook, we zijn allemaal maar mensen die met een regelgeving met elkaar moeten leven, nietwaar?

Bert
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Fijne vent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Bert » 03 mei 2005, 23:31

Hoe zit dat eigenlijk met het kentekenbewijs van dienstauto's ?? Hebben de dienders die bij zich, of liggen die veilig op het bureau in een kluis ??

TheLightEd
Infopolitie Gast

Bericht door TheLightEd » 03 mei 2005, 23:42

Guidoweb5 schreef:bij de politie werken 60.000 mensen,
het overgrote deel zijn zeer bekwame mensen.

een deel maken zich er met een jantje van leien van af,
en een deel zijn ontzettende hufters...
fijn dat deze diender weer bij gedragen heeft aan het beeld wat mensen hebben over ons.

Ik vind deze reactie dus totaal ongepast. Wie ben je om een collega zo af te branden? Als die beste burger zijn rijbewijs niet bij zich heeft loopt hij het risico op een bon, die hij dan ook kreeg. Het is dus dikke onzin dat deze diender heeft bijgedragen aan het beeld dat mensen over ons hebben. Dat is ons werk guido, controleren en bekeuren. Als jij er niet voor bekeurd, wil niet zeggen dat een ander dit wel/niet moet doen. Als burgers dan een slecht beeld van ons krijgen, welke ze toch al hadden, hebben ze pech. De enige manier om een goed beeld bij burgers te krijgen is om ze niet te bekeuren, of een ander, die heeft t namelijk altijd gedaan.

Als meneer gewoon zijn rijbewijs meeneemt (afgezien van de legitematieplicht ook nog) was deze discussie er niet, maar omdat een burger die zich niet aan de wet wenst te houden even zijn verhaal kwijt wil, vind ik niet dat je mag oordelen over het correcte optreden van een collega.

Foutje beboet.
Infopolitie Gast

Bericht door Foutje beboet. » 04 mei 2005, 00:37

Het wordt allemaal moeilijker gemaakt door de waarschuwingen.
Fout is niet volgens de wet dus een boete, als je om je heen hoort komen er veel met een waarschuwing vanaf maar het maakt de agent echt niet populair.
Het klinkt misschien simpel maar gewoon bekeuren dan krijgen ze vanzelf wat meer respekt voor de agent en denken ze eerst wel even na voor ze een fout maken want simpele dingen gebeuren vaak bewust.
Krijgen ze na verloop van tijd vanzelf tijd om het grotere werk nog beter aan te pakken ( en ze moeten toch ergens beginnen).
En alvast voor de reactie's hierop, ik maak ook fouten en krijg vast ook nog wel een boete.

RaSa
Infopolitie Gast

Bericht door RaSa » 04 mei 2005, 00:48

Bert schreef:
thijeleo schreef:
RaSa schreef:Ik zou niet weten waarom een agent in functie verplicht moet zijn om zijn rijbewijs bij zich te hebben. En wie heeft de controlebevoegdheid om van een agent in functie zijn rijbewijs ter inzage te vragen.
Kun je voor mij dan eens opzoeken waar staat dat de agent in functie zijn rijbewijs niet bij zich hoeft te hebben? Antwoord mag via pb.
Ik zou het op prijs stellen als het antwoord hier ook gegeven kan worden. Als dat kan natuurlijk.

Ik ben van mening dat een agent een voorbeeldfunctie heeft. En dan zou ik het vreemd vinden als de agent die mij (terecht) bekeurd omdat ik geen identieteisbewijs bij me heb, dat zelf ook niet bij zich heeft. Je bekeurd dus iemand voor iets wat hij/zij volgens de wet fout doet terwijl je datzelfde zelf ook fout doet.
Voor alle duidelijkheid, de reactie die ik eerder gaf is puur uit logica dus niet uit een wettekst of iets dergelijks. Als je het vanuit de logica bekijkt lijkt het mij niet een vereiste dat een agent in functie zijn rijbwewijs bij zich moet hebben. Wij hebben toch een bepaald beroeps-ethiek, en niet te vergeten de eed of de belofte die we hebben afgelegd, dus gezien vanuit dat punt lijkt het mij onzin dat een agent in functie een rijbewijs op zak moet hebben. Als ik de plank geheel mis sla, verbeter mij dan.

Een agent in functie hoort altijd een politie-legitimatie bij zich te hebben. Ik heb verscheidene keren mijn politie-legitimatie laten zien op verzoek Dus ik vind het vreemd hoe je erbij komt dat een agent geen legitimatie op zak zou hebben, als dat zo is lijkt het mij nalatigheid van de desbetreffende agent.

RaSa
Infopolitie Gast

Bericht door RaSa » 04 mei 2005, 01:05

Guidoweb5 schreef:bij de politie werken 60.000 mensen,
het overgrote deel zijn zeer bekwame mensen.

een deel maken zich er met een jantje van leien van af,
en een deel zijn ontzettende hufters...
fijn dat deze diender weer bij gedragen heeft aan het beeld wat mensen hebben over ons.
Wat je zegt vind ik heel gevaarlijk en ben wat dat betreft eens met The LIGht Ed.In mijn eerste reactie heb ik een ding geprobeerd duidelijk te maken en dat is, dat een verhaal twee kanten kent. Kijk misschien had deze meneer ook geen geldig id bij zich, en om die bekeuring te laten vervallen heeft de agent deze meneer de gelegeheid gegeven om een geldig id op te halen en die te tonen. Op deze manier is de bekeuring voor het niet kunnen tonen van id kaart komen te vervallen. Waar ik nogmaals de nadruk op wil leggen is dat een verhaal twee kanten kent.
Het punt is zonder dat je het exacte verhaal weet, zeik je deze agent en je organisatie af.

rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door rich » 04 mei 2005, 08:52

Ik zou niet weten waarom ik tijdens een dienst mijn rijbewijs niet bij me zou hebben. Als agenten doen wij een poging om de wet te handhaven en het lijkt mij dat wij dus juist een goed voorbeeld moeten stellen.

Aan de andere kant, wie controleert mij? ;)

Verder kan je je bedenkingen hebben bij een bepaalde handelwijze van collega's maar in de praktijk blijkt vaak dat ze handelen met een bepaalde gedachtengang die na toelichting aannemelijk kan worden geacht. Ik waag mij er dus niet zo snel aan om een collega een lui wezen of iets anders te noemen.
met een vriendelijke groet, Rich

Kijk ook eens op http://www.zakboekenpolitie.com en http://www.subingym.nl

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 04 mei 2005, 11:35

Iedere opsporingsambtenaar is simpelweg verplicht om z'n rijbewijs bij zich te hebben, en dat geldt ook voor de autopapieren... We hebben voor een aantal dingen ontheffing/vrijstelling, maar daar zeker niet voor...

Overigens is het ook 'zwak' als je zoiets niet bij je hebt. Recent moest ik een aanrijding opnemen waarbij een collega in diensttijd betrokken was. Hij had geen rijbewijs en geen papieren bij zich. Ik vroeg hem ook:'Nog ff en dan ga je nog roepen dat je gezopen hebt' :P .... Ik heb hem wel laten blazen, maar helaas... :lol:

Het argument dat het risico van verlies oid te groot zou zijn, slaat bij mij niet echt aan. Dit risico is voor een bouwvakker minstens net zo groot en die wordt er ook voor bekeurd...

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

maurice (agent)
Infopolitie Gast

omkleden doen wij agenten ook!

Bericht door maurice (agent) » 04 mei 2005, 13:33

Esmeralda schreef:
thijeleo schreef:
RaSa schreef:Ik zou niet weten waarom een agent in functie verplicht moet zijn om zijn rijbewijs bij zich te hebben. En wie heeft de controlebevoegdheid om van een agent in functie zijn rijbewijs ter inzage te vragen.
Kun je voor mij dan eens opzoeken waar staat dat de agent in functie zijn rijbewijs niet bij zich hoeft te hebben? Antwoord mag via pb.
Dat verbaast mij ook zeer, dat een agent zijn rijbewijs niet bij zich hoeft te hebben! Wordt de dienstauto dan ook altijd mee naar huis genomen, ik dacht van niet. Dus ook een agent zal wel eens in zijn eigen auto rijden, vanaf het werk naar huis, of ligt het rijbewijs dan in het dashboardkastje?
Je hebt ook nog zoiets als een kledingkast waarin je je burger kleding hangt. Als ik naar mijn werk rijd heb ik normale kleding aan en ook mijn rijbewijs bij me! kleine moeite om dat roze ding bij je te hebben, het kentekenbewijs zit altijd in de binnenzak van mijn jas, kan je hem nooit vergeten.
Als ik op mijn werk ben kleed ik mij om, dan heb ik geen rijbewijs bij me als ik in de politieauto rijd..is ook niet nodig.
Einde dienst omkleden maar en het voorgaande herhaalt zich..tis zo simpel!

maurice (agent)
Infopolitie Gast

agent in functie heeft legitimatie bij zich

Bericht door maurice (agent) » 04 mei 2005, 13:35

Bert schreef:
thijeleo schreef:
Ik zou het op prijs stellen als het antwoord hier ook gegeven kan worden. Als dat kan natuurlijk.

Ik ben van mening dat een agent een voorbeeldfunctie heeft. En dan zou ik het vreemd vinden als de agent die mij (terecht) bekeurd omdat ik geen identieteisbewijs bij me heb, dat zelf ook niet bij zich heeft. Je bekeurd dus iemand voor iets wat hij/zij volgens de wet fout doet terwijl je datzelfde zelf ook fout doet.
Wat jij stelt is mijns inziens bedoelt om de politie zwart te maken of om een discussie los te maken. Ik wil er even kort op reageren:
een politieagent in functie heeft zijn legitimatie bij zich. Een rijbewijs of andere legitimatiemiddelen zijn tijdens functie niet nodig om bij je te hebben.

maurice (agent)
Infopolitie Gast

niet bij ons

Bericht door maurice (agent) » 04 mei 2005, 13:40

Bert schreef:Hoe zit dat eigenlijk met het kentekenbewijs van dienstauto's ?? Hebben de dienders die bij zich, of liggen die veilig op het bureau in een kluis ??
Bij mij in Haaglanden is het zo dat er geen kentekenbewijs in de surveillance voertuigen aanwezig is.
Deze kentekenbewijzen zijn er uiteraard wel, maar die liggen in de kluis.
Ik raad een ieder sowieso aan om nooit een rijbewijs of andere autopapieren in de auto te laten liggen. Hou ze lekker bij je scheelt een hoop ellende als een onverlaat in je auto inbreekt. En je hebt altijd een geldig legitimatie bij je als de politie je controleert;-)

Walter
Infopolitie Gast

Bericht door Walter » 04 mei 2005, 13:42

Bert schreef:Even voor de duidelijkheid: Mijn vraag ging over een agent infunctie. En als diezelfde agent naar huis rijd na zijn dienst is hij niet meer in functie, dus een burger.
Oooh....niet meer in functie......is dat onlangs gewijzigd dan? Je bent 24 uur per dag in functie. Jij verwacht ook dat de diender die vrij is, als jij in nood bent, hulp biedt. Dus om te stellen dat een diender alleen in dienst is als hij aan het werk is, is een beetje te kort door de bocht.

Walter
Infopolitie Gast

Bericht door Walter » 04 mei 2005, 13:47

rich schreef:Aan de andere kant, wie controleert mij? ;)
Euh....kom eens naar Fryslan zou ik zeggen. Wij hebben een afdeling Verkeershandhaving met omhoog gevallen stadswachten die ze verkeerssurveillant hebben gemaakt. Die hebben er geen moeite mee een collega te bekeuren voor van alles en nog wat.

Die mensen bellen zelfs als een pitauto zonder OGS te hard rijdt met de vraag of ze wel een melding hebben. Doen ze overigens ook met ambu's.

En als klapper op de vuurpijl hebben ze laatst een collega in een PITauto op willen schrijven voor een artikeltje 5. Is uiteindelijk niet doorgegaan, maar je zou ze toch.....grrrrr.

Dusse Rich - wees gewaarschuwd. In Fryslan schrijven ze je er dus rustig voor op. Of je nou in dienst bent of niet.

IN wat voor wereld leven wij....;-)

DaV
Infopolitie Gast

Bericht door DaV » 04 mei 2005, 13:57

@WalterFRL

Wees blij dat er zo goed over jullie gewaakt word. ;)

Gesloten