Niet kunnen tonen van rijbewijs / kentekenbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ticheler
Infopolitie Gast

Niet kunnen tonen van rijbewijs / kentekenbewijs

Bericht door Ticheler » 03 mei 2005, 17:08

Situatie: Met mijn personenwagen met aangekoppelde aangangwagen breng ik tuinafval dat ik zojuist op geladen had naar een gemeentelijke stort. Deze plaats ligt op 500 meter afstand van mijn woning. Met nog 50 meter te gaan tot aan de inrit van de stort, haalt een motoragent mij links in en geeft mij opdracht hem te volgen. We komen na ongeveer na 300 meter aan bij een politiecontroleplaats op het terrein van de brandweer. De stort, dit ter verduidelijking, grenst aan ditzelfde terrein. Bij controle kon ik mijn rijbewijs en kentekenbewijs niet tonen. Ik gaf aan dat het nogal ietwat onhandig was om tijdens dergelijke werkzaamheden ook nog de papieren ergens in je kleding op te bergen. Op mijn mededeling dat ik wel even naar mijn woning zou lopen om de papieren op te halen werd instemmend gereageerd. Ongeveer 10 minuten later kon ik de agent de gevraagde papieren tonen. Vervolgens deelde deze wetsdienaar mij mede dat ik alsnog een bekeuring kreeg voor het niet kunnen tonen van mijn rijbewijs. Hoewel de persoon wettelijk gezien in zijn gelijk staat ben ik van mening dat de controlerende ambtenaar te scherp naar de letter van deze wet handeld en te weinig in de geest van de wet. Vraag: Zijn er richtlijnen binnen de korpsen die b.v. spreken over een tijd waarbinnen de papieren wel getoond moeten kunen worden?[/code]

PJ
Superlid
Superlid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door PJ » 03 mei 2005, 17:30

Er zijn geen richtlijnen voor een tijd waarin u de benodigde papieren moer kunnen tonen.

Volgens de wet is het op eerste vordering. Dus met andere woorden gelijk en niet na 2,5 of 10 minuten.
Expects always the unexpected. 8)

RaSa
Infopolitie Gast

Bericht door RaSa » 03 mei 2005, 17:31

In korps Drenthe zijn er voor dit soort gevallen geen richtlijnen. Het is dan ook aan de dienstdoende agent of hij voor deze situatie bekeurt of niet. Je geeft het zelf ook aan in de letter van de wet mag men je voor dit geval beboeten. ( een keuze van die agent )
Heb ik nog een vraag:Had je op het moment van staandehouding wel een geldig identiteitsbewijs bij je, misschein was de reden van die agent om je naar huis te sturen ter vastlegging van je indentiteit. U weet het wellicht zelf ook wel, men kan je ook beboeten voor het niet kunnen tonen van een geldig identiteitsbewijs.

Bert
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Fijne vent
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door Bert » 03 mei 2005, 17:44

Als ik het zo eens lees heb ik het idee dat de betreffende agent meneer naar huis heeft gestuurd zodat hij weet waar de boete naartoe kan. Het is een feit: je moet dit soort zaken gelijk kunnen tonen, ook al is het onhandig om het bij je te hebben. Daar trekt de wetgever zich niets van aan.

Vraagje:
Vroeger was het, volgens mij, zo dat agenten in functie niet verplicht waren om hun rijbewijs bij zicht te hebben als ze een (dienst)voertuig bestuurden. Dit i.v.m. het snel uit moeten kunnen stappen en het daarbij horende risico van verliezen. Is die regel nu nog zo, of is dat aangepast ??

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Verjaardag
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 03 mei 2005, 17:49

Juridisch gezien moet je inderdaad op 'eerste vordering', een rijbewijs kunnen tonen... maar ik zou het, eerlijk gezegd, niet in m'n hoofd halen om dit alsnog te bekeuren...

En al helemaal niet als ik er ook nogeens mee instem, dat iemand z'n rijbewijs ophaalt... 8)

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

RaSa
Infopolitie Gast

Bericht door RaSa » 03 mei 2005, 17:55

Ik zou niet weten waarom een agent in functie verplicht moet zijn om zijn rijbewijs bij zich te hebben. En wie heeft de controlebevoegdheid om van een agent in functie zijn rijbewijs ter inzage te vragen.
Wel is een agent in functie verplicht op verzoek zich te kunnen legitimeren als zijnde een politieagent. En tijdens een burgeroptreden legitemeert een agent zich ongevraagd.

Guido
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Roepnaam: toffe gast
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door Guido » 03 mei 2005, 18:19

discretionaire bevoegdheid :)
Guido

Roland
Infopolitie Gast

Bericht door Roland » 03 mei 2005, 21:10

zijlvaart67 schreef:Juridisch gezien moet je inderdaad op 'eerste vordering', een rijbewijs kunnen tonen... maar ik zou het, eerlijk gezegd, niet in m'n hoofd halen om dit alsnog te bekeuren...

En al helemaal niet als ik er ook nogeens mee instem, dat iemand z'n rijbewijs ophaalt... 8)
100 % bij aansluit.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Verjaardag
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 03 mei 2005, 21:34

Nou, ik zal je eerlijk vertellen...Ik adviseer mensen niet gauw om in beroep te gaan, maar hier zou ik het zeker doen... Niet om vrijgesproken te worden omdat men daar 'recht op zou hebben', maar gewoon vanwege de algemene beginselen van behoorlijk bestuur...

En al halveert een OvJ de boete van €35,- slechts, alleen dat zou me al een goed gevoel geven...

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 03 mei 2005, 21:41

RaSa schreef:Ik zou niet weten waarom een agent in functie verplicht moet zijn om zijn rijbewijs bij zich te hebben. En wie heeft de controlebevoegdheid om van een agent in functie zijn rijbewijs ter inzage te vragen.
Kun je voor mij dan eens opzoeken waar staat dat de agent in functie zijn rijbewijs niet bij zich hoeft te hebben? Antwoord mag via pb.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Guido
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Roepnaam: toffe gast
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door Guido » 03 mei 2005, 21:47

bij de politie werken 60.000 mensen,
het overgrote deel zijn zeer bekwame mensen.

een deel maken zich er met een jantje van leien van af,
en een deel zijn ontzettende hufters...
fijn dat deze diender weer bij gedragen heeft aan het beeld wat mensen hebben over ons.
Guido

Roland
Infopolitie Gast

Bericht door Roland » 03 mei 2005, 21:57

Guidoweb5 schreef: een deel maken zich er met een jantje van leien van af,
en een deel zijn ontzettende hufters...
En waar baseer je dit op, als ik vragen mag?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Verjaardag
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 03 mei 2005, 22:19

Guido heef, in mijn ogen gelijk als hij zegt dat er collega's zijn, die je soms liever niet als collega zou willen hebben... In ieder geval niet als ik in de buurt ben...

Op zich kunnen we moeilijk oordelen, we zijn er tenslotte niet bijgeweest, maar als ik uitga van de oprechtheid van de topicstarter (en er verder dus ook niets 'bijzonders' is gebeurd), zou ik dit tenminste niet in m'n hoofd halen...

Esmeralda
Infopolitie Gast

Bericht door Esmeralda » 03 mei 2005, 23:03

thijeleo schreef:
RaSa schreef:Ik zou niet weten waarom een agent in functie verplicht moet zijn om zijn rijbewijs bij zich te hebben. En wie heeft de controlebevoegdheid om van een agent in functie zijn rijbewijs ter inzage te vragen.
Kun je voor mij dan eens opzoeken waar staat dat de agent in functie zijn rijbewijs niet bij zich hoeft te hebben? Antwoord mag via pb.
Dat verbaast mij ook zeer, dat een agent zijn rijbewijs niet bij zich hoeft te hebben! Wordt de dienstauto dan ook altijd mee naar huis genomen, ik dacht van niet.

Dus ook een agent zal wel eens in zijn eigen auto rijden, vanaf het werk naar huis, of ligt het rijbewijs dan in het dashboardkastje?
(Waardevolle spullen 'uit het zicht'?)

Bert
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Fijne vent
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door Bert » 03 mei 2005, 23:09

thijeleo schreef:
Ik zou het op prijs stellen als het antwoord hier ook gegeven kan worden. Als dat kan natuurlijk.

Ik ben van mening dat een agent een voorbeeldfunctie heeft. En dan zou ik het vreemd vinden als de agent die mij (terecht) bekeurd omdat ik geen identieteisbewijs bij me heb, dat zelf ook niet bij zich heeft. Je bekeurd dus iemand voor iets wat hij/zij volgens de wet fout doet terwijl je datzelfde zelf ook fout doet.

Gesloten