een bezorgde moeder

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
tazz
Infopolitie Gast

een bezorgde moeder

Bericht door tazz » 01 mei 2005, 00:39

ik heb een vraag mag een horeca gelegenheid aan jongeren beneden de 16 jaar alcohol schenken je zult je wel afvragen waarom ik die stel het volgende is namelijk gebeurt mijn zoon van 15 is vanavond uit geweest en kwam flink aangeschoten in huis en heb hem gevraagt of hij het zelf had gehaald bij de bar en hij zei ja en ze hadden niet eens gevraagd hoe jong hij eigenlijk is/was maar ja ik als moeder weet natuurlijk hoe jong hij is maar hij heeft jammer genoeg zijn lengte mee maar dan nog waarom wordt er niet gevraagd naar zijn id kaart zijn ze toch verplicht sinds januari 2005 anders had ik hem dat ook nog niet hoeven te geven.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 01 mei 2005, 00:46

Nee, dat mag een horecagelegenheid dus niet. De controle hierop ligt echter bij de voedsel- en waren autoriteit en die heeft echter maar bar weinig controleurs.
Laatst gewijzigd door SWAT op 01 mei 2005, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

redfrisian
Infopolitie Gast

Bericht door redfrisian » 01 mei 2005, 00:46

Nee het mag niet, maar ze vragen ook niet naar de identiteitspapieren bij de bar. Aan de deur proberen ze vaak in te schatten hoe oud iemand is, als ze denken dat diegene jonger is moeten ze de idkaart tonen. Dit zijn echter huisregels. Waarschijnlijk hebben ze uw zoon 16 of ouder geschat, anders was hij waarschijnlijk niet eens binnengekomen.
De id verplichting is een hulpmiddel voor de politie en moet u hier even los van zien

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Bericht door gvdbor » 01 mei 2005, 11:01

Beste bezorgde moeder:

Primair ligt natuurlijk de verantwoordelijkheid bij uzelf. Het is leuk om dat weg te schuiven naar een horeca-gelegenheid maar ik denk niet dat dat helemaal fair is.

Mohaa
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Bericht door Mohaa » 04 mei 2005, 07:41

gvdbor
Dit ben ik niet helemaal met jou eens.
Ik denk dat een deel van de verantwoordelijkheid ook bij het café ligt.
Het café bepaald namelijk wie zij binnen laten en aan wie zij alcohol schenken. (ondanks wat er in de wet staat(dit vanwege de weinige controle)).
Wat als de zoon niet helemaal eerlijk is tegen zijn moeder en zegt ik ga naar een vriend. Moedere denkt dat zit goed en zoon zit in de kroeg.
Nu weet ik dat het bij het café/disco bij ons het verplicht is ten alletijde je te legitimeren. Mocht jij dit niet willen doen, komje de kroeg niet in. Op deze manier is het een stuk eerlijker en de mensen weten wat ze binnen halen.

Ik snap bezorgde moeder best je niet 24 uur pd en 7 dagen pw achter je zoon aan gaan om te kijken waar hij mee bezig is en wat hij gebruikt. Ik zou wel als ouder zijnde even met mijn zoon praten en vragen waarom hij al met 15 jaar drinkt. Maar dat is persoonlijk.

rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door rich » 04 mei 2005, 08:49

Ik heb aan de andere kant weer begrip voor de barmensen.
Op sommige momenten kan het zo druk zijn aan de bar dat je amper het gezicht achter een bestelling ziet.
Ook zijn er wel gevallen te noemen waarbij controle op de leeftijd er bij inschiet.

Kinderen kunnen creatief zijn en dan is het aan de ouders om nog creatiever te zijn.

Als je de recente onderzoeken hebt gelezen dan blijkt dat de leeftijd waarop jongeren beginnen met alcohol drinken nog wel wat lager ligt dan de 15 jaar die genoemd is.

Tuurlijk ligt daar een deel schuld bij de verkopende partij maar de schuld ligt net zo goed bij de ouders.

Bij deze leeftijd die genoemd is, hoort de fase van expirimenteren. Daar kunnen dus wel eens dingen naar voren komen die een ouder niet wenselijk vindt maar daar kan je ook over praten en dan kan je afspraken maken. Einde van het verhaal zal zijn dat het nog steeds de ouder is die bepaalt.
met een vriendelijke groet, Rich

Kijk ook eens op http://www.zakboekenpolitie.com en http://www.subingym.nl

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.

Guido
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Roepnaam: toffe gast
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door Guido » 05 mei 2005, 09:59

Mohaa schreef:gvdbor
Dit ben ik niet helemaal met jou eens.
Ik denk dat een deel van de verantwoordelijkheid ook bij het café ligt.
Het café bepaald namelijk wie zij binnen laten en aan wie zij alcohol schenken. (ondanks wat er in de wet staat(dit vanwege de weinige controle)).
Wat als de zoon niet helemaal eerlijk is tegen zijn moeder en zegt ik ga naar een vriend. Moedere denkt dat zit goed en zoon zit in de kroeg.
Nu weet ik dat het bij het café/disco bij ons het verplicht is ten alletijde je te legitimeren. Mocht jij dit niet willen doen, komje de kroeg niet in. Op deze manier is het een stuk eerlijker en de mensen weten wat ze binnen halen.

Ik snap bezorgde moeder best je niet 24 uur pd en 7 dagen pw achter je zoon aan gaan om te kijken waar hij mee bezig is en wat hij gebruikt. Ik zou wel als ouder zijnde even met mijn zoon praten en vragen waarom hij al met 15 jaar drinkt. Maar dat is persoonlijk.
tis moeilijk hoor, ik vind bijvoorbeeld ook dat als de zoon tegen de moeder liegt er wel degelijk een probleem is, en dat dat gebrek aan communicatie dan het probleem van een bar of kroeg word kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn

Beamer
Infopolitie Gast

Bericht door Beamer » 05 mei 2005, 13:06

Het is voor het horecapersoneel natuurlijk niet te doen om iedereen op leeftijd te controleren en zoals hierboven al aangegeven is men natuurlijk erg creatief om ondanks een te lage leeftijd toch aan alcoholische drank te komen, maar dat even terzijde.

De vraag luidde of er een leeftijdslimiet was. Er is inderdaad een leeftijdslimiet, namelijk voor het schenken van zwak-alcoholische dranken (bier, wijn e.d.), mag er geen zwak-alcoholische drnak geschonken of verkocht worden aan personen die nog geen 16 jaar zijn en voor sterke drank is die limiet op 18 jaar gesteld.
Nogmaals: controle is nagenoeg niet te doen, vooral als het druk is.

Bert
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Fijne vent
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door Bert » 05 mei 2005, 16:40

Iedereen weet dat controle niet te doen is. Maar helaas krijg je bij controle van de controlerende instantie (weet ff niet meer wie dat is) wel een behoorlijk forse boete !!!

Guido
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Roepnaam: toffe gast
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door Guido » 05 mei 2005, 16:43

Voedsel en waren autoriteit>

Gesloten