verhandelen en vervoeren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ben
Infopolitie Gast

verhandelen en vervoeren

Bericht door Ben » 29 apr 2005, 16:40

Kan iemand mij vertellen of het kan of mag om zwaarden te verkopen en te vervoeren. Of is hier een bepaald soort akte of vergunning voor nodig ?

Het geen wat ik er over lees is dat het tijdens vervoer zodanig verpakt moet zijn dat het niet voor direct gebruik voorhanden is, en bij verkoop moet de koper 18+ zijn.

k a
Infopolitie Gast

Bericht door k a » 29 apr 2005, 19:23

volgens mij heb je zelf het antwoord al gegeven, maar ik duf niets met zekerheid te zeggen, dat kunnen de politiemensen hier beter.

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 29 apr 2005, 19:52

Op grond van de wet wapens en munitie heeft onze wijkagent afgelopen zondag op de jaarmarkt acht zwaarden in beslag genomen, die vrijelijk verhandeld werden bij een van de markt-stands. De organisator was hiervoor vorig jaar al gewaarschuwd. dit jaar is meteen verbaliserend opgetreden naar handelaar en organisator.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Beamer
Infopolitie Gast

Bericht door Beamer » 29 apr 2005, 20:46

ThunderSTreak schreef:Op grond van de wet wapens en munitie heeft onze wijkagent afgelopen zondag op de jaarmarkt acht zwaarden in beslag genomen, die vrijelijk verhandeld werden bij een van de markt-stands. De organisator was hiervoor vorig jaar al gewaarschuwd. dit jaar is meteen verbaliserend opgetreden naar handelaar en organisator.
Ja, maar dat komt, omdat de jaarmarkt een voor het publiek toegankelijke plaats is. Als je daar een zwaard bij je hebt, ben je dat formeel aan het "dragen" en dat is verboden.

Beamer
Infopolitie Gast

Re: verhandelen en vervoeren

Bericht door Beamer » 29 apr 2005, 20:50

Ben schreef:Kan iemand mij vertellen of het kan of mag om zwaarden te verkopen en te vervoeren. Of is hier een bepaald soort akte of vergunning voor nodig ?

Het geen wat ik er over lees is dat het tijdens vervoer zodanig verpakt moet zijn dat het niet voor direct gebruik voorhanden is, en bij verkoop moet de koper 18+ zijn.
Zwaarden mag iedereen van 18 jaar of ouder voorhanden hebben, maar die mogen niet worden "gedragen" (dat wil zeggen: onverpakt bij je hebben op de openbare weg of op een voor het publiek toegankelijke plaats).
Omdat het voorhanden hebben vrij is, mogen ze ook verhandeld worden, als dat maar niet op een voor het publiek toegankelijke plaats gebeurt.
Na het kopen moet je vervoeren en er dus mee over straat. Het "vervoer" mag ook zonder meer plaats vinden, als er dan maar aan de definitie van 'vervoer' wordt voldaan. Dit laatste wil zeggen dat het zwaard dan zodanig moet zijn verpakt, dat het niet voor onmiddellijk gebruik geschikt is.

Gesloten