wapenkluizen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
gerrit
Infopolitie Gast

wapenkluizen

Bericht door gerrit » 29 apr 2005, 12:58

ik ben een sportschutter bij het gilde
wij gebruiken cal 22
de afgelopen tijd is er veel rumoer ontstaan over vuurwapens maar niemand weet precies hoe het zit
wanneer worden wapenkluizen verplicht???

rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door rich » 29 apr 2005, 14:30

Wanner ze verplicht worden is nog niet bekend.

Er is een concept geschreven voor een nieuwe Circulaire maar dat is tot op heden nog steeds een concept.
Ik denk niet dat het nog heel lang gaat duren voordat deze regels toegepast gaan worden.

De meeste regio's hebben de controles goed op poten gezet en uit die controles blijkt dat er toch nog wel wat te wensen overblijft mbt het opbergen van wapens.

In de circulaire zal opgenomen worden dat het:
- Inbraakwerende kluis moet zijn ( gelijkgesteld aan)
- de kluis in de grond/muur verankerd moet zijn
- Of dat de kluis door het gewicht niet meegenomen kan worden.
met een vriendelijke groet, Rich

Kijk ook eens op http://www.zakboekenpolitie.com en http://www.subingym.nl

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.

Esmeralda
Infopolitie Gast

Bericht door Esmeralda » 29 apr 2005, 22:17

Ik heb gedurig politiecontrole gehad op de manier waarop ik mijn pistool had opgeborgen, dan werd er wel naar gekeken naar de manier waarop mijn 'kluis' was verankerd. Ik neem aan dat die kluizen toch al veel eerder verplicht waren? Vroeger in Ede als later in de Betuwe was daar erg veel toezicht op. Bij onze schietvereniging was dat eigenlijk een must; een degelijke wapenkast/kluis! Iedereen heeft dat ook wel die een eigen wapen(s) heeft, er wordt geregeld op gecontroleerd.

Mofkap
Infopolitie Gast

Bericht door Mofkap » 29 apr 2005, 22:24

Esmeralda. voor een vereniging zelf gelden andere regels dan voor de verlofhouder. Indien de plaatselijke autoriteit stelt dat een kluis (op dit moment) verplicht is dan gaat zij haar bevoegdheid te boven. Er mogen nooit strengere regels worden gesteld dan bij of krachtens wet bepaald.

Tegen een dergelijke voorwaarde is met succes verweer te voeren.

Esmeralda
Infopolitie Gast

Bericht door Esmeralda » 29 apr 2005, 22:35

Mofkap schreef:Esmeralda. voor een vereniging zelf gelden andere regels dan voor de verlofhouder. Indien de plaatselijke autoriteit stelt dat een kluis (op dit moment) verplicht is dan gaat zij haar bevoegdheid te boven. Er mogen nooit strengere regels worden gesteld dan bij of krachtens wet bepaald.

Tegen een dergelijke voorwaarde is met succes verweer te voeren.
Toch is het wel positief, lijkt me, dat wanneer alle leden van een vereniging hun wapen in degelijke verankerde wapenkasten hebben opgeborgen. Bij mij hebben bij de controles de betreffende agenten toch altijd nog gecontroleerd hoe de wapenkast gemonteerd zit.
We zijn dus gewoon erg braaf geweest al die jaren!

Esmeralda
Infopolitie Gast

Bericht door Esmeralda » 29 apr 2005, 22:42

Dus wanneer Gerrit zijn kaliber 22 onder zijn kussen legt, is er nog niets aan de hand, want het is nog niet verplicht! Raar hoor, had ik eerder moeten weten, je moest eens weten wat een werk het was om zo'n kastje stevig in een hoekie in de grond en in de muur vast te maken.

Gerrit, toch denk ik dat 'het onder het kussen' idee ook niet zo'n strak plan is.
Je zult vast wel een alternatief hebben.....

Mofkap
Infopolitie Gast

Bericht door Mofkap » 29 apr 2005, 23:40

Esmeralda schreef:Dus wanneer Gerrit zijn kaliber 22 onder zijn kussen legt, is er nog niets aan de hand, want het is nog niet verplicht! Raar hoor, had ik eerder moeten weten, je moest eens weten wat een werk het was om zo'n kastje stevig in een hoekie in de grond en in de muur vast te maken.

Gerrit, toch denk ik dat 'het onder het kussen' idee ook niet zo'n strak plan is.
Je zult vast wel een alternatief hebben.....
Dat is weer overdrijven naar de ander zijde. Er bestaan wel zeker verplichtingen. Als het goed is staan die op het verlof.

Gesloten