autogordels

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Xander
Infopolitie Gast

autogordels

Bericht door Xander » 28 apr 2005, 20:12

Geacht forum,

ik heb een vraagje mbt autogordels. Ik ben van plan sportstoelen in mijn auto te monteren. Deze worden voorzien van Sparco 4-puntsgordels (het zogenaamde race-harnas). Zijn deze gordels toegestaan te dragen ipv de originele gordels in de auto? Deze originele gordels wil ik dan ook uit het voertuig verwijderen.

Hopelijk hoor ik snel van jullie, sta namelijk op het punt deze dingen aan te schaffen (heb koopje gevonden),

vriendelijke groet, Xander.

Beamer
Infopolitie Gast

Bericht door Beamer » 28 apr 2005, 20:54

Als die gordels voorzien zijn van van die oranje goedkeuringslabels, zijn ze goedgekeurd.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 28 apr 2005, 21:42

De oranje labels (de goedkeuring of zogenaamde e-keurmerk) geldt, hoe vreemd het ook klinkt slechts voor personen tot 12 jaar...
Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt een bijzondere regeling. Indien deze kinderen korter zijn dan 1,50 m, moeten zij in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem (voorzien van een goedkeuringsmerk) worden vervoerd. Volgens de wetgever vloeit uit het begrip ‘voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem’ voort dat hiermee wordt voorkomen dat een kind van een aanwezig zitje gebruik moet maken, dat voor zijn leeftijd of gewicht ongeschikt is. Zo zijn er goedgekeurde systemen beschikbaar, waarmee voor verschillende leeftijdscategorieën tot 12 jaar een optimale bescherming wordt gewaarborgd. Deze systemen variëren van babyzitjes (0 tot 9 maanden) tot kinderzitjes (9 maanden tot 4 jaar) en kindergordels, tafeltjes of zittingverhogers (vanaf 4 jaar); ze dienen in bijna alle gevallen in combinatie met de aanwezige gordels te worden gebruikt.
Dit is eerder al aan de orde geweest in een ander draadje. Zie ook:
http://81.4.68.197/forum/phpbb2/viewtop ... ght=gordel
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Beamer
Infopolitie Gast

Bericht door Beamer » 29 apr 2005, 13:30

Maar in het VR staat toch omschreven dat autogordels aan bepaalde eisen moeten voldoen:
Hoofdstuk 1A Verbodsbepalingen in verband met het in de handel brengen

Artikel 1a.1
Het is met ingang van 1 oktober 2002 verboden nieuwe personenauto's die niet vergezeld gaan van een krachtens richtlijn nr. 70/156/EEG verleend certificaat van overeenstemming waaruit blijkt dat ter zake van autogordels en bevestigingssystemen wordt voldaan aan de eisen van richtlijn nr. 77/541/EEG zoals gewijzigd bij richtlijn nr. 2000/3/EG van de Commissie van 22 februari 2000 (PbEG L 53) tot aanpassing aan de stand van de techniek van richtlijn nr. 77/541/EEG van de Raad betreffende veiligheidsgordels en bevestigingssystemen in motorvoertuigen, in voorraad te hebben, te koop aan te bieden of af te leveren, behoudens in geval een beroep wordt gedaan op artikel 8, tweede lid, van richtlijn nr. 70/156/EEG.

Gesloten