Niveau 5

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sven
Infopolitie Gast

Niveau 5

Bericht door Sven » 27 apr 2005, 18:29

hallo mensen,

Ik heb even een vraag over de fuctie van een politieagent na het succesvol afsluiten van de opleiding tot politiekundig Bachelor, of tewel niveau 5.
Hoeveel procent van de tijd (naar schatting) brengt de persoon met niveau 5 door op het bureau (plannen maken) en juist op straat (gemaakte plannen uitvoeren).
Deze vraag stel ik ten eerste vanwege mijn interesse voor de functie, maar eigenlijk ook voornamelijk, omdat het uitvoerend werk mij veel meer trekt dan het werk op het bureau (afgezien van de processen-verbaal die geschreven moeten worden).

Alvast bedankt!

Groet,

Sven

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 27 apr 2005, 20:09

Dit zal gaandeweg je carriere omdraaien. In het begin van de carriere zul je vrij veel bezig zijn met straatwerk, maar na verloop van tijd verwacht men wel, dat je je opleiding gaat waarmaken. De tijd van buiten spelen is dan vrijwel over. Als je puur voor het uitvoerende werk wilt gaan, zul je qua opleiding een stapje terug moeten doen, iveau 4 dus.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Sven
Infopolitie Gast

Bericht door Sven » 27 apr 2005, 20:12

Oke bedankt voor je antwoord.
Wat betreft niveau 4, zou een optie zijn, maar misschien wat zonde gezien het feit dat ik VWO als vooropleiding doe (sorry als dit te kort door de bocht is!!!).

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 27 apr 2005, 20:14

Dat is inderdaad wat kort door de bocht, aangezien velen met VWO jou voor zijn gegaan op niveau 4.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Sven
Infopolitie Gast

Bericht door Sven » 27 apr 2005, 20:20

Oke sorry!! :oops:

Is het bij de politie dan ook nog het geval dat je middelbare opleiding veel invloed heeft op het verloop van je carriëre, afgezien van het niveau waarop je het politie onderwijs hebt gevolgd?

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 27 apr 2005, 20:22

Eenmaal aan het werk bij de politie bestaan mogelijkheden om een niveau te groeien en in dat gval spreekt de vooropleiding wel mee, natuurlijk, maar er wordt veel meer gekeken naar jouw werk als agent.

Immers, een vooropleiding is prachtig, maar als je in de praktijk er geen gebruik van weet te maken, gaat dat op den duur wel opvallen natuurlijk.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

sven
Infopolitie Gast

Bericht door sven » 27 apr 2005, 20:24

Daar zit wat in ja :wink: .

Ik weet genoeg voorlopig!

Nogmaals bedankt.

Wouter1987
Infopolitie Gast

Bericht door Wouter1987 » 27 apr 2005, 20:24

Ik hoor vaak dezelfde reactie.

Dan maak ik bekent dat ik graag Politieagent wil worden en dat een baan als Piloot mij ook wel intressant lijkt. Dan krijg ik dus de reactie: Ga lekker Piloot worden, want je doet Havo en dan komt de diploma meer tot zijn recht.

Als je ze dan verteld dat het minima in de meerste regio's voor niv. 4 Havo is kijken ze je met die grote ogen :shock: aan als of je gek bent:P

Op jou onderwer terug te komen. Bel anders is met W&S die kunnen je vaak meer vertellen.

Groetjes
Wouter

sven
Infopolitie Gast

Bericht door sven » 27 apr 2005, 20:26

Oke, thanks voor de raad.

(BTW: toevallig staat piloot bij mij ook op 2 (eigenlijk op 1), ik mag het alleen om medische redenen niet worden helaas)

Mohaa
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Bericht door Mohaa » 27 apr 2005, 21:38

Ik heb mij het volgende laten vertelen
niv 2 tot 80% op straat
niv 3 tot 70 % op straat
niv 4 tot 60 % op straat.

Nu weet ik niet of dit nog klopt aangezien ik in mijn stage periode weinig tot geen verschil zie qua werkzaam heden tussen een agent en hoofdagent. behalve dat een hoofdagent solo mag rijden bij ons.
verder hebben zij de zelfde werkzaamheden en PAP.
Maar misschien komt de verandering zodra de eerste mensen klaar zijn met hun opleiding.
Verder kan ik zeggen dat ik een niv 5. in mijn stage periode heb lopen. En als ik zie hoe weinig hij buiten komt. Ben ik persoonlijk liever niv 4.

Mara dat is persoonlijk. Verder qua opleiding kan ik zeggen dat ik een niv. 4 klasgenoot heb welke haar propedeuse heeft van een universiteit. Zij koos ook op niv.4 te worden en heeft geen spijt van haar keuze.

Behonest
Toplid
Toplid
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Behonest » 29 apr 2005, 22:49

Hallo Sven.

Volgens mij is de verdeling voor niveau 5 ongeveer 50% binnen en 50% buiten, maar dat verschilt wel per korps.

Groetjes

Beamer
Infopolitie Gast

Bericht door Beamer » 30 apr 2005, 11:59

Mijn ervaring is dat iedere regio er een beetje zijn eigen invulling aangeeft. Het is dus heel goed mogelijk dat je met het bachelordiploma op zak, vooral in het begin van je loopbaan veel operationeel werk gaat doen. Op termijn, en vaak ben je er zelf dan ook al aan toe, zul je dan anderssoortige werkzaamheden kunnen gaan doen, waarbij het accent minder ligt bij het werk op straat.

Zoals ik er tegenaan kijk kun je het beste gaan voor niveau 5, als je de daarvoor vereiste vooropleiding hebt.

Iemand
Infopolitie Gast

Jaja

Bericht door Iemand » 30 apr 2005, 22:54

thijeleo schreef:Dat is inderdaad wat kort door de bocht, aangezien velen met VWO jou voor zijn gegaan op niveau 4.
Tja, sterker nog.... Ik kom van het hbo en heb niveau 3 geaccepteerd. Je moet er wat voor over hebben. Heb ik er spijt van???? Nee dat niet, maar ik had wel wat meer uitdaging gehad. Misschien komt dat nog wel, maar na het eerste jaar ben ik het nog niet echt tegengekomen.

Op zich is het lekker dat ik niet zo heel veel bezig hoef te zijn met de studie, maar het is soms wel moeilijk om de uitdaging te vinden.

Over het geheel genomen heb ik geen spijt. Door de stage's heb ik kunnen zien wat het werk is en dat bevalt tot nog toe prima.

Roland
Infopolitie Gast

Bericht door Roland » 30 apr 2005, 23:20

thijeleo schreef:Eenmaal aan het werk bij de politie bestaan mogelijkheden om een niveau te groeien en in dat geval spreekt de vooropleiding wel mee, natuurlijk
De opleiding op niveau 4 is een volwaardige en erkende MBO 4 opleiding. Enige verschil is dat deze opleiding besloten is en er een selectie aan vooraf gaat. De vooropleiding qua middelbare school lijkt me dus niet echt relevant meer, als je het hebt over doorstroming.

Ok, iemand met VWO zal mogelijk een streepje voor hebben op iemand met Mavo of een andere MBO opleiding. Echter, als iemand qua middelbare school LBO of Mavo heeft en nu de politieopleiding op niv 4 doet, doet diegene echt niet onder voor iemand die een andere MBO 4 opleiding of Havo heeft gedaan.

Beamer
Infopolitie Gast

Bericht door Beamer » 01 mei 2005, 00:14

Het gaat er niet om of je spijt moet hebben van een gemaakte keuze, dat heb ik helemaal niet willen aangeven. Ik denk alleen als je de kans hebt om niveau 5 te volgen en je moet een keuze maken tussen niveau 4 of 5, dat ik dan denk dat je het best niveau 5 kan kiezen.

Nu speelt het nog niet zo, maar op termijn krijg je natuurlijk veel meer collega's die het diploma van politiekundige bachelor op zak hebben. Wat gaat dat betekenen voor de doorstroming en aan wie gaat de organisatie dan de voorkeur geven? Het is allemaal koffiedik kijken, maar toch...

Gesloten