fietsverlichting met LED-lampjes toegestaan?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
PP van der Meer
Infopolitie Gast

fietsverlichting met LED-lampjes toegestaan?

Bericht door PP van der Meer » 27 apr 2005, 16:58

Ik meen mij van vroeger te herinneren dat batterijlampjes die je met een riempje om je linker bovenarm deed of later de al dan niet knipperende voor- en achter'lampen' met led's in plaats van met gloeilampjes, niet voldoen aan de wettelijke eis om bij duisternis verlicht te fietsen. Is dat nu nog steeds niet toegestaan of is er ondertussen iets veranderd? In het RVV staat alleen (art. 35) dat voor- en achterlicht moet worden gevoerd.

andre
Infopolitie Gast

Bericht door andre » 27 apr 2005, 17:48

Welke verlichting al dan is toegestaan kunt u vinden in het Voertuigreglement

http://infopolitie.nl/wet/vr/27_h5_fiets.php#10

En in artikel 5.9.64 staat heel duidelijk dat de verlichting niet mag knipperen

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Bericht door gvdbor » 27 apr 2005, 18:13

Maar een LED licht wil niet zeggen dat het knippert.

Om kort te gaan:

Achterlicht is geen probleem, dat moet helder rood licht stralen.

Bij een koplamp is er wel een probleem. Met alleen een paar ledjes wordt je weliswaar zelf wel opgemerkt (als je geluk hebt) maar het is te weinig licht om zelf iets te kunnen waarnemen.

Overigens is het niet (meer) zo dat een fiets van verlichting moet zijn voorzien. Er is slechts bepaald in het RVV dat een fiets in het donker en bij bepaalde omstandigheden licht moet voeren.

TheLightEd
Infopolitie Gast

Bericht door TheLightEd » 28 apr 2005, 00:30

Nee daar gaat de wetgever niet van uit. Na zonsondergang en voor zonsopgang (of bij slechte weersomstandigheden) dien je verlichting te voeren op je fiets. Dat wil niet zeggen dat er altijd verlichting op je fiets moet zitten of deze deze overdag hoeft te werken.

harry de fietser
Infopolitie Gast

fietsverlichting 's avonds verplicht

Bericht door harry de fietser » 03 mei 2005, 02:39

Ik heb onlangs een boete gehad voor het voeren van niet de juiste verlichting/reflectoren (Feitnummer N515) mijn fiets is aan de voorzijde voorzien van een nogal blauwe verlichting(behoorlijk blauw). prima als dit echt verboden is, maar artikel 5.9.57 zegt mij dat een fiets MAG zijn voorzien van EEN verlichting. Er worden verder geen eisen gesteld aan de verlichting(althans niet de voorverlichting, achter moet het licht wel voldoen aan een heleboel eisen)

er wordt op dit forum gesteld dat fiets verlichting 's avonds verplicht. Via de overheid.nl heb ik het wetboek doorgespit om te zoeken waar dit staat. Ik heb dit alleen nog niet kunnen vinden. Kan iemand mij vertellen welk artikel/wet stelt dat er inderdaad 's avonds verlichting gevoerd moet worden.

Blauwe verlichting is bestemd voor de nooddiensten, akoord, maar betekend dat het ook verboden is voor fietsers? Er wordt immers in artikel 5.9.57 gesproken over EEN verlichting, geen eisen.

Een beetje info voor de automobilsten. Een mens maakt bij een snelheid boven de 40/50 km/h adrealine aan. Dit zorgt voor aggresief gedrag. Als je dus als automobilist 10cm achter een fiets rijdt omdat je er even niet langs kan. Tel even tot 10 en realiseer je dat; de fietser eeuwig letsel oploopt en jij zelf alleen wat blikschade kan oplopen als je een ongeluk veroorzaakt.
TEL TOT 10. Adem, relax, 10 seconde later op je besteming. Kan je er echt niet tegen dat de fietser in de stad altijd sneller is, neem zelf een keer de fiets en beleef een leven zonder stress(buiten de opgefockte automobilsten die je de stuipen op het lijf jagen. Om ze vervolgens bij het volgende stoplicht weer vrolijk voorbij te fietsten) Adem......

Janssen
Toplid
Toplid
Agent
Roepnaam: Bas
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Janssen » 03 mei 2005, 03:27

Als je iets verder leest kom je bij Artikel 5.9.65:
Artikel 5.9.65

Fietsen mogen niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.9.51, 5.9.52 en 5.9.57 is voorgeschreven of toegestaan.
Het is dus niet toegestaan om andere verlichting dan voorgeschreven te gebruiken. Blauw is niet voorgeschreven en dus verboden.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Verjaardag
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 03 mei 2005, 08:25

En als aanvulling de regel uit het RVV wanneer verlichting verplicht is:
Artikel 35
Fietsers en bestuurders van een wagen moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht voor- en achterlicht voeren.

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

harry de fietser
Infopolitie Gast

Bericht door harry de fietser » 03 mei 2005, 23:08

Dankjewel voor je reactie Janssen,

Het is dus niet toegestaan om andere verlichting dan voorgeschreven te gebruiken. Blauw is niet voorgeschreven en dus verboden.
Er wordt in geen van de artikelen een kleur voor de voorverlichting voorgeschreven. Dus blauw zou wel mogen aangezien er nergens wordt gesproken over een wit of geel licht. Bij de reflectoren wordt wel gesproken over kleur.
Blauwe verlichting is een verlichting dus voldoe ik aan de eis.

Mischen dat er ergens anders in het wetboek wel een overrulende regel is die stelt dat blauw niet is toegestaan op een fiets, maar die heb ik ook nog niet kunnen vinden.

Ben benieuwd of je mij mischien nog wat verder kan helpen hiermee. In iedergeval bedankt voor het laten zien dat volgens de artikelen 5.9.* blauw gewoon is toegestaan.

(PS, vind het blauwe licht ook niet zo leuk, maar dit bleek de kleur nadat ik de twee LED's helemaal met epoxy in mijn antieke lampenhouder had verlijmd. Leuk vind ik het ook niet, maar het oogt echt niet als politie en eruit halen is praktisch onmogenlijk.) Dom he niet testen dan pas aansluiten.

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Twitter: #serviesonline
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door olle-griese » 03 mei 2005, 23:34

zolang je niet , erg hard fietsend luidkeels tatuuuu tatuuuu roept zie ik het probleem ook niet :roll:
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

andre
Infopolitie Gast

Bericht door andre » 04 mei 2005, 00:36

Hmm, dan ben ik bang dat je heel wat kleuter-jongetjes mag bekeuren.
Of doelde je op kleur van de lampjes?

Misschien wel een tip voor onze biker-teams 8) 8) 8)

Gesloten