Controle op afgekeurde auto's

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Esmeralda
Infopolitie Gast

Bericht door Esmeralda » 28 apr 2005, 12:48

2cv schreef:Heeft u trouwens al geprobeerd gewoon eens een babbeltje met de buurman te maken ? Misschien zijn dan alle 4 die 'roestbakken' in een half uurtje weg. Misschien ook niet, maar wie niet waagt wie niet wint.
Uiteraard is er in het verleden netjes gevraagd of die auto eens ergens anders geparkeerd kan worden (of zelfs normaal in een parkeervak). Helaas werkt dat bij deze mensen averechts, en wordt er weer een volgend probleem bijgevoegd (n.a.v. een fatsoenlijke normale vraag).
Kortom, er is niet normaal te praten met deze mensen, het werkt alleen maar averechts; als je wat vraagt wordt je "afgestraft".

Erik12
Infopolitie Gast

Bericht door Erik12 » 28 apr 2005, 15:53

Bij ons hebben we daar ook een poosje last van gehad, allerlei barrels in de straat enz. De wijkagent heeft dat opgelost bij ons, er kwamen een paar agenten die briefjes op de ruiten deden waar op stond dat de auto verwijderd zou worden als deze er een week later nog stond. En zo geschiedde, want niemand kwam die wrakken halen.

Een andere methode is [opm. thijeleo] hier verwijderd ivm aanzetten tot.......:P

Esmeralda
Infopolitie Gast

Bericht door Esmeralda » 29 apr 2005, 12:41

Erik12 schreef:Bij ons hebben we daar ook een poosje last van gehad, allerlei barrels in de straat enz. De wijkagent heeft dat opgelost bij ons, er kwamen een paar agenten die briefjes op de ruiten deden waar op stond dat de auto verwijderd zou worden als deze er een week later nog stond. En zo geschiedde, want niemand kwam die wrakken halen.

Een andere methode is [opm. thijeleo] hier verwijderd ivm aanzetten tot.......:P
Goh Erik, woon je niet toevallig in de Betuwe? Anders zou je me de gegevens van die wijkagent eens kunnen geven, het klinkt in ieder geval wel kordaat! Jij bent van die wrakken voor de deur af, nu bij ons nog!

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 29 apr 2005, 12:51

Een andere methode is [opm. thijeleo] hier verwijderd ivm aanzetten tot.......:P[/quote]

Ik ben natuurlijk wel erg benieuwd welke tip Erik nog meer had om van die afgekeurde roestbakken af te komen, maar dat blijft dus een raadsel!
Jammer, na politie, Openbaar Ministerie, RDW én Gemeente ingelicht te hebben staan die vier afkeurde auto's nog steeds bij ons in de straat.

Mag je nu helemaal nooit 'het recht in eigen handen' nemen, ik zou het liefst een vorkheftruck of een tractor ergens lenen, en die roestbakken dan maar zelf verwijderen. De eigenaar onderneemt toch werkelijk niets, en denkt waarschijnlijl; "Och, ze staan MIJ niet in de weg", maar dat de hele straat er nu last van heeft, dat zal hem een zorg zijn.
Zo jammer, dat er zo weinig toezicht op niet APK-gekeurde auto's is, het lijkt me wel een leuke 'binnenkomer'; in één straat vier boetes te kunnen uitschrijven. En ik zelf altijd maar zorgen dat mijn bolide netjes op tijd gekeurd is, want stel je voor dat je daar een boete voor zou krijgen?!!

rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door rich » 29 apr 2005, 12:58

Hoe weet jij dat die boetes niet worden uitgedeeld?

Er is al eerder gezegd dat het RDW registercontroles uitvoert en dat zij daarna boetes uitdelen als blijkt dat een voertuig niet gekeurd is.

Je legt jouw probleem mi op de verkeerde plaats neer want het RDW doet de controles al en de voertuigwrakken worden in de meeste gevallen door de gemeente afgehandeld, tenminste, als de voertuigen juridisch gezien als wrak aangemerkt kunnen worden.
met een vriendelijke groet, Rich

Kijk ook eens op http://www.zakboekenpolitie.com en http://www.subingym.nl

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.

Esmeralda
Infopolitie Gast

Bericht door Esmeralda » 29 apr 2005, 13:16

rich schreef:Hoe weet jij dat die boetes niet worden uitgedeeld?

Er is al eerder gezegd dat het RDW registercontroles uitvoert en dat zij daarna boetes uitdelen als blijkt dat een voertuig niet gekeurd is.

Je legt jouw probleem mi op de verkeerde plaats neer want het RDW doet de controles al en de voertuigwrakken worden in de meeste gevallen door de gemeente afgehandeld, tenminste, als de voertuigen juridisch gezien als wrak aangemerkt kunnen worden.
Als ik voor vier auto's een boete zou krijgen dan zou ik wel schrikken en toch proberen twee, waar ik toch nooit mee rijd, ergens te plaatsen dat ze niet meer op de openbare weg staan. En dan proberen een schorsing aan te vragen (maar dat is ook maar voor een jaar geldig, één autowrak staat er al ruim zes jaar, dus dat zal ook wel niet aangevraagd zijn).

Hoe vaak wordt een boete voor hetzelfde 'delict' dan uitgeschreven? Ik weet dat in ieder geval al minimaal drie keer de politie voor die 'al zes jaar op dezelfde plaats' auto aan de deur is geweest, en er ook een boete voor heeft uitgeschreven. Mijn hoop is dus op de gemeente gevestigd, maar dat kan ook 8 weken duren voordat ze die klacht in behandeling nemen, en ik kan u vertellen dat het vooruitzicht om nog weer eens twee maanden elke avond te lopen klooien, voor je eigen deur, om je eigen auto ook nog eens te kunnen parkeren, ERG LANG is.

En juridisch gezien een wrak? Als een auto sinds oktober 1999 niet meer gekeurd is, en het mos groeit aan de binnenkant, en er zijn meerdere getuigen die kunnen bevestigen dat die auto hooguit één keer in de anderhalf jaar van zijn plaats gaat om wat rubber op de straatstenen af te geven, en verder nooit meer gereden wordt, zou dat dan geen wrak zijn??? Of geldt dan om er één keer in de 18 maanden een kwartiertje mee te rijden, dat het dan geen wrak zou zijn?

Beamer
Infopolitie Gast

Bericht door Beamer » 29 apr 2005, 13:40

Esmeralda schreef:Toch vraag ik me af of de gemeente de bevoegdheid heeft om een verroeste auto, waar het mos in groeit en het roestwater van afdruppelt, weg te slepen als bekeuringen ook al niet eens helpen.

En de motorrijtuigenbelasting, gaat dat voor een jarenlang niet gekeurde auto ook gewoon door?
Als een dergelijke auto aan bepaalde kenmerken voldoet, valt hij onder de definitie 'autowrak' van de Wet milieubeheer en kan de gemeente in het kader van de milieuwetgeving optreden en het autowrak verwijderen.

En zoals eerder door anderen opgemerkt: met betrekking tot de APK en de houderschapsbelasting is er sprake van een zogenaamde registercontrole, waarbij het geautomatiseerd systeem de voertuiggegevens automatisch uitspuugt en de RDW degene op wiens naam het kenteken staat de bekeuring toestuurt.
In dit kader heeft de politie geen eerste-lijns, maar een zogenaamde 'vangnetfunctie', waarbij ze niet actief op dit soort zaken gaat controleren, maar ze wel meeneemt, als er bij de taakuitoefening 'tegenaan' wordt gelopen.

Esmeralda
Infopolitie Gast

Bericht door Esmeralda » 29 apr 2005, 13:48

Beamer schreef:Als een dergelijke auto aan bepaalde kenmerken voldoet, valt hij onder de definitie 'autowrak' van de Wet milieubeheer en kan de gemeente in het kader van de milieuwetgeving optreden en het autowrak verwijderen.
Die bepaalde kenmerken, zijn die per gemeente verschillend of zijn daar vaste regels voor?
Beamer schreef:En zoals eerder door anderen opgemerkt: met betrekking tot de APK en de houderschapsbelasting is er sprake van een zogenaamde registercontrole, waarbij het geautomatiseerd systeem de voertuiggegevens automatisch uitspuugt en de RDW degene op wiens naam het kenteken staat de bekeuring toestuurt.
In dit kader heeft de politie geen eerste-lijns, maar een zogenaamde 'vangnetfunctie', waarbij ze niet actief op dit soort zaken gaat controleren, maar ze wel meeneemt, als er bij de taakuitoefening 'tegenaan' wordt gelopen.
De plaatselijke politie hoeft het niet van het "vangnet" te hebben, ik heb het al gemeld 15 april j.l. Maar nu?
De politie heeft waarschijnlijk dezelfde smoes te horen gekregen; "Zaterdag ga ik ermee aan de gang" of "Ik zoek nog een stalling, zo gauw ik die gevonden heb gaat die auto weg".

Beamer
Infopolitie Gast

Bericht door Beamer » 29 apr 2005, 14:27

Esmeralda schreef:Als een dergelijke auto aan bepaalde kenmerken voldoet, valt hij onder de definitie 'autowrak' van de Wet milieubeheer en kan de gemeente in het kader van de milieuwetgeving optreden en het autowrak verwijderen.

DIE BEPAALDE KENMERKEN ZIJN PER GEMEENTE VERSCHILLEND, OF ZIJN DAAR VASTE REGELS VOOR?

En zoals eerder door anderen opgemerkt: met betrekking tot de APK en de houderschapsbelasting is er sprake van een zogenaamde registercontrole, waarbij het geautomatiseerd systeem de voertuiggegevens automatisch uitspuugt en de RDW degene op wiens naam het kenteken staat de bekeuring toestuurt.

DE PLAATSELIJKE POLITIE HOEFT HET NIET VAN HET 'VANGNET' TE HEBBEN, IK HEB HET AL GEMELD 15 APRIL JL.
MAAR NU?
POLITIE HEEFT WAARSCHIJNLIJK DEZELFDE SMOES TE HOREN GEKREGEN; "ZATERDAG GA IK ER MEE AAN DE GANG" OF "IK ZOEK NOG EEN STALLING, ZO GAUW IK DIE HEB GEVONDEN GAAT DIE AUTO WEG".
De definitie van autowrak staat in de Wet milieubeheer en deze wet is landelijk geldig:
Autowrakken
Hieronder worden verstaan motorrijtuigen op meer dan twee wielen, die:
- rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en in een kennelijk verwaarloosde toestand verkeren;
- niet zijn voorzien van een kenteken als bedoeld in art. 36, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994, of een geldig kentekenbewijs als bedoeld in art. 36, lid 2, van de Wegenverkeerswet 1994
Maar inderdaad bestaat er ook een definitie op grond van de Algemeen plaatselijke verordening die ruimer is dan die van de Wet Milieubeheer.
Hieronder wat aandachtspunten voor de handhaving:
Autowrakken

1. Algemeen
Autowrakken ontsieren de omgeving, nemen onnodige parkeerruimte in en kunnen de bodem door olielekkage verontreinigen. Autowrakken dragen bij aan de gevoelens van verpaupering in een woonomgeving.

2. Begrip ‘autowrak’ / ‘voertuigwrak’
Het begrip autowrak heeft in de Wet Milieubeheer een andere betekenis gekregen. Niet het verbod op een autowrak maar de doelmatige verwijdering daarvan. De Algemene Plaatselijk Verordening geeft aan een autowrak een ruimere betekenis. Deze spreekt over een voertuigwrak. Hierin is ten opzichte van het begrip uit de Wet Milieubeheer de elementen motor, meer dan 2 wielen en geldig kenteken of kentekenbewijs weggelaten.

De definitie luidt dan ook:
"Een voertuig, dat rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en tevens in een kennelijke verwaarloosde toestand verkeert."

3. Stappenplan
Stel vast of er sprake is van een voertuigwrak, 1e technische staat van het voertuig en 2e kennelijk verwaarloosde toestand.

3.1. Vaststellen eigenaar
Stel aan de hand van het kenteken vast wie de eigenaar is. Ontbreekt deze, dan kan via het chassisnummer de eigenaar achterhaald worden.

3.2. Eigenaar bekend
stel de eigenaar van het voertuig in kennis
stel een termijn van ongeveer 1 week. Afhankelijk van de plaatselijke afspraken kan ook de gemeente is kennis gesteld moeten worden.
indien mandaat van B&W aan de districtschef, dan vooraanschrijving bestuursdwang..
is het wrak niet verwijderd, na de gestelde termijn, maak dan proces-verbaal op (zie art. "voertuigwrakken")
verzoek de gemeente over te gaan tot bestuursdwang.
plaatselijk kan geregeld zijn dat de kosten voor verwijdering voor het bestuur (of anders de politie /OM) zijn.

3.3. Eigenaar onbekend
De wegbeheerder of eigenaar op wiens grond het wrak staat, is aanspreekbaar op de aanwezigheid van het wrak. Deze dient dus zorg te dragen voor verwijdering. De politie heeft hierin slechts een adviesrol.

Onderzoek of er met het wrak een strafbaar feit is gepleegd (bijv. uitgebrande auto na bankoverval)
adviseer aan de wegbeheerder / eigenaar van de grond:
het wrak rondom en indien mogelijk van binnen en onder de motorkap fotograferen
de wegbeheerder / gemeente het wrak laten verwijderen.

* NB: De opdrachtgever van het verwijderen van het (auto-) wrak krijgt hiervoor de rekening gepresenteerd, tenzij hierover afspraken met de gemeenten zijn gemaakt.

Achtergrond-informatie

Algemene Plaatselijke Verordening
Algemene Wet bestuursrecht
Gemeentewet

k a
Infopolitie Gast

Bericht door k a » 29 apr 2005, 14:31

is het niet handig om melding te maken bij de rdw? even "slapende honden"wakker maken, zou ik zelf ook doen als met die mensen niet te praten is, die kunnen beter ergens op een onbewoond eiland wonen, kunnen ze doen wat ze willen, mijn moeder heeft ook zo'n leuke overbuurman, hij repareert schadeauto's, maar als je ziet hoe vaak die wrakken dan langs de straat staan met luxemburgse nummerplaten... echt niet normaal, mensen uit zuid limburg zullen hem wel kennen als "de witte" of "de pruik"

Esmeralda
Infopolitie Gast

Bericht door Esmeralda » 29 apr 2005, 15:34

k a schreef:is het niet handig om melding te maken bij de rdw? even "slapende honden"wakker maken, zou ik zelf ook doen als met die mensen niet te praten is, die kunnen beter ergens op een onbewoond eiland wonen, kunnen ze doen wat ze willen, mijn moeder heeft ook zo'n leuke overbuurman, hij repareert schadeauto's, maar als je ziet hoe vaak die wrakken dan langs de straat staan met luxemburgse nummerplaten... echt niet normaal, mensen uit zuid limburg zullen hem wel kennen als "de witte" of "de pruik"
Wat dacht je? Ik heb uiteraard ook bij de RDW al melding gemaakt, van alle vier de kentekens...... maar ook zij hebben het over de registercontrole, en dan pas wordt er een boete voor uitgeschreven. Ik moet ook volgens de RDW bij de Gemeente of de wijkagent zijn.
Maar.... het is gemeld!

Esmeralda
Infopolitie Gast

Bericht door Esmeralda » 29 apr 2005, 15:38

Beamer, hartelijk dank, hier kan ik wat mee met zo'n APV.

Ik ben dus niet zo'n zeikerd, blijkt als ik die APV lees. Die zes jaar stilstaande auto is dus volgens deze regels met recht een AUTOWRAK!

En ik zou het dus bij de Gemeente op deze regels kunnen 'gooien' als zij ook niets doen aan dit parkeerprobleem op de openbare weg. Dit zijn wel landelijke regels, neem ik aan?

Esmeralda
Infopolitie Gast

Bericht door Esmeralda » 29 apr 2005, 15:43

Sorry Beamer, ik zie net dat die APV landelijke regels zijn!
Bedankt!

Beamer
Infopolitie Gast

Bericht door Beamer » 29 apr 2005, 17:09

Esmeralda schreef:Sorry Beamer, ik zie net dat die APV landelijke regels zijn!
Bedankt!
Nee, APV is gemeentelijk (het is immers een plaatselijke verordening), maar er bestaat een standaard APV die dan in de meeste gemeenten gehanteerd wordt. Je hebt dus kans, dat die definitie van autowrak ook in jouw gemeente gebruikt wordt, maar dat is na te vragen op het gemeentehuis of eventueel op de website.

Esmeralda
Infopolitie Gast

Bericht door Esmeralda » 29 apr 2005, 22:05

Beamer schreef:
Esmeralda schreef:Sorry Beamer, ik zie net dat die APV landelijke regels zijn!
Bedankt!
Nee, APV is gemeentelijk (het is immers een plaatselijke verordening), maar er bestaat een standaard APV die dan in de meeste gemeenten gehanteerd wordt. Je hebt dus kans, dat die definitie van autowrak ook in jouw gemeente gebruikt wordt, maar dat is na te vragen op het gemeentehuis of eventueel op de website.
Ik heb de vraag al bij onze Gemeente neergelegd, alleen kan dat in het ergste geval wel 8 weken duren voordat er een antwoord komt, en als er procedures moeten gevolgd worden, kan het nog langer duren.
Je begrijpt dat het vooruitzicht om nog minimaal 8 weken met mijn eigen auto elke avond te 'etteren' om een parkeerplaats te bemachtigen, mij de moed in de schoenen doet zinken. En dat allemaal omdat één iemand in dit straatje zo nodig vier auto's, die ook nog eens niet zijn gekeurd, moet parkeren. En aangezien deze genoemde persoon ook nog eens werkeloos is, en dus overdag zeeën van tijd heeft om een auto te parkeren, zijn wij s'avonds altijd te laat, en hebben we dus weer een probleem.
En dat elke dag, vandaar mijn noodkreet op dit forum.

Gesloten