Controle op afgekeurde auto's

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Esmeralda
Infopolitie Gast

Controle op afgekeurde auto's

Bericht door Esmeralda » 22 apr 2005, 12:55

Hoe is het mogelijk, dat in ons landje waar zoveel gecontroleerd wordt, dat er geen toezicht is op niet APK gekeurde auto's waarvan er vier in onze straat staan. Eén van de auto had in 1999 gekeurd moeten zijn, en staat al jaren in een woonwijk geparkeerd. Alle vier de auto's zijn van één persoon, en naar mijn weten is er vorig jaar een bekeuring aan hem uitgedeeld voor die verroeste auto die er al jaren staat. Maar het kan klaarblijkelijk dat je gewoon maar afgekeurde auto's in een woonwijk weg kan laten roesten. Hoe zit dat met controle daarop? En als er melding gemaakt is bij de politie en die afgekeurde auto's blijven er maar staan (de eigenaar onderneemt geen stappen om of te keuren of af te voeren) wat kan er dan nog gedaan worden? Het lijkt mij sowieso gevaarlijk om in zo'n kinderrijke buurt met twee afgekeurde auto's rond te rijden (de andere twee rijden dus niet meer, staan rustig weg te roesten).

foreverblue
Stamgast
Stamgast
Agent
Twitter: RA_Hendriks
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door foreverblue » 22 apr 2005, 12:58

Staan de auto's op prive terrein of niet ? Zo ja, dan is er geen probleem mijns inziens. Zolang de APK van je auto verlopen is maar je er niet mee op de openbare weg komt mag dat gewoon volgens mij..
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Esmeralda
Infopolitie Gast

Bericht door Esmeralda » 22 apr 2005, 13:01

foreverblue schreef:Staan de auto's op prive terrein of niet ? Zo ja, dan is er geen probleem mijns inziens. Zolang de APK van je auto verlopen is maar je er niet mee op de openbare weg komt mag dat gewoon volgens mij..
Nee, deze afgekeurde auto's staan op openbare parkeergelegenheden.

foreverblue
Stamgast
Stamgast
Agent
Twitter: RA_Hendriks
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door foreverblue » 22 apr 2005, 13:01

Heb het net nagekeken en het is zo dat wanneer een auto niet meer gebruikt wordt, de eigenaar schorsing bij het RDW kan aanvragen. De auto heeft dan geen kenteken meer en heeft dan ook geen keuringsplicht meer.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 22 apr 2005, 13:05

foreverblue schreef:Heb het net nagekeken en het is zo dat wanneer een auto niet meer gebruikt wordt, de eigenaar schorsing bij het RDW kan aanvragen. De auto heeft dan geen kenteken meer en heeft dan ook geen keuringsplicht meer.
Maar mogen dan niet op een voor het openbaar verkeer openstaande weg staan.

Esmeralda
Infopolitie Gast

Bericht door Esmeralda » 22 apr 2005, 13:07

foreverblue schreef:Heb het net nagekeken en het is zo dat wanneer een auto niet meer gebruikt wordt, de eigenaar schorsing bij het RDW kan aanvragen. De auto heeft dan geen kenteken meer en heeft dan ook geen keuringsplicht meer.
Dat zal zeker zo zijn bij een schorsing, maar dan mag de auto waar de schorsing voor is aangevraagd toch niet meer op de openbare weg geparkeerd staan? In zo'n geval moet die dan toch op een privéterrein geplaatst worden?

En heeft u ook enig idee wat er met zo'n afgekeurde auto moet gaan gebeuren als er geen schorsing voor is aangevraagd en er ook geen afspraak voor een keuring is gemaakt? Kan het RDW of wie dan ook, uiteindelijk zo'n roestbak wegslepen?

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Re: Controle op afgekeurde auto's

Bericht door SWAT » 22 apr 2005, 13:09

Esmeralda schreef:Hoe is het mogelijk, dat in ons landje waar zoveel gecontroleerd wordt, dat er geen toezicht is op niet APK gekeurde auto's waarvan er vier in onze straat staan. Eén van de auto had in 1999 gekeurd moeten zijn, en staat al jaren in een woonwijk geparkeerd. Alle vier de auto's zijn van één persoon, en naar mijn weten is er vorig jaar een bekeuring aan hem uitgedeeld voor die verroeste auto die er al jaren staat. Maar het kan klaarblijkelijk dat je gewoon maar afgekeurde auto's in een woonwijk weg kan laten roesten. Hoe zit dat met controle daarop? En als er melding gemaakt is bij de politie en die afgekeurde auto's blijven er maar staan (de eigenaar onderneemt geen stappen om of te keuren of af te voeren) wat kan er dan nog gedaan worden? Het lijkt mij sowieso gevaarlijk om in zo'n kinderrijke buurt met twee afgekeurde auto's rond te rijden (de andere twee rijden dus niet meer, staan rustig weg te roesten).
De controle hierop wordt gedaan door de RDW te Veendam. Deze controles worden middels het kentekenregister gedaan. Als een voertuig niet als geschorst te boek staat en de APK is verstreken dan volgt met enige regelmaat een bekeuring.
Overigens betekent het feit dat een auto er slecht uitziet niet altijd dat deze dan ook dus niet APK (goed)gekeurd is.
De APK controleert alleen een aantal vitale delen van het voertuig. De onderdelen die niet onder de APK vallen kunnen dus verwaarloosd of zelfs kapot zijn zonder dat de auto dan wordt afgekeurd.

De controle op de plaatsing van voertuigwrakken is een taak van de gemeente dus met klachten moet u aldaar zijn.

Esmeralda
Infopolitie Gast

Bericht door Esmeralda » 22 apr 2005, 13:13

Bij de RDW is er een mogelijkheid om kentekens in te voeren, en voila! Alle vier de auto's van deze persoon zijn niet APK gekeurd, één is zelfs in 1999 al afgekeurd, en staat minimaal één bekeuring verder nog steeds jarenlang op dezelfde parkeerplaats.

Maar dat ik bij de gemeente moet zijn voor autowrakken is een goed advies. Bedankt in ieder geval!

Esmeralda
Infopolitie Gast

Bericht door Esmeralda » 22 apr 2005, 13:18

Toch vraag ik me af of de gemeente de bevoegdheid heeft om een verroeste auto, waar het mos in groeit en het roestwater van afdruppelt, weg te slepen als bekeuringen ook al niet eens helpen.

En de motorrijtuigenbelasting, gaat dat voor een jarenlang niet gekeurde auto ook gewoon door?

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Bericht door gvdbor » 22 apr 2005, 13:22

gaat gewoon door

Een berichtje aan RDW wil misschien helpen.
En anders de wijkagent in kennis stellen.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door SWAT » 22 apr 2005, 13:24

Of de gemeente die bevoegdheid heeft is afhankelijk van het feit of dit in de Plaatselijke verordening is opgenomen. De Gemeente kan wel dwangsommen toepassen om de eigenaar te dwingen de auto's (als dit wrakken zijn) te laten verwijderen.

De motorrijtuigenbelasting dient betaald te worden als de kentekens niet zijn geschorst.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Esmeralda
Infopolitie Gast

Bericht door Esmeralda » 22 apr 2005, 13:26

RDW en wijkagent inmiddels ingelicht, ik moet nog even geduld hebben voordat we hopelijk allemaal weer normaal onze auto's kunnen parkeren, maar een antwoord op de vraag of zo'n auto dan door wie dan ook uiteindelijk weggesleept kan worden (omdat de eigenaar verder geen stappen onderneemt) heb ik nog niet gehad.

Esmeralda
Infopolitie Gast

Bericht door Esmeralda » 22 apr 2005, 13:29

Okay, het is dus duidelijk, ooit zullen die verroeste auto's verdwijnen bij ons uit de straat. Was het maar vast zo ver!

In ieder geval u allemaal hartelijk dank voor uw antwoord!

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door SWAT » 22 apr 2005, 13:29

Graag gedaan.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

CrashDuck
Infopolitie Gast

Bericht door CrashDuck » 22 apr 2005, 17:00

Heeft u trouwens al geprobeerd gewoon eens een babbeltje met de buurman te maken ? Misschien zijn dan alle 4 die 'roestbakken' in een half uurtje weg. Misschien ook niet, maar wie niet waagt wie niet wint.

Gesloten