status van het paard/ruiter onverplichte fietspad

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
j32
Infopolitie Gast

status van het paard/ruiter onverplichte fietspad

Ongelezen bericht door j32 »

ik heb een vraagje over het paard/ruiter op de openbare weg:
wat is zijn status?

Ik heb altijd begrepen dat hij zich als voertuig moet gedragen. Dat betekent dat hij niet op het verplichte fietspad mag rijden maar van de rijbaan gebruik moet maken.
En het onverplichte fietspad (rechthoekige bord met de tekst "fietspad" G13)? Wat gelden daar voor regels voor de ruiter?

Alvast Bedankt!
Gebruikersavatar
Maaike
Superlid
Superlid
Berichten: 713
Lid sinds: 26 mei 2003, 22:57
Roepnaam: Maaike
Twitter: @mama_maaike
Facebook: MDJ1980
Locatie: Dieren
Geslacht:
Leeftijd: 43
Contact:

Ongelezen bericht door Maaike »

Ruiters gebruiken het ruiterpad. Bij gebrek daaraan gebruiken zij de berm of de rijbaan

Zij gebruiken dus niet het trottoir of het fietspad
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

simpel :D
Gebruikersavatar
j32
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door j32 »

dus ook geen onverplicht fietspad?

Het gaat om het volgende: in een park is een onverplicht fietspad aangelegd. Er is op het veld overlast van ruiters. Nu kwam de vraag of de gemeente (mijn collega) hier iets aan kon doen. Bij mij (verkeer) kwam dus deze vraag.
Als de ruiter en namelijk niet mag komen op he fietspad, kan hij ook niet op het veld komen....
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Ergo, hij mag daar dus niet komen.
appiehappie
Lid
Lid
Berichten: 143
Lid sinds: 20 sep 2004, 18:29
Geslacht:
Contact:

Ongelezen bericht door appiehappie »

Zomaar even tussendoor, hoe staat het met de ontlasting die het paard nog wel eens laat vallen op de openbare weg?

Moet dit opgeruimd worden en is dit strafbaar?

Deze vraag stel ik omdat ik op de route naar mijn werk, regelmatig deze uitwerpselen tegenkom. (Woonwijken, fietspaden, rondom een lagere school)

Een politiepaard zal daar ongetwijfeld wel een ontheffing voor hebben, maar het is een vreemde zaak, wanneer je het tegen een hondendrol afzet.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16708
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Ongelezen bericht door Frans »

appiehappie schreef:Zomaar even tussendoor, hoe staat het met de ontlasting die het paard nog wel eens laat vallen op de openbare weg?

Moet dit opgeruimd worden en is dit strafbaar?

Deze vraag stel ik omdat ik op de route naar mijn werk, regelmatig deze uitwerpselen tegenkom. (Woonwijken, fietspaden, rondom een lagere school)

Een politiepaard zal daar ongetwijfeld wel een ontheffing voor hebben, maar het is een vreemde zaak, wanneer je het tegen een hondendrol afzet.
Volgens mij valt dit gewoon onder F180B :P
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
TheLightEd
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Daar heeft de KLPD zeker ontheffing van, ik zie je nooit met een poepschepje namelijk.
Gebruikersavatar
The One
Superlid
Superlid
Berichten: 565
Lid sinds: 13 feb 2004, 22:13
Roepnaam: Conducteeeuur?
Locatie: Bemmel
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contact:

Ongelezen bericht door The One »

Als zo´n paardrijder nu afstapt, is hij dan nog steeds een bestuurder, of een voetganger?

The One
Gebruikersavatar
TheLightEd
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Als hij het paard geleidt blijft hij bestuurder, net als je een 20-tal kippen voor je uit drijft over de weg, ben je ook bestuurder (volgens mij, geen zin om eerst dit na te kijken, moet zo weg haha)
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2135
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Ongelezen bericht door Dusty »

TheLightEd schreef:Als hij het paard geleidt blijft hij bestuurder, net als je een 20-tal kippen voor je uit drijft over de weg, ben je ook bestuurder(volgens mij, geen zin om eerst dit na te kijken, moet zo weg haha)
Had dat nu maar wél gedaan............... :P
"Geleider van rij- trekdieren en vee", daar draait het om.
Volgens de van Dale is vee: tamme, viervoetige dieren die de mens wegens hun nut houdt. 8)
Om die reden ben je daarom geen bestuurder; naast het paard lopend uiteraard wel. :)
Gebruikersavatar
Beamer
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Beamer »

Bovendien vallen kippen onder het begrip 'pluimvee' en vee is dus geen pluimvee...
Gesloten