wrijvingscoëfficiënten remvertraginen.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
gelderblom
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contacteer:

Bericht door gelderblom » 10 mar 2005, 23:23

De wrijvingscoëfficiënt wordt bepaald tussen de band en het wegdek. De wrijvingscoëfficiënt ligt in principe tussen de 0 (geen wrijving) en 1 (volledige wrijving). Waarden boven de 1 zijn fysisch mogelijk.

Die wrijvingscoëfficiënt vermenigvuldig je met de gravitatie (in Nederland 9,81) en je hebt de remvertraging die behaald kan worden. Het remsysteem heeft daar helemaal niets mee te maken, ondank alle mooie reclamepraatjes van autofabrikanten.

Al die mooie systemen, zoals ABS kunnen de bestuurder wel helpen om langdurig net tegen de maximale grens aan te blijven remmen en er voor te zorgen dat een wiel niet gaat bewegen ten opzichte van het wegdek (= slippen/ blokkeren) maar een auto met al die mooie systemen remt echt niet ineens veel harder dan zonder al die systemen.

Omdat de samenstelling van het rubber van personenauto- motor- en vrachtwagenbanden verschilt, hebben die ook verschillende maximale remvertragingen.

Over het algemeen voor een personenauto:
<ul><li>op een droge weg tussen de 7 en 9 m/s2,
<li>op een natte weg tussen de 5 en 7 m/s2</li></ul>

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 11 mar 2005, 20:50

thijeleo schreef:
ThunderSTreak schreef:Even wat wrijvingscoëfficienten die ik kon vinden:

droog beton 1,1
nat beton 0,8
ijs 0,1
droog asfalt 1,0
nat asfalt 0,6
droge klinkers 0,9
natte klinkers 0,4

Hier is een leuk progje om met een en ander te gaan rekenen
Komt me redelijk bekend voor: zie http://www.infopolitie.nl/verkeer/diver ... cident.php

Is toch een ander formuletje wat gebruikt wordt. In mijn link kan de wrijvingscoefficient gevarieerd worden.

@gelderblom. Ik heb een typefout ontdekt denk ik :wink: Wrijvingscoefficent van 1.1. voor beton is alleen van toepassing op deze situatie:

Afbeelding (is een al wat ouder plaatje)
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Gesloten