rotondes en fietsers

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
uitert54
Infopolitie Gast

rotondes en fietsers

Bericht door uitert54 » 03 mar 2005, 16:56

waarom laat men fietsers nietgewoon over de rontonde, ipv het ernaastliggende fietspad ,van de weg gebruik maken.
mijns inziens is dit veel veiliger!
op deze manier zit je niet naast een bus of vrachtauto maar ervoor of erachter( DUS NOOIT IN EEN DOOIE HOEK)
dus gewoon het fietspad op de rontonde aan laten sluiten,verkeer op de rontonde voorrang verlenen en dan net als het overige verkeer aansluiten!
ik doe dit regelmatig en het geeft me een veiliger gevoel, dan alsmaar
twijfelen of ze me gezien hebben.
wat zijn hier de gedachte over.
gr bert

Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Berichten: 5542
Lid geworden op: 18 jul 2004, 16:06
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 03 mar 2005, 17:14

Ik denk dat dit geen verschil uitmaakt: in beide situaties is het meer dan denkbaar dat fietsers zich in een dode hoek van een voertuig bevinden. Het maakt daarbij niet uit of de fietser zich nu met het overige verkeer over de rotonde verplaatst, danwel op een vrijliggend fietspad naast de rotonde. Als bestuurder van een personenauto en een bestelwagen overkomt het mij in beide situaties regelmatig dat ik een fietser kwijtraak. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik er op de motor veel minder last van heb (maar die heeft dan ook geen kooi met dode hoeken :wink: )

Wat een ernstiger probleem is, is dat de voorrang van fietsers op die vrijliggende fietspaden rond rotondes in Nederland niet uniform geregeld is. In de ene situatie heeft de fietser wel voorrang; in de ander situatie niet. Dat is bijzonder verwarrend.

Afbeelding

Fietser geeft verkeer dat rotonde verlaat voorrang

Afbeelding

Verkeer dat de rotonde verlaat geeft de fietser voorrang
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid geworden op: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Bericht door gvdbor » 03 mar 2005, 18:07

ThunderSTreak schreef: Wat een ernstiger probleem is, is dat de voorrang van fietsers op die vrijliggende fietspaden rond rotondes in Nederland niet uniform geregeld is. In de ene situatie heeft de fietser wel voorrang; in de ander situatie niet. Dat is bijzonder verwarrend.
Volgens mij zijn er zelfs 5 types rotondes, afhankelijk van de plek (binnen of buiten bebouwde kom) of het soort weg. iedere keer dus goed opletten.

Gebruikersavatar
olle-griese
Superlid
Superlid
Berichten: 647
Lid geworden op: 02 mar 2005, 18:48
Roepnaam: Peter
Twitter: #serviesonline
Locatie: Groningen
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door olle-griese » 03 mar 2005, 20:50

ThunderSTreak schreef:Wat een ernstiger probleem is, is dat de voorrang van fietsers op die vrijliggende fietspaden rond rotondes in Nederland niet uniform geregeld is. In de ene situatie heeft de fietser wel voorrang; in de ander situatie niet. Dat is bijzonder verwarrend.



Fietser geeft verkeer dat rotonde verlaat voorrang


Verkeer dat de rotonde verlaat geeft de fietser voorrang
Ik dacht toch dat dit wel uniform was geregeld , binnen de bebouwde kom heeft de fietser voorrang , daarbuiten de auto.

Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Berichten: 12459
Lid geworden op: 31 jul 2003, 20:18
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 04 mar 2005, 00:38

helaas.... :lol:

Er bestaan inderdaad allerlei types rotondes....en echt keiharde richtlijnen zijn er ook niet....

En toch ben ik blij dat ze bestaan, want ze functioneren beter dan kruisingen met verkeerslichten.... :wink:

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Gebruikersavatar
Mofkap
Infopolitie Gast

Bericht door Mofkap » 04 mar 2005, 04:27

De richtlijnen zijn wel keihard. Het is zoals olle-griese zegt, bibeko fietsers voorrang en bij voorkeur niet gescheiden van het overige verkeer en bubeko fietsers/bromfietsers geen voorrang en met gescheiden fiets/bromfietspaden. Dat is tenminste de richtlijn.

Maar waarom zou ik mij als wegbeheerder toch iets van die richtlijnen aantrekken, dat doe ik in andere gevallen toch ook niet.

Kwam laatst in een grote stad in het noorden van het land twee rontondes vlak na elkaar tegen; op de een hadden fietsers voorrang op de ander niet. Ten teken van hun eigen domheid had de gemeente op een van de rotondes zelfs het standbeeld van een koe geplaatst. :)

Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Berichten: 5542
Lid geworden op: 18 jul 2004, 16:06
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 04 mar 2005, 20:44

olle-griese schreef:
Ik dacht toch dat dit wel uniform was geregeld , binnen de bebouwde kom heeft de fietser voorrang , daarbuiten de auto.
En dat vind ik dus niet uniform geregeld :cry:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Gebruikersavatar
Mofkap
Infopolitie Gast

Bericht door Mofkap » 04 mar 2005, 20:57

ThunderSTreak schreef:
olle-griese schreef:
Ik dacht toch dat dit wel uniform was geregeld , binnen de bebouwde kom heeft de fietser voorrang , daarbuiten de auto.
En dat vind ik dus niet uniform geregeld :cry:
Je moet het zien als in een militaire organisatie, Thunderstreak.

Je trekt eerst iedereen hetzelfde pakje aan (uniform geregeld) om vervolgens door het aanbrengen van een grote hoeveelheid aan tekens, biezen en ander zaken, toch zoveel mogelijk onderscheid te maken. :)

Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Berichten: 5542
Lid geworden op: 18 jul 2004, 16:06
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 04 mar 2005, 21:16

PanRider schreef: Je moet het zien als in een militaire organisatie, Thunderstreak.

Je trekt eerst iedereen hetzelfde pakje aan (uniform geregeld) om vervolgens door het aanbrengen van een grote hoeveelheid aan tekens, biezen en ander zaken, toch zoveel mogelijk onderscheid te maken. :)
Ik snap het 'het pakje' is deelnemen aan het verkeer, dat is namelijk hetzelfde dus uniform en het aanbrengen van een grote hoeveelheid aan tekens en biezen zijn de verschillende verkeersdeelnemers en en telkens afwijkende verkeersregels voor een elk daarvan in combinatie met nagenoeg dezelfde verkeersituaties.......... Maar Pan, wordt het dan geen ontiegelijke puinhoop :?:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Gebruikersavatar
Bouwe1
Infopolitie Gast

Bericht door Bouwe1 » 04 mar 2005, 21:33

Die puinhoop valt reuze mee, als automobilist zijn we er inmiddels aan gewend.
Iedere gemeente past iedere maand weer een andere interpretatie van de regels en voorschriften toe. ;-)

Gebruikersavatar
Mofkap
Infopolitie Gast

Bericht door Mofkap » 04 mar 2005, 21:34

ThunderSTreak schreef: Maar Pan, wordt het dan geen ontiegelijke puinhoop :?:
Ik zei toch, net een militaire organisatie. :D

Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Berichten: 5542
Lid geworden op: 18 jul 2004, 16:06
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 04 mar 2005, 22:23

PanRider schreef:
ThunderSTreak schreef: Maar Pan, wordt het dan geen ontiegelijke puinhoop :?:
Ik zei toch, net een militaire organisatie. :D
En die is conform haar constitionerende bepalingen weer een afspiegeling van de de maatschappij waaruit zij voortkomt :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Gebruikersavatar
olle-griese
Superlid
Superlid
Berichten: 647
Lid geworden op: 02 mar 2005, 18:48
Roepnaam: Peter
Twitter: #serviesonline
Locatie: Groningen
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door olle-griese » 04 mar 2005, 22:23

ThunderSTreak schreef: .......... Maar Pan, wordt het dan geen ontiegelijke puinhoop :?:
Ik denk dat de puinhoop ligt in het feit dat (net als in Leeuwarden) de ene rotonde net bubeko en een paar honderd meter 1 bibeko ligt.
In Haren (bij Groningen) is ook zo,n situatie gecreeerd en daar gebeuren bijna dagelijks (vooral voor de automobilist die er "vreemd"is ) bijna-ongelukken.
Zo vind ik wel meer verkeersregels erg onlogisch (zal ze eens op een rijtje zetten)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 6 gasten