rijbewijs invorderen door te snel rijden ??????

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
hans
Infopolitie Gast

Bericht door hans » 20 feb 2005, 15:40

In de Trouw stond het verhaal ook, alleen daar bleek dat de schaatser ook handheld belde (met 180 km/h) in een huurauto, vanaf Schiphol.
Zelf zei hij dat hij nu merkte dat hij bekend werd. De exacte tekst ben ik kwijt.

pechvogel
Infopolitie Gast

Bericht door pechvogel » 20 feb 2005, 16:16

Ja , het ging om een noor en ja hij had een huurauto , maar dan nog.
Oke rijbewijs niet invorderen dan toch wel een GELDboete.
Die noor(Grodum) vind de nederlandse politie GASTvrij.
Maar ja , wat kun je er aan doen ?
Weinig. Zelf ga ik het maar niet uit testen(180km/p)want ik kan denk ik gelijk mijn rijbwijs inleveren !!!!!

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Re: rijbewijs invorderen door te snel rijden ??????

Bericht door SWAT » 20 feb 2005, 16:33

teleurgesteld schreef:Wij nederlanders kunnen nu allemaal onze boete's laten voor komen en dit bericht van de schaatser gaan gebruiken.
Ja dat kan. Nee de rechter zal daar geen enkel gevolg aan verbinden behalve als die Nederlander op hetzelfde moment door dezelfde agent werd staande gehouden voor een soortgelijk delict en wel een bon zou hebben gekregen.

Politieambtenaren bezitten een discretionaire bevoegdheid wat inhoud dat zij voor door hen geconstateerde overtredingen een zekere marge hebben in de keuze van afdoening. Het opmaken van een beschikking of een proes-verbaal is mogelijk maar ook kan hij volstaan met een waarschuwing.

In deze casus lijkt mij de afdoening met een waarschuwing niet erg voor de hand te hebben gelegen. Ik zou hem in ieder geval niet op deze wijze hebben afgedaan.

Burger
Infopolitie Gast

Bericht door Burger » 20 feb 2005, 16:33

Hebben ze in noorwegen ook een soort van puntentelling voor op je rijbewijs zoals in nederland(bij jongeren) en bij engelsen ????
3 x een overtreding en rijbewijs invorderen.
En zo ja telt dat voor een , in dit geval een noor, dan ook in Nederland ?

olle-griese
Infopolitie Gast

Bericht door olle-griese » 20 feb 2005, 22:10

ik ben het toch niet helemal met de topicstarter eens.
we rijden allemaal wel eens te hard (okee 60 km te hard kan echt niet door de beugel) maar even een voorbeeld.
ringweg Groningen: hier mag je 70 km per uur.
(bijna) iedereen rijd er 80 of 90 km/u niks mis mee als de situatie/veiligheid het toelaat.
Nu rijd er een politieauto in de buurt en iedereen rijd netjes 70 km/u
En daar erger ik mij dus aan.
Ik rij gewoon door (max. 85)
Wat wil ik hier nu mee zeggen? half jaar terug reed ik op voorgenoemde ringweg 85 km/u en heb (als enige natuurlijk) een politieauto ingehaald.
Uiteraard gaf hij gas bij en volgde me.
Ik ging "in de fout" door bij een gatsometer te remmen en kreeg terrecht een stopteken.
Ik heb hetzelfde verhaal verteld als ik hierboven heb gedaan.
Zijn opmerking was: "wees dan ook een kerel en rij door bij de gatsometer , doe rustig aan en nog een prettige dag verder"
Kijk dat is nu de "menselijkheid"van (meestal de oudere en ervarener) politieagenten, en dat kan ik waarderen.
Als je als agent met je vingers tikkend op het wetboek denkt dat je je pensioen haalt heb je het helemaal mis in mijn ogen, beetje sturen , beetje corriceren en zo nu en dan een bon omdat het niet anders kan daar heb ik respekt voor.

mvg, peter

Corrado
Infopolitie Gast

Bericht door Corrado » 21 feb 2005, 19:26

Ben even aan het zoeken geweest, en het volgende tegen gekomen op flitsservice.nl
Als je onderstaande gelezen hebt, dan ga je niet hard rijden in de scandinavische landen.

De politie in de Scandinavische landen haalt dat bedrag gemakkelijk óf heeft hele hoge streefbedragen. De boetes in Noorwegen zijn het hoogste in Europa. Meer dan 20 kilometer per uur te hard leidt tot een boete van minimaal 412 euro. Meer dan 50 kilometer te hard betekent tevens een ongewenste verlenging van de vakantie met minimaal 18 dagen verblijf in de Noorse cel.

Bijna even streng zijn de Finnen en Zweden. Bekeuringen zijn in Finland inkomensafhankelijk. Hoe hoger het inkomen, des te hoger de boete, merkte ook een topman van telefoonbedrijf Nokia. Hij kon 53.000 euro betalen na een snelheidsoverschrijding van 25 kilometer.

In Zweden geldt de inkomensafhankelijkheid vanaf 31 kilometer per uur te hard, al is de hardrijder vanaf dat moment ook direct zijn rijbewijs kwijt

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Bericht door gvdbor » 21 feb 2005, 19:55

En besloot flitsservice het bericht dat het dus bij ons eigenlijk nog wel meevalt?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 21 feb 2005, 20:29

Scherp!:lol: :lol: :lol:

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 21 feb 2005, 21:54

Om compleet te zijn: Hierbij het bericht zoals die op http://www.nu.nl heeft gestaan.
Politie plukt schaatser Grodum van de weg
Uitgegeven: 18 februari 2005 20:09

HEERENVEEN - De Noorse schaatser Oystein Grodum is volgens berichten in Noorse media woensdag door de Nederlandse politie van de snelweg geplukt, omdat hij het gaspedaal iets te hard had ingedrukt. De concurrent van Gianni Romme reed met een snelheid van 180 kilometer per uur over de Nederlandse wegen, op weg naar Heerenveen. De toegestane snelheid was 120 km/uur.

Tot zijn verbazing kreeg de Noor geen boete opgelegd. De politieagent, waarschijnlijk een fervent schaatsliefhebber, vertelde Grodum dat-ie eigenlijk een bon van 700 euro moest krijgen. Toch hield de agent het bonnenboekje dicht. De Noor werkt vrijdagavond tijdens de WB-finale in Heerenveen de vijf kilometer af.
Mijn idee? Hij had toch even met de OvJ hierover moeten overleggen.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 21 feb 2005, 21:56

Mijn idee....

Misschien (?) had ik hem ook nog wel verder begeleid, maar betaald had hij sowieso! 8)

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Gesloten