rijbewijs invorderen door te snel rijden ??????

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
teleurgesteld
Infopolitie Gast

Bericht door teleurgesteld » 20 feb 2005, 11:48

Gisteren(19 febr) las ik in de Leeuwarder courant bij de sportafdeling een zeer gek bericht. Een schaatser uit Noorwegen ging met hoge snelheid richting Friesland , hij reed 180 km/p waar 120 km/p was toegestaan en deze man werd aan gehouden door een motoragent , je zou zeggen hij rijd 60 km TE HARD en dus rijbewijs invorderen , maar NEE hoor nadat de schaatser had uit gelegd dat hij naar thialf(h'veen)moest voor belangrijke wedstrijden liet de MOTORAGENT de man rijden de ook nog zonder € 700,= boete.
BESTE POLITIEMENSEN WAAR ZIJN WE MEE BEZIG !!!!!!!
kan dit zo maar ?????
Als wij nederlanders ook maar 6 km te hard rijden krijgen we al een boete en zo'n man laten jullie rijden.
Wij nederlanders kunnen nu allemaal onze boete's laten voor komen en dit bericht van de schaatser gaan gebruiken.
En je moet de POLITIE serius nemen !!!!
Nou niet op deze manier !!!!!!!

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 20 feb 2005, 11:53

Nou,

wij zijn nergens mee bezig, want niemand van dit forum was de desbetreffende motorrijder...

Maar toch ben ik heel blij met uw (terechte) kritiek.

Dat geeft namelijk alleen maar aan dat u kennelijk ook van mening bent dat er altijd en keihard, oftewel rucksichtlos, moet worden opgetreden door de politie. Zonder aanziens des persoons, feiten of omstandigheden.

Ik hoop dat de meerderheid er net zo over denkt en dat 'wij' dan eindelijk eens van die eindeloze rij slappe 'onzinsmoezen' af zijn...

Oftewel, als het echt zo is gegaan, deel ik uw kritiek... :wink:

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

teleurgesteld
Infopolitie Gast

Bericht door teleurgesteld » 20 feb 2005, 12:02

Ik zou zeggen kijk in de Leeuwarder krant , het staat jammer genoeg niet op de site van deze krant.
Dit roept toch reacties op ??
Ze hadden dit beter voor zich kunnen houden , ik denk dat die motoragent zich heel lullig voelt als hij het ook in de krant leest.
Maar hopen dat dit niet vaker gebeurt en dat de politie zich ook aan de regeltjes houd. :(
Bekend of niet , belangrijke afspraken of niet -------regels zijn regels !

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 20 feb 2005, 12:14

Ja en nee.... Gelukkig blijft een klein beetje menselijkheid ook een politieman niet vreemd... en hoewel dat onderhevig is aan willekeur, hebben we daar allemaal ook weleens 'voordeel' aan gehad. Toch? :wink:

En ik hoop ook dat ik toch een heel beetje menselijk mag blijven... maar het is inderdaad geen 'staaltje van professionaliteit en integriteit' zullen we maar zeggen....

Helaas, ik kan er verder ook niets aan doen....

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 20 feb 2005, 12:26

Hoe zou de krant eigenlijk aan die informatie komen......... :roll:
Of zou de betreffende motordiender dit als een vorm van klantvriendelijkheid zelf aan de krant hebben doorgegeven? :wink:

andre
Infopolitie Gast

Bericht door andre » 20 feb 2005, 13:03

Misschien geeft TS zelf al het antwoord.
Een schaatser uit Noorwegen
Dus een buitenlander?

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Bericht door gvdbor » 20 feb 2005, 13:06

Dus?

rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door rich » 20 feb 2005, 13:08

Ach, als iedere bon geschreven zou worden wanneer zich een gedraging voordeed dan zou het prestatiecontract geen probleem zijn.

Ik geef ook niet iedereen een bon en als ik denk dat ik mijn doel ook op een andere wijze kan bereiken dan doe ik dat.

De beoordeling of dat kan of niet, ligt bij mijzelf en bij mijn meerdere.

Ook ik heb wel eens een keuze gemaakt die achteraf compleet fout bleek te zijn. Vervelend maar ook dat was een leermoment. Zolang ik zelf weet wat ik aan het doen ben, zal het me totaal niets doen als er een stukje in de krant staat.
met een vriendelijke groet, Rich

Kijk ook eens op http://www.zakboekenpolitie.com en http://www.subingym.nl

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.

donmarcello
Superlid
Superlid
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contacteer:

Bericht door donmarcello » 20 feb 2005, 13:09

dus ....heeft die recht op een bekeuring en invordering rijbewijs :wink:
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Bericht door gvdbor » 20 feb 2005, 13:10

niet op invordering van rijbewijs, dat kan volgens mij niet bij een buitenlander maar wel een bekeuring.

donmarcello
Superlid
Superlid
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contacteer:

Bericht door donmarcello » 20 feb 2005, 13:13

hij rijd toch in nederland daar zijn de nederlandse regelgevingen toch van toepassing ??
want als ik in het buitenland rijd en ik maak zo'n overtreding pakken ze me rijbewijs ook af(toch??)
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Bericht door gvdbor » 20 feb 2005, 13:14

Maar misschien is de Nederlandse regelgeving wel zo dat van buitenlandse chauffeurs het rijbewijs niet wordt ingenomen.

rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door rich » 20 feb 2005, 13:15

Ook bij een buitenlander kan je het rijbewijs invorderen.
Art. 164.

Op de eerste vordering van de in artikel 159, onderdelen a en b, bedoelde personen is de bestuurder van een motorrijtuig, tegen wie door een van die personen proces-verbaal wordt opgemaakt ter zake van overtreding van een bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift, verplicht tot overgifte van het hem afgegeven rijbewijs dan wel het hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs en, indien hem daar een internationaal rijbewijs is afgegeven, dat bewijs.

De in het eerste lid bedoelde vordering wordt gedaan in geval van overtreding van:

overschrijding van een krachtens deze wet vastgestelde maximumsnelheid met vijftig kilometer of meer, in geval van staandehouding van de bestuurder.
Maar gezien het feit dat er met een buitenlander toch vaak direct contact wordt gezocht met een OVJ, kan dit direct even besproken worden. Het gebeurt niet vaak maar kan dus wel.
met een vriendelijke groet, Rich

Kijk ook eens op http://www.zakboekenpolitie.com en http://www.subingym.nl

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Bericht door gvdbor » 20 feb 2005, 13:16

Maar de richtlijn van justitie is dat het van een buitenlander niet wordt ingevorderd.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 20 feb 2005, 14:06

Ze hebben het inderdaad liever niet... Want het vereiste om het binnen 10 dagen te retourneren, als er geen goede reden is voor een langere inhouding, blijft wel redelijkerwijs overeind staan.... en zolang het is ingevorderd, is het ook de verantwoordelijkheid van justitie....en retourneer maar eens een rijbewijs naar Freedom-road nr 7 in Voinjama, Liberia.

Invorderen van iemand die hier maar 3 weken op vakantie is, heeft sowieso weinig zin....

Het liefst willen ze gelijk zaken doen en meteen 'boter bij de vis'. Oftewel, meteen dokken en net zoveel als een ingezetene hier ook zou moeten...

Gesloten