Wat mag je wel en niet publiceren?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
WebmasterANPD
Infopolitie Gast

Wat mag je wel en niet publiceren?

Bericht door WebmasterANPD » 27 jan 2005, 10:26

Graag wil ik wat informatie vragen over publiceren van politiefoto´s.

Ik ben de Webmaster van de ANPD "Alkmaar North Police Departement".

Ik ben niet werkzaam bij de politie maar verzorg alleen de site.

Nou heb ik net een Photo Gallery online gezet en wil ik graag weten aan wat voor regels ik mij moet houden, ik verschaf tenslotte de mogelijkheid foto´s te publiceren op het internet.

Het lijkt mij logisch dat het logo auteursrechtelijk is en niet gepubliceerd mag worden, maar betekent dat ook dat je niks met iets herkenbaars van de politie mag publiceren. Bijv. een politie auto met het logo herkenbaar erop? En stel dat er foto´s worden upgeloaden die zijn gemaakt onder diensttijd wat zijn daar dan de gevolgen van?

Uiteindelijk draait het er natuurlijk ook om, wie word er verantwoordelijk voor gesteld?

Ik hoop dat iemand mij hier een beetje mee op weg kan helpen... :oops:

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 27 jan 2005, 13:09

Foto'd gemaakt van zaken en gebeurtenissen die men in het openbaar zo kan waarnemen mogen zondermeer gepubliceerd worden (zolang een en ander niet in strijd is met andere wetgeving). Opgepast moet worden dat foto's niet aangemerkt kunnen worden als een portret want dan is wel formeel toestemming voo publicatie nodig (niet inzoomen op personen dus). Een foto van een politieauto zal ondanks het logo gewoon mogen. Verstandig is wel het kenteken weg te werken om misbruik daarvan te voorkomen.
Onder diensttijd gemaakte foto's zijn voor verantwoording van de maker van die foto's. Als dat een politieambtenaar onder diensttijd moet hij wel op zijn (arbeidsrechtelijke) tellen passen aangezien hij op dat moment betaald wordt om andere zaken te verrichten.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Bericht door gvdbor » 27 jan 2005, 13:49

SWAT schreef:Opgepast moet worden dat foto's niet aangemerkt kunnen worden als een portret want dan is wel formeel toestemming voo publicatie nodig (niet inzoomen op personen dus)..
Volgens mij is daarbij nog de restrictie aanwezig dat het de persoon kan schaden. Een gewoon portret zou dus geen probleem opleveren. Maar zo heb IK het dus begrepen. Kan me vergissen.

WebmasterANPD
Infopolitie Gast

Publiceren..

Bericht door WebmasterANPD » 27 jan 2005, 14:04

Dat geeft al een hoop meer duidelijkheid. Wat nog niet helemaal duidelijk is wie er aansprakelijk voor word gesteld? misschien dat ik dat anders even ergens anders moet onderzoeken.

Is er iets te vinden op zwart wit over publiceren van foto´s met of van de politie?

Silicon Marco
Infopolitie Gast

Re: Publiceren..

Bericht door Silicon Marco » 30 jan 2005, 13:20

WebmasterANPD schreef:Dat geeft al een hoop meer duidelijkheid. Wat nog niet helemaal duidelijk is wie er aansprakelijk voor word gesteld? misschien dat ik dat anders even ergens anders moet onderzoeken.

Is er iets te vinden op zwart wit over publiceren van foto´s met of van de politie?
De regels voor fotopublicatie m.b.t. de Politie zijn niet anders dan andere regels. Zolang u de foto vanaf een openbaar toegankelijke plaats gemaakt heeft is er niets aan de hand.

Martin
Infopolitie Gast

Re: Publiceren..

Bericht door Martin » 30 jan 2005, 21:21

Silicon Marco schreef:De regels voor fotopublicatie m.b.t. de Politie zijn niet anders dan andere regels. Zolang u de foto vanaf een openbaar toegankelijke plaats gemaakt heeft is er niets aan de hand.
Daar zijn andere meningen over, de politie vervult een openbare taak en deze mag getoetst worden. Ook is het niet zo dat als het maar een openbare plaats is men alles wat los en vast zit mag vastleggen, anders waren er geen regels nodig voor cameratoezicht. Daarnaast is publicatie altijd onderhevig aan de auteurswet.

Gesloten