Replica wapens als decoratie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Kippenpoot268
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 22 aug 2021, 15:36
Contact:

Replica wapens als decoratie

Ongelezen bericht door Kippenpoot268 »

Ik ben momenteel op vakantie in Spanje en ik zag diverse replica's van vuurwapens uit WO2 staan. Ik zou ze graag willen kopen om thuis aan de muur te hangen, maar de vraag is of ze mee terug mogen naar Nederland. Het gaat hier uitsluitend om neppe wapens die nooit zijn gemaakt om kogels te kunnen vuren. Geen werkende onderdelen of wat dan ook. Ook geen Airsoft dus.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Replica wapens als decoratie

Ongelezen bericht door maestro »

Ze zijn verboden waarschijnlijk verboden. Dat het nep wapens en niet kunnen schieten zijn maakt niet uit. Het gaat erom dat je ermee kunt dreigen omdat ze levensecht lijken, daarom zijn ze verboden. Ook thuis bij jou aan de muur.
Niet verboden is als het een speelgoed wapen is met CE keurmerk, en onder de speelgoedrichtijn valt. Dan mag je het thuis hebben.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
racefiets
Toplid
Toplid
Berichten: 367
Lid sinds: 22 mar 2011, 14:13
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: Replica wapens als decoratie

Ongelezen bericht door racefiets »

Als je iets aan de muur wilt hangen dan kan je beter voor onklaar gemaakte echte wapens gaan. Er zijn voldoende wapenhandelaren die onklaar gemaakte wapens met certificaat verkopen die je zo aan de muur mag hangen.
Gebruikersavatar
Kippenpoot268
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 22 aug 2021, 15:36
Contact:

Re: Replica wapens als decoratie

Ongelezen bericht door Kippenpoot268 »

maestro schreef: 23 aug 2021, 03:48 Ze zijn verboden waarschijnlijk verboden. Dat het nep wapens en niet kunnen schieten zijn maakt niet uit. Het gaat erom dat je ermee kunt dreigen omdat ze levensecht lijken, daarom zijn ze verboden. Ook thuis bij jou aan de muur.
Niet verboden is als het een speelgoed wapen is met CE keurmerk, en onder de speelgoedrichtijn valt. Dan mag je het thuis hebben.
Als het om die reden is vraag ik mij af waarom onklaargemaakte echte wapens dan niet verboden zijn? Ik zat er aan te denken om misschien een onklaargemaakt wapen te kopen, maar die zijn wel 5 keer zo duur. En die zijn daadwerkelijk levensecht! Dus daar zou je net zo makkelijk kunnen dreigen, nietwaar?

Nou begrijp ik wel dat het dan weer aan de wet ligt en dat ik met dit berichtje op het internet niet veel zal veranderen aan het feit dat het niet mag, maar ik ben even benieuwd naar hoe het één wel kan en het ander niet.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Replica wapens als decoratie

Ongelezen bericht door maestro »

Voor onklaar gemaakte wapens gelden speciale regels. Ze moeten volgens de richtlijn onklaar zijn gemaakt door een gecerticieerd iemand. Tevens moet je naar de politie die beoordeelt of je een vergunning krijgt om het wapen te bezitten als verzamelaar. Het is dus niet zo dat je een onklaargemaakt wapen zomaar mag bezitten. Je moet een vergunning aanvragen die je niet zomaar krijgt en die ieder jaar opnieuw moet worden verlengd.

Voor antieke wapens gelden overigens weer andere regels.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
racefiets
Toplid
Toplid
Berichten: 367
Lid sinds: 22 mar 2011, 14:13
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: Replica wapens als decoratie

Ongelezen bericht door racefiets »

Ik weet niet waar je dat verhaal vandaan haalt maar voor onklare wapens is geen vergunning nodig. Geloof wel dat je het strikt genomen moet melden bij korpschef taken.
Een vergunning voor wapens verzamelen is voor complete werkende wapens en niet voor oud ijzer.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Replica wapens als decoratie

Ongelezen bericht door maestro »

Ik zal het nogmaals checken.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Replica wapens als decoratie

Ongelezen bericht door maestro »

Volgens mij vallen "onbruikbaar gemaakte vuurwapens" zoals de wet wapens en munitie het omschrijft gewoon onder artikel 4 lid 1 van de wet wapens en munitie en moet je daarvoor een ontheffing verkrijgen.

https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2020-01-01

Ik blijf vooralsnog achter mijn antwoord staan.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16658
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Replica wapens als decoratie

Ongelezen bericht door Frans »

Off Topic
En even ter aanvulling, "speelgoed" wapens met een CE-keurmerk hebben een "doelgroep" volgens de beschrijving van dat speelgoedwapen, zeg als voorbeeld, kids tot 12. Dan mag DIE doelgroep er zorgeloos "mee spelen", iemand van 34 dus niet, die kan het namelijk niet als speelgoed gebruiken. Zo werkt OOK dat keurmerk...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Replica wapens als decoratie

Ongelezen bericht door maestro »

Klopt, de doelgroep voor speelgoed vuurwapens is tot 14 jaar. Ben je ouder en je speelt ermee op straat dan ben je strafbaar.

Weet alleen niet of het bezit van dergelijk speelgoed thuis voor iemand van 14+ strafbaar is. Moet ik nog eens naar kijken.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2108
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Replica wapens als decoratie

Ongelezen bericht door Proost »

Het verschil tussen de nepwapens en onklaar gemaakte wapens is dat die laatste categorie geen vuistvuurwapens kan bevatten (tenzij over de lengte doorgezaagd en gemonteerd op een plankje).

Met een onklaar gemaakte MG43 loopt je niet zo snel een tankstation in om het te overvallen. Dat kan met een nep vuistvuurwapen dan wel weer een stuk gemakkelijker.
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Replica wapens als decoratie

Ongelezen bericht door speedo »

maestro schreef: 23 aug 2021, 16:55 Klopt, de doelgroep voor speelgoed vuurwapens is tot 14 jaar. Ben je ouder en je speelt ermee op straat dan ben je strafbaar.

Weet alleen niet of het bezit van dergelijk speelgoed thuis voor iemand van 14+ strafbaar is. Moet ik nog eens naar kijken.
vlg mij heeft CE niets te maken met legaal of niet, het zegt iets over de minimale eisen ( veiligheid voor de gebruiker) waar het product aan voldoet bij de beoogde gebruiker ( zie de handleiding met CE verklaring van overeenstemming bij het product), als dat als beoogde gebruiker in doelgroep tot 14 jaar valt is mag iemand van 40 er ook mee spelen ondanks dat het voor hem beoordeeld is op veiligheid voorbeeld . Vuurwerk ( vroeger noemde wij dat gewoon rotjes) zijn voorzien van een CE markering , toegestaan gebruik ervan is verschillend in de lidstaten.
trouwens ik wil ze niet de kost geven de kinderen van <14 jaar die ook met echte pistolen rondlopen.
Never change a winning team
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Replica wapens als decoratie

Ongelezen bericht door maestro »

@speedo Het CE-keurmerk geeft nu juist aan dat het product voldoet aan alle Europese eisen. Over het algemeen gaat het dan inderdaad om bepalingen die betrekking hebben op de veiligheid van het product zodat er bijvoobeeld geen giftige stoffen in zitten en je er niet zomaar aan kunt verwonden. Maar in deze richtlijn is o.a. van belang dat het bestemd moet zijn voor tot 14 jarigen en dat er enkele uitzonderings bepalingen zijn wat betreft speelgoed vuurwapens dat net echt is.



Er is een intressante uitspraak van de HR: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2018:2091 Maar lees ook het advies van de PG, die concludeert dat het CE-keurmerk niet bepalend is voor het feit of iets wel of niet een speelgoed pistool is maar in hoeverre het op een echt wapen lijkt.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
racefiets
Toplid
Toplid
Berichten: 367
Lid sinds: 22 mar 2011, 14:13
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: Replica wapens als decoratie

Ongelezen bericht door racefiets »

maestro schreef: 23 aug 2021, 15:12 Volgens mij vallen "onbruikbaar gemaakte vuurwapens" zoals de wet wapens en munitie het omschrijft gewoon onder artikel 4 lid 1 van de wet wapens en munitie en moet je daarvoor een ontheffing verkrijgen.
Een klein voorbeeld van een Nederlandse handelaar van onklare wapens die je zonder verlof of ontheffing aan kan schaffen.
https://www.wapenhandelwagemakers.nl/pr ... il-wapens/
racefiets
Toplid
Toplid
Berichten: 367
Lid sinds: 22 mar 2011, 14:13
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: Replica wapens als decoratie

Ongelezen bericht door racefiets »

De speelgoedrichtlijn stopt niet als de houder geen 14 jaar meer is. Als het item onder de speelgoedrichtlijn valt dan kan het niet categorie I, sub 7 zijn. Hier wordt geen leeftijdsgrens benoemd want het is een Europese regel. Nederland kan daar geen extra voorwaarden aan hangen want ze heeft zich geconformeerd aan de speelgoedrichtlijn.
Gesloten