Bijzondere situatie recht van overpad

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
nikkow
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 10 jul 2021, 09:46
Roepnaam: Nico
Contact:

Bijzondere situatie recht van overpad

Ongelezen bericht door nikkow »

Goedemiddag,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Wij hebben een huis gekocht aan een dijk en om hier te komen moeten wij over een weg die deels over het terrein van de buren loopt. De huidige bewoonster woont hier sinds 1985 en maakt sindsdien gebruik van deze weg. Nergens is een erfdienstbaarheid vastgelegd waaruit blijkt dat zij recht van overpad heeft maar naar mijn idee is het door de lengte van tijd dat ze er gebruik van maakt automatisch een erfdienstbaarheid geworden.

In totaal moet ik, om bij het huis te komen 3 erven passeren, 1 van deze mensen geeft nu aan dat de huidige bewoonster een persoonlijk recht van overpad heeft wat komt te vervallen als zij verkoopt. Als ik de betreffende buurman moet geloven moet ik een uittritvergunning aanvragen en een brug bouwen op op mijn terrein te komen. Na contact te hebben gehad met zowel de gemeente, 2 notarissen, de provincie en het kadaster is het mij nog steeds niet duidelijk hoe het nu precies zit. Er is nergens een erfdienstbaarheid vastgelegd en niemand kan mij vertellen of de weg openbaar is en ik er dus vrij gebruik van kan maken.

Aan het begin van de weg staat een rond wit bord met rode rand en daaronder 'verboden toegang voor onbevoegden'. Ook staat er een klein bordje met 'eigen weg'. De buurman die verteld dat wij geen recht hebben van overpad heeft daar sinds vorige week tegenover zijn eigen terrein een bordje 'verboden toegang voor onbevoegden' aan toegevoegd.

Mijn vraag is of ik weerwoord kan geven aan deze buurman of dat ik, zoals hij stelt, een andere manier moet bedenken om op mijn terrein te komen?

Onderstaand de situatie, waar de marker op staat is de weg, bestemming verkeer. Men komt hier vanaf rechts En onderlangs loopt ook nog een weg, zelfde bestemming, deze loopt om het grote groene vlak heen, op de hoek zit een splitsing. In het gele vlak liggen 3 percelen van de buren en het groene gedeelte, meest links is wat wij kopen.
situatie.JPG
Alvast bedankt voor het meedenken!

Nico.

Opmerking van moderator Thijeleo

Afbeelding toegevoegd
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1185
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Bijzondere situatie recht van overpad

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Dit is geen onderwerp voor de politie.
U heeft het gevraagd aan de gemeente, 2 notarissen, de provincie en het kadaster en die hebben alle info en kunnen u niet helpen.
Ik adviseer u om een jurist in de arm te nemen. Begin met Het Juridisch Loket
Enig ander alternatief is Mr. Frank Visser
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7449
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Bijzondere situatie recht van overpad

Ongelezen bericht door SWAT »

De gemeente kan u vertellen of de betreffende toegangsweg een openbare weg is. Via het kadaster kunt u zien of de grond waarop de weg ligt eigendom is van de belendende percelen. Zo ja, dan is het geen openbare weg. Dat is reeds afgebakend met het bordje "eigen weg".
Ook uw makelaar had, als deze zijn werk goed had gedaan, u moeten kunnen vertellen hoe het met het recht op overpad zit. U kunt hem aansprakelijk stellen nu hij kennelijk daarbij in gebreke is gebleven.
Het is echter, zoals al gezegd, geen politie zaak. Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering, het juridisch loket of (als u lid bent) de vereniging eigen huis.

In het civiele recht zijn er wel regels over het recht op overpad als een perceel op geen enkele wijze via de openbare weg te bereiken is. In uw geval is dit kennelijk op te lossen door het plaatsen van een brug dat maakt het mogelijk dat het "recht" dat de vorige bewoonster had inderdaad een persoonlijk recht was.
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Bijzondere situatie recht van overpad

Ongelezen bericht door Pim »

Wat mij bevreemd is dat u NA de koop de juiste instanties wist, en deze heeft benaderd.

Waarom niet vóór de koop?
Waarom niet aan de makelaar gevraagd vóór de koop?
Nu zit u met de spreekwoordelijke gebakken peren.
Gebruikersavatar
nikkow
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 10 jul 2021, 09:46
Roepnaam: Nico
Contact:

Re: Bijzondere situatie recht van overpad

Ongelezen bericht door nikkow »

Bedankt voor alle reacties. Wij kopen het huis zonder makelaar dus die kan ik niet aansprakelijk stellen. De overdracht is nog niet geweest vandaar dat ik dit nu aan het uitzoeken ben. Mocht blijken dat wij het huis niet kunnen bereiken zonder een brug hiervoor aan te moeten leggen zullen wij in overleg gaan met de verkoper over hoe dit af te handelen.

Wij gaan de komende dagen in overleg met de gemeente en de toekomstige buren.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Bijzondere situatie recht van overpad

Ongelezen bericht door Hilde »

Nog 1 laatste tip: laat alles vastleggen.

Verder geen politiezaak dus :slotje:
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten