Aspirant agent (en opgelegde boete)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Scooby!!
Infopolitie Gast

Aspirant agent (en opgelegde boete)

Ongelezen bericht door Scooby!! »

Vraagje.
Ik ben aan de kant gezet vanwege te hoge snelheid op de snelweg.
De betreffende agenten waren beide aspirant agent.
Mogen deze zelfstandig hun werk doen?
Ik bedoel daarmee, ze zitten nog in het leerproces, moeten ze dan niet onder begeleiding van een "volwassen" collega meedraaien?
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 28 jun 2021, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verduidelijkt
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14417
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Aspirant agent

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De enige eis is dat iemand als politiemedewerker beëdigd is en dat zijn ze.
De wet stelt geen aanvullende eisen in termen van een 'begeleider', 'aanwezige meerdere' of iets dergelijks..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1057
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Aspirant agent (en opgelegde boete)

Ongelezen bericht door Mitch »

Aspiranten kunnen en mogen dat prima zelf, net als alle andere werkzaamheden die ze uitvoeren binnen de politie. Soms kijkt een begeleider mee met het leerproces.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Aspirant agent (en opgelegde boete)

Ongelezen bericht door Pim »

Een vraagje:
En waaruit bleek dat het aspiranten waren.
Gebruikersavatar
Scooby!!
Infopolitie Gast

Re: Aspirant agent (en opgelegde boete)

Ongelezen bericht door Scooby!! »

Op het nagevraagde procesverbaal stond aangevinkt aspirant.
De rede dat ik het vraag is dat het geheel nogal knullig is gegaan.
De manier van staande houden klopt niet zoals het op papier gezet is.( heb dat op camera staan)
Totaal geen papierwerk bij zich hebben, zoals inbeslagname formulieren (slecht voorbereid op weg).
Het rijbewijs zeker 5 dagen bij zich hebben.
Snelheid klopt niet met de werkelijke snelheid.

Kwam allemaal niet echt proffesioneel over.
Lijkt mij dat je als aspirant juist mee moet lopen met een "oude rot in het vak" om het te leren, en niet er 2 onbegeleid de weg op sturen.
Gebruikersavatar
KiralyKecske
Infopolitie Gast

Re: Aspirant agent (en opgelegde boete)

Ongelezen bericht door KiralyKecske »

Even voor jouw beeldvorming: de opleiding is op zo'n manier opgebouwd dat je als aspirant steeds meer leert en doet. Dat iemand aspirant is zegt niet veel over de kennis en kunde van die individuele persoon. De twee aspiranten die jou aan de kant hebben gezet kunnen ook aan het einde van hun opleiding zitten en dus al voldoende ervaring en kennis hebben op het gebied van verkeer.

Of er een begeleider mee gaat of niet hangt af van de afspraken die de aspiranten hebben gemaakt met hun begeleider. Wat gebruikelijk is in dit soort situaties is dat een ervaren collega beschikbaar is om te helpen als dat nodig is. Maar dat hangt dus af van de specifieke situatie.

Scooby!! schreef: 29 jun 2021, 00:01 Op het nagevraagde procesverbaal stond aangevinkt aspirant.
De rede dat ik het vraag is dat het geheel nogal knullig is gegaan.
Dat het knullig is, is jouw beleving. De procedure van een rijbewijs invorderen kan ingewikkeld zijn als je dat voor het eerst doet.

De manier van staande houden klopt niet zoals het op papier gezet is.( heb dat op camera staan)
Ik weet niet wat je daarmee bedoelt, maar als er dingen op papier niet kloppen kun je dat aanvoeren bij de officier van justitie als je bericht krijgt over je rijbewijs.

Totaal geen papierwerk bij zich hebben, zoals inbeslagname formulieren (slecht voorbereid op weg).
Is ook niet nodig, het bewijs van ontvangst kan ook later worden opgestuurd.

Het rijbewijs zeker 5 dagen bij zich hebben.
Waar blijkt dat uit? Het OM heeft 10 dagen de tijd om te beslissen over je rijbewijs nadat het is ingevorderd.

Kwam allemaal niet echt proffesioneel over.
Lijkt mij dat je als aspirant juist mee moet lopen met een "oude rot in het vak" om het te leren, en niet er 2 onbegeleid de weg op sturen.
Wie zegt dat ze 'onbegeleid de weg op zijn gestuurd'? Er worden gewoon afspraken gemaakt over wat ze doen en het papierwerk wordt (als het goed is) na afloop gecontroleerd.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Aspirant agent (en opgelegde boete)

Ongelezen bericht door Pim »

Ik ken geen formulieren waarop je "aspirant" moet aankruisen. Maar dat zegt niets. Ik ken niet van alle eenheden de door die eenheid gebruikte (standaard)formulieren. Dat kan verschillen per eenheid.

Formulier
Op bureau heb ik een kast vol met papiertjes, folders, etc. (Bewijs van ontvangs/ kennisgevingen/ afspraken kaartjes/ MEOS labels/ verzegelingsstickers/ kwitanties/ etc)
Die heb ik echt niet altijd allemaal altijd bij me. Bovendien zien die na een week meegedragen te zijn in mijn uniform er niet meer uit om met goed fatsoen in te vullen en mee te geven.

En nu komt het... dat hoeft ook niet. Het "bewijs van ontvangst" kan ook worden nagestuurd. En wanneer u het direct wilt hebben wordt u meegenomen naar het politiebureau en krijgt u het daar.

Het rijbewijs is ingenomen en niet in beslaggenomen. U krijgt derhalve een "bewijs van ontvangst" en geen "kennisgeving van inbeslagname". De agent had dat ook op een A4'tje kunnen opschrijven en aan u me kunnen geven.

Rijbewijs
De officier van justitie moet uiterlijk binnen 10 werkdagen beslissen. Dus 5 dagen kan prima.

Snelheid
De snelheid is waarschijnlijk de door de verbalisanten afgelezen snelheid. Daar gaat nog een correctie vanaf. En wellicht nog een correctie vanwege het gebruik van een ijkingstabel wanneer men uw snelheid heeft afgelezen van de boordsnelheidsmeter.
Gebruikersavatar
KiralyKecske
Infopolitie Gast

Re: Aspirant agent (en opgelegde boete)

Ongelezen bericht door KiralyKecske »

Pim schreef: 29 jun 2021, 00:23 Ik ken geen formulieren waarop je "aspirant" moet aankruisen.
Ik denk dat de topic starter een kopie heeft gekregen van het kruis-PV voor een invordering rijbewijs. Je moet daar op een aantal keer je rang selecteren in een dropdown lijstje. Althans, dat was een paar maanden geleden zo toen ik er eentje moest invullen.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14417
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Aspirant agent (en opgelegde boete)

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Nog een kleine aanvulling op mijn voorliggers:

* rijbewijzen houd ik tegenwoordig nog langer dan 5 dagen bij me. Maakt niets uit want het Openbaar Ministerie is niet meer geïnteresseerd in het snel ontvangen van het rijbewijs. Ze zijn geïnteresseerd in het proces-verbaal dat digitaal(!) wordt aangeleverd en het fysieke dossier zal ze (voorlopig) jeuken. Een invordering eindigt standaard in minimaal 2 maanden rijontzegging dus er is per definitie geen haast meer bij om het rijbewijs razendsnel op te sturen.

* Bent u van mening dat de hele meting niet correct is geweest dan staat het u vrij om daar een OvJ en later rechter over te laten oordelen maar dan moet u wel met een goed verhaal komen. Puur de opmerking 'het klopt niet' zet niet zo heel veel zoden aan de dijk..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Jim
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 671
Lid sinds: 16 sep 2006, 21:06
Roepnaam: Jim
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contact:

Re: Aspirant agent (en opgelegde boete)

Ongelezen bericht door Jim »

KiralyKecske schreef: 29 jun 2021, 00:23 Even voor jouw beeldvorming: de opleiding is op zo'n manier opgebouwd dat je als aspirant steeds meer leert en doet. Dat iemand aspirant is zegt niet veel over de kennis en kunde van die individuele persoon. De twee aspiranten die jou aan de kant hebben gezet kunnen ook aan het einde van hun opleiding zitten en dus al voldoende ervaring en kennis hebben op het gebied van verkeer.
Voldoende kennis en ervaring?
En dat na 3x 4 maanden stage? Ik loop na 14 jaar nog steeds tegen zaken aan die ik moet navragen of nader moet onderzoeken / bekijken.
Laten we niet stellen dat we onkreukbaar zijn en zeker niet de aspiranten van tegenwoordig.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8385
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Aspirant agent (en opgelegde boete)

Ongelezen bericht door MotoRon »

Vraag is beantwoord.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten