Is een boete gekoppeld aan een WOK-melding?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Is een boete gekoppeld aan een WOK-melding?

Ongelezen bericht door Pim »

motorrijder schreef: 04 jun 2021, 18:33Dat klopt, wij reden stapvoets en er was geen sprake van 'kabaal' ook niet in het voortraject. Wij reden namelijk net weg.

Wel wil ik een laatste noot achterlaten m.b.t. de 'herrie'. Mijn motor mag volgens de RDW max 93 db produceren, de motor van mijn maat max 98 db.. God mag weten hoeveel db een Harley Davidson mag produceren. Het punt dat ik hier wil maken is dat sommige motoren volgens de wetgeving 100 db mogen produceren, terwijl een motor die bijv. 90 db mag produceren en gemeten wordt op 98 db beboet wordt vanwege teveel DB. Zodoende zou een volgende stelling kunnen zijn; wanneer produceert een motor teveel db?
Je bent bekeurd voor ONNODIG geluid maken.
NIET voor TEVEEL geluid maken.

Het verschil is: het niet hoeven meten om te kunnen bekeuren. De hoeveelheid veroorzaakte herrie doet er dus niet toe.

Het feit dat de dB-killer is verwijderd is het bewijs.
Gebruikersavatar
motorrijder
Infopolitie Gast

Re: Is een boete gekoppeld aan een WOK-melding?

Ongelezen bericht door motorrijder »

Dit is niet correct. Ten tijde van staande houding, alsook ervoor was er geen sprake van ONNODIG geluid maken. Het geluid productie was minimaal, daarnaast was de geluid productie ten tijde van staande houden MEER bij mijn maat dan bij mij (zie eerdere antwoord). Indien jouw reactie zou kloppen, dan was mijn maatje bekeurd op ONNODIG geluid maken zoals jij dat aangeeft.

Pas bij de db-meting kwam naar voren dat mijn uitlaat teveel DB produceerde.

ps. definieer ONNODIG geluid maken.
ThunderSTreak schreef: 04 jun 2021, 19:16
motorrijder schreef: 04 jun 2021, 18:33 ......

Wel wil ik een laatste noot achterlaten m.b.t. de 'herrie'. Mijn motor mag volgens de RDW max 93 db produceren, de motor van mijn maat max 98 db.. God mag weten hoeveel db een Harley Davidson mag produceren. Het punt dat ik hier wil maken is dat sommige motoren volgens de wetgeving 100 db mogen produceren, terwijl een motor die bijv. 90 db mag produceren en gemeten wordt op 98 db beboet wordt vanwege teveel DB. Zodoende zou een volgende stelling kunnen zijn; wanneer produceert een motor teveel db?
Ja die verschillen hebben vooral te maken met de resultaten van de geluidsmeting zoals die bij het vaststellen van het typecertificaat is vastgesteld. Dat kan een bepaling dit jaar zijn, maar ook van10tallen jaren geleden. Daarnaast neemt met het toenemen van de euronorm waaraan motoren moeten voldoen de maximale geluidsproductie af.

Euronorm 4: max 80 dBA
Euronorm 5: max 77 dBA

Verschillen in de praktijk zijn dus best mogelijk, eea afhankelijk van de af fabriek bouw van motor en uitlaatsysteem, maar meer nog ook afhankelijk van de leeftijd waarop de homologatie heeft plaatsgevonden.

Dat houdt dus in dat in het ene geval bij de ene motor 105 dba volledig 'street legal' is en in het andere geval bij een (jongere) motor 93 dba meteen een vette overtreding oplevert.
Wat is je mening hierover? M.i. is dit namelijk best 'krom'. Hoe het overigens wel zou moeten durf ik zo 1,2,3 ook niet te zeggen..
Proost schreef: 04 jun 2021, 19:44 Jij gaf aan dat hij heeft gezegd dat die niet teruggedraaid kan worden. Hoewel het wel kan, gaat hij daar zelf over. Dus als hij had gezegd: "De wok kán wel teruggedraaid worden, maar dat ga ik echt niet doen". Had dat voor jou heel veel verschil gemaakt? Dan was je namelijk juist geïnformeerd met exact hetzelfde resultaat.

Rijden met een wok mag niet. Je motor kan dan in beslag genomen worden. Een vernietiging (verbeurdverklaring) zou dan ook kunnen. Daar heeft hij je juist over geïnformeerd. De sleper was er dus niet voor niets aan te pas gekomen.

De wok melding is in gegaan op het moment dat je die mondeling aangezegd was. Dat die op papier een dag later is ingegaan is denk ik een foutje (opmaak datum en tijdstip niet gecorrigeerd).
Het gaat mij quasi niet om of de WOK teruggedraaid zou worden of niet. Het gaat erom dat je als ambtenaar de burger juist/correct informeert ongeacht het resultaat.
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 04 jun 2021, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Is een boete gekoppeld aan een WOK-melding?

Ongelezen bericht door Proost »

motorrijder schreef: 04 jun 2021, 20:14 Het gaat mij quasi niet om of de WOK teruggedraaid zou worden of niet. Het gaat erom dat je als ambtenaar de burger juist/correct informeert ongeacht het resultaat.
Oh dan. Dan zou het zomaar kunnen zijn dat de ambtenaar zojuist op verzenden heeft gedrukt van de bon (die je dus niet kan terugdraaien of intrekken) en dit (abusievelijk) doortrok naar ook de wok. De veronderstelling kunnen we dus alleen maar naar gissen. Ook of hij je bewust of onbewust deels foutief heeft voorgelicht. Maar het lijkt mij niet dat dit de kern van de discussie is of moet zijn.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Is een boete gekoppeld aan een WOK-melding?

Ongelezen bericht door Pim »

motorrijder schreef: 04 jun 2021, 20:14ps. definieer ONNODIG geluid maken.
Wat is de feitcode op de boete?

Onnodig geluid kent en vereist geen meting.
Nu lees ik ineens over een meting en dringt nu pas tot me door dat het om teveel geluid gaat en het niet om "onnodig geluid" gaat.

Bij de overtreding "onnodig geluid" is de onnodigheid aangetoond door het ontbreken van de noodzaak om de dB-killer te verwijderen.
En elk excuus dat u daarvoor wilt aandragen zal falen.

Bij "teveel geluid" is het gemeten en vastgesteld middels een geeikt meetmiddel.
Ook dan wordt het moeilijk en kun je hooguit over de gevolgde meetprocedure klagen.
Laatst gewijzigd door Pim op 04 jun 2021, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
r0n.
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1294
Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
Roepnaam: Ron
Locatie: Eiland Tholen
Geslacht:
Leeftijd: 71
Contact:

Re: Is een boete gekoppeld aan een WOK-melding?

Ongelezen bericht door r0n. »

motorrijder schreef: 04 jun 2021, 18:33Mijn motor mag volgens de RDW max 93 db produceren, de motor van mijn maat max 98 db.
Vergeet niet, dat 3dB een verdubbeling is, en dat 10dB een vertienvoudiging is.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Is een boete gekoppeld aan een WOK-melding?

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

motorrijder schreef: 04 jun 2021, 20:14
ThunderSTreak schreef: 04 jun 2021, 19:16
Ja die verschillen hebben vooral te maken met de resultaten van de geluidsmeting zoals die bij het vaststellen van het typecertificaat is vastgesteld. Dat kan een bepaling dit jaar zijn, maar ook van10tallen jaren geleden. Daarnaast neemt met het toenemen van de euronorm waaraan motoren moeten voldoen de maximale geluidsproductie af.

Euronorm 4: max 80 dBA
Euronorm 5: max 77 dBA

Verschillen in de praktijk zijn dus best mogelijk, eea afhankelijk van de af fabriek bouw van motor en uitlaatsysteem, maar meer nog ook afhankelijk van de leeftijd waarop de homologatie heeft plaatsgevonden.

Dat houdt dus in dat in het ene geval bij de ene motor 105 dba volledig 'street legal' is en in het andere geval bij een (jongere) motor 93 dba meteen een vette overtreding oplevert.
Wat is je mening hierover? M.i. is dit namelijk best 'krom'. Hoe het overigens wel zou moeten durf ik zo 1,2,3 ook niet te zeggen..
Mijn mening hierover? Als de wetgever deze ruimte niet zou bieden, dan zouden met elke aanpassing in de euronorm een hele schare motoren plotseling 'verboden' of 'onbruikbaar voor verdere deelname aan het verkeer' worden. De wetgever laat dus enige ruimte om niet bij elke aanpassing van een geluidsnorm meteen de halve vloot aan motoren stil te zetten. Zou voor de eigenaren een ongewenste vorm van kapitaalvernietiging betekenen. Overigens maakt men wel degelijk gebruik van deze wetgeving om bijvoorbeeld voertuigen met bijvoorbeeld een te hoge emissie te weren uit binnensteden (milieu zones.) Rijdt al ruim 25 jaar een Ford Transit diesel. Met mijn eerste diesel ooit zou ik nu niet meer de binnenstad van Utrecht binnen kunnen rijden. Met mijn laatste diesel (Euronorm 5) is het wel mogelijk om de binnenstad van tal van steden in Europa nog te bereiken. Wetgeving dwingt dus tot aanpassingen in het voertuigenpark.
Ander voorbeeld: mijn yamaha FJR 1300 (type RP 28) wordt vanaf 2021 niet langer geproduceerd. Reden: is Euronorm 4 gebouwd en technisch niet meer aan te passen binnen het huidige motorconcept tot de nu geldende Euronorm 5. Komt dus in 2021 dus ook niet meer op de markt. Wel nog uitverkoop van productie. Reden (onder andere) : genereert stilstaand 89 dba en rijdend 74 dba. De 89 dba was al te hoog voor euronorm 4 maar werd toegestaan omdat de homologatie van de FJR ooit werd vastgesteld in 1991 op het type RP 04 en de extra geluidsproductie nog binnen de toleranties van de EU wet vielen (let wel: produceerde dus meer dan 9 dBa te veel!!!)
Als men strikt was geweest was de verkoop dus al eerder gestaakt.

Anders gezegd, men is al erg toegevelijk vwb geluid. Dan nog afwijken van dat wat is vastgelegd kan dus echt niet.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Ineke
Infopolitie Gast

Re: Is een boete gekoppeld aan een WOK-melding?

Ongelezen bericht door Ineke »

Ik bemoei me er even mee als mens die ook wel eens rustig buiten wil zitten in eigen tuin: ik woon langs een gewoon Zuid-Hollands dijkje waar 30 km toegestaan is. Auto's rijden er al als gekken want 30=80 toch? Katten worden aan flarden gereden, je bent je leve niet zeker als wandelaar, zeker niet met hond. Hinderlijk/gevaarlijk parkeren daar waar het niet mag, melding op melding, inmiddels al ruim 25 jaar en geen ambtenaar van welk pluimage ook doet er iets aan, niemand, ondanks de vele (bijna)aanrijdingen, kinderen op fietsjes die nog net niet als rijpe pruimen mijn tuin in gekatapulteerd worden door die idioten, you name it.

Nu het weer mooi weer is is het weer bal enword ik compleet en geheel gestoord van de enorme t****gherrie van de motoren die met een giga herrie met 100 km op een retesmal dijkje denken dat ze meer ballen in de broek hebben met al die herrie, soort van die schreeuwende egotrippende, scheldende spandexbroekjes die de weg opeisen. Ik vraag me dan echt af" waarom denk je dat je meer bent als je enorme klereherrie maakt en dus bewust loopt te treiteren, waarom hoe je je niet gewoon aan de regels te houden? Je woont zelf dan vast in een 241 huizen in een rijtje wijkje dat je je frustratie moet botvieren op mensen die iets groener wonen of zo?

Ergste is: als ik herriemotorrijders/spandexbroekjes die mij en mijn hond haast aan barrels rijden aanspreek krijg ik een táál naar mijn hoofd, middelvingers en zelfs bedreigingen. Ipv met de vinger wijzen naar in dit geval politie die al helemaal het volste recht heeft je aan te spreken op je gedrag zou je misschien ook een keer zelf kunnen nadenken hoe jij het zou vinden als je 24/7 met jouw asogedrag geconfronteerd zou worden?. Niet de schuld leggen bij wie gewoon zijn/haar werk goed doet.

Mijn vader zaliger noemde dat: compensatieherrie: hoe kleiner "het ding", des te meer herrie en publiek vertoon 8)
Ik vind dat soort figuren enkel sneuneuzen. De échte motorrijder geniet van het rijden, niet van zijn teringherrie.
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1181
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Is een boete gekoppeld aan een WOK-melding?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

En @motorrijder.
Ik mis nog steeds een reactie op de vraag: Waarom haal je die DB killer uit je uitlaat?
Daarnaast kan ik me de reactie van de agent helemaal voorstellen. Deze heeft geen zin in discussies en zegt gewoon dat hij de WOK niet kan terug draaien. Anders staat hij nog een tijd met u omdat u dan vindt dat hij hem wel terug moet draaien.
Ik heb geen bevoegdheid om te verbaliseren, maar af en toe als mensen niet willen luisteren, dan doe ik alsof ik het wel mag of dat mijn foto voldoende is om een verbaal te laten maken en 99 van de 100 luisteren dan ineens.
Scheelt een hoop gezeur
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Is een boete gekoppeld aan een WOK-melding?

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Daar heb ik dan ook wel weer beelden bij; je hebt niet altijd zin (en tijd) voor discussies met 'straatadvocaten' en al helemaal niet als het een 'stapavond' betreft..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Is een boete gekoppeld aan een WOK-melding?

Ongelezen bericht door Skipperje »

In art 38 Kentekenreglement staat:

Wetstekst

Het verbod om met een voertuig op de weg te rijden als bedoeld in artikel 48, zevende lid, van de wet geldt vanaf het tijdstip waarop dit door een van de in artikel 159 van de wet bedoelde personen is aangezegd.
Het wachten op de sleper was dus verstandig.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1181
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Is een boete gekoppeld aan een WOK-melding?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

En @Motorrijder. Helaas durf je niet te reageren op de vraag waarom je je DB-killer hebt verwijderd tijdens een toertocht, maar misschien wil je wel naar je collega-motorrijders luisteren

Campagne in strijd tegen strengere regels
Motorrijders roepen elkaar op: maak minder herrie

Amsterdam - Met de campagne ’Te luid geluid is uit’ roepen motorrijders elkaar op minder herrie te produceren. In de landelijke campagne wordt gevraagd rekening te houden met hun omgeving, waar vaak geklaagd wordt over geluidsoverlast door voortjakkerende motorrijders.
Met de oproep ’Houd je in’ hopen goedwillende motorrijders dat lawaaierige ’collega’s’ het niet verpesten voor de rest.
„We hebben begrip voor deze klachten, maar tegelijkertijd moeten we ervoor waken dat er geen heksenjacht op ons gemaakt gaat worden”, zegt Hugo Pinksterboer, woordvoerder van de door vrijwel alle motormedia en motorrijdersorganisaties gedragen campagne. „Want daar lijkt het inmiddels wel op. Een half miljoen motorrijders beleven echter zoveel plezier aan het rijden dat het tijd is voor een positieve tegenactie.”

’Houd je in’
„Er is inderdaad een handjevol motorrijders dat te veel geluid produceert. ’Houd je in’ is dan ook onze oproep en verpest het niet voor al die andere liefhebbers die nu ook met argusogen worden aangekeken en de dupe dreigen te worden van maatregelen die bepleit worden”, meent Pinksterboer, een van de groeiende groep motorrijders die ook woon-werkverkeer op twee wielen doet.
De zegsman doelt op gemeenten die een aanval op het motorplezier hebben ingezet.

„De gemeente Bergen vraagt in een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) aandacht voor de overlast. Prima, maar de argumenten zijn niet valide die daarbij worden gebruikt. Ze vragen om een geluidslimiet van 70 db. Niet realistisch voor motorfietsen. Bovendien mogen dan ook vrachtwagens en de meeste auto’s niet meer. Daar staat niemand bij stil. Toch wordt die brief inmiddels door zestig andere gemeenten ondersteund.”

Ook maakt Pinksterboer zich zorgen over maatregelen als het afsluiten van wegen voor motorrijders. „Dan wordt iedereen gestraft. Die maatregel zou vergelijkbaar zijn met het afsluiten van winkelgebieden voor brildragers omdat een klein percentage van die groep zich op die plekken aan diefstal schuldig zou maken.”
„Wij geloven meer in een combinatie van intensivering van de handhaving en onze oproep aan motorrijders om geluid te reduceren. Alle andere maatregelen werken niet, weten we, en we baseren ons daarbij op informatie van organisaties als RAI Vereniging en RDW. Met uitzondering van een totaalverbod voor motorrijders op alle wegen waar overlast zou spelen - maar dat kán natuurlijk niet.”
Een woordvoerder van IenW zegt dat het ministerie een aantal opties uitwerkt voor de versterking van het geluidbeleid aan de hand van internationale richtlijnen voor omgevingsgeluid.
„Vooralsnog handhaaft de politie op geluidoverlast en kan de politie bij een te hoge geluidproductie een bekeuring opleggen. Interessant is ook een experiment dat in Rotterdam loopt met een decibelmeter voor verkeer. Daar kijken we met belangstelling naar.”
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Is een boete gekoppeld aan een WOK-melding?

Ongelezen bericht door Pim »

Tenslotte wil ik iedereen, collega's met name, nog iets ter overweging geven.

Bij veel verkeerscontroles waarbij een WOK-signaal een punt is ontstaat de vraag:
Mag de betrokkene verder rijden naar huis of naar een garage.

Formeel niet, alleen op de dag van keuring bij de RDW, via de kortste weg daar naartoe.
Veel collega's zijn uit een soort van coulance bereid om verder rijden naar huis/plaats van herstel toe te staan.
Want: "De boete was al hoog" / "De consequenties beperken de betrokkene al genoeg" /
"Waar haal je nu nog een aanhanger /autoambulance vandaan" / "Dan moet het motorvoertuig hier achterblijven"

Ten eerste ben je niet bevoegd deze toestemming te verlenen.
Ten tweede breng je de betrokkene indirect in gevaar.

In de verzekeringsvoorwaarden staat bijna altijd dat het verzekerde motorvoertuig voorzien moet zijn van een geldig kenteken.
En er zal vast ook ergens kunnen staan dat het voertuig in technisch goede staat moet zijn.
En met een WOK op het kenteken is dat eerste in elk geval niet meer het geval.
Dus zelfs in het geval dat het om de hier bediscussieerde dB-killer WOK gaat: de motor heeft geen geldig kenteken.
Zou de motorrijder betrokken raken bij een ongeval kan de verzekeringsmaatschappij zich beroepen op het ongeldige kenteken.
Gebruikersavatar
r0n.
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1294
Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
Roepnaam: Ron
Locatie: Eiland Tholen
Geslacht:
Leeftijd: 71
Contact:

Re: Is een boete gekoppeld aan een WOK-melding?

Ongelezen bericht door r0n. »

Pim schreef: 14 jun 2021, 11:55 Ten tweede breng je de betrokkene indirect in gevaar.
Dat is zijn / haar eigen schuld.
Wel kan deze, afhankelijk van reden, een gevaar (of hinder) zijn voor anderen en die kunnen er niets aan doen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Is een boete gekoppeld aan een WOK-melding?

Ongelezen bericht door Proost »

@Pim . Goed dat je het benoemd. Ik kan alleen uit mijn ervaringen geen voorbeeld bedenken dat een collega iemand laat rijden. Zou erg onverstandig zijn en laten we vooral van het probleem van de verdachte niet ons probleem maken.
Gesloten