Schade bezorger PostNl (aanrijding fiets)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Auke
Infopolitie Gast

Schade bezorger PostNl (aanrijding fiets)

Ongelezen bericht door Auke »

Het volgende geval wil ik graag voorleggen, waarbij ik beantwoording op prijs stel van juridisch onderlegde personen:
Op mijn oprit voor mijn woning zit ik in mijn auto met draaiende motor mijn tomtom in te stellen. Dit omdat ik een afspraak heb. Terwijl dit gebeurt, komt een PostNl bezorger aan. Zij parkeert haar fiets vlak achter mijn auto (op mijn privé-terrein dus), zonder dat ik dat bemerk, en gaat haar post sorteren. Nadat mijn tom is ingesteld, rijd ik achteruit, daarbij haar fiets omver rijdend.
Nu claimt zij de schade aan haar fiets, omdat haar stander is stukgegaan.
Ik ben van mening dat ik hiervoor niet aansprakelijk gesteld kan worden, omdat zij mij hindert de openbare weg te bereiken; ook heb ik haar geen toestemming gegeven haar fiets op mijn terrein te parkeren; dit kan zonder probleem ook op het aanwezige voetpad. In mijn spiegel kon ik haar fiets niet zien. Wie weet hier een passend antwoord?
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 31 mei 2021, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verduidelijkt

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 54

Re: Schade bezorger PostNl

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dergelijke ongevallen worden via het civiele recht afgehandeld; met andere woorden in termen van 'onrechtmatige daad' en dergelijke.

U bent (onbewust) tegen een ander z'n bezit aangereden en heeft daarmee schade veroorzaakt. Ik lees geen enkel argument waarom u daar niet aansprakelijk voor zou zijn. Het feit dat u door haar fiets de weg niet kan bereiken is geen reden om een fiets aan te rijden; oppakken en verplaatsen is een acceptabele oplossing. Ook het feit dat de fiets op uw privegrond staat is geen rechtvaardiging om er tegenaan te rijden.

U heeft zich er niet genoeg van vergewist of het veilig is om aan het verkeer deel te nemen (met een verkeersongeval tot gevolg) en dat wordt u, in mijn ogen terecht, verweten..

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 62

Re: Schade bezorger PostNl (aanrijding fiets)

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Aan het antwoord van Zijlvaart is helaas voor topicstarter niets inhoudelijks toe te voegen. Verkeerstechnisch gaat u deelnemen aan het verkeer en dient u zich ervan te vergewissen dat dit veilig kan. Tegen stilstaande objecten aanrijden leidt vrijwel altijd tot verwijtbare nalatigheid en dus aansprakelijkheid. Als gezegd vooral een civielrechtelijke zaak tussen verzekeraars.

Vraag beantwoord. Topic wordt gesloten
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Gesloten