handhaving geeft parkeerboete op particulier terrein

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
wil
Lid
Lid
Geslacht:

handhaving geeft parkeerboete op particulier terrein

Bericht door wil »

In Hoofddorp op de Hoofdweg 706 is een Rabobank gevestigd met aan de achterzijde een parkeerterrein. Rabobank heeft gedeelte van het gebouw nu verhuurt aan huisartspraktijk. Op het parkeerterrein zijn parkeerplaatsen voor de huisartsen aangegeven met bord. Nu parkeren de medewerkers van naastgelegen winkelcentrum daar hun auto's die de hele dag blijven staan, ook op de parkeerplaatsen bestemd voor de huisartspraktijk. Nu is het vreemd dat handhaving wel boetes geeft aan auto's die buiten de parkeervakken zijn geparkeerd. Maar als de huisarts vraagt waarom niet aan de mensen die op de parkeerplaats van de huisarts staan, zegt handhaving dat doen we niet want dit is een particulier terrein en geen openbare weg. Ook de gemeente geeft aan dat dit een particulier terrein is. Staat echter nergens met een bord aangegeven. Worden deze boetes nu wel terecht gegeven? En wat kan de huisarts doen tegen het parkeren op de bestemde plek voor huisarts en hun patiënten?
Helaas kan ik geen foto's bijvoegen. Maar via google streetview zie je de oude situatie dat er nog alleen de Rabobank zat. En daarop zie je dat op iedere parkeerplek een bordje staat gereserveerd voor Rabobank, wat afgesloten kan worden met een paal. Ik vraag dit namens mijn vrouw die bij de huisartspraktijk werkt. De gemeente werkt niet mee aan een oplossing.

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Re: handhaving geeft parkeerboete op particulier terrein

Bericht door Proost »

Het terrein afsluiten voor overig verkeer. Hek, slagboom, etc.

Dan lijkt je probleem opgelost

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

Zijn de paaltjes zoals op Streetview te zien inmiddels weggehaald? In dat geval zal men op één of andere manier het eigen terrein moeten afschermen van de openbare weg. Zonder paaltje, ketting, hek of iets anders mag iedereen hier gewoon parkeren. Een bordje "Gereserveerd voor bezoekers" heeft geen enkele juridische betekenis en daar kun je ook niet op handhaven.

En waarom een BOA dan wel schrijft voor het parkeren buiten de vakken? Omdat die overtreding wél gewoon vast te stellen is. Een voertuig staat binnen- of buiten een parkeervak en dus kun je er prima op handhaven.
PDC | DICT

wil
Lid
Lid
Geslacht:

Bericht door wil »

Dus een BOA mag op een particulier parkeerterrein handhaven?

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

wil schreef: 20 mei 2021, 08:39 Dus een BOA mag op een particulier parkeerterrein handhaven?
Openbaarheid en eigendom zijn twee verschillende dingen. Een voorbeeldje:

De plaatselijke ijswinkel heeft aan de zijkant een stukje grond van ongeveer 30x5 meter en men besluit daar parkeerplaatsen van te maken. De eigenaar heeft er gras neergelegd en om het af te maken staat er een (overigens juridisch zinloos) bordje "parkeren alleen voor bezoekers ijswinkel".

Als je dan naar de wetgeving kijkt, zegt die het volgende:
wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten
"voor het openbaar verkeer openstaande" (Als het vrij toegankelijk is voor het openbare verkeer, is het een "weg")
tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten (Ook de berm hoort volgens de wetgever onder de definitie van "weg")

Dus, zoals Proost hierboven al aangaf, de oplossing is eenvoudig: Maak het parkeren simpelweg onmogelijk door de weg aan de openbaarheid te onttrekken. Of je dat nu doet met paaltjes, een hekwerk of een gracht is aan de eigenaar van het terrein. Maar waarschijnlijk zal de gemeente zelf ook nog wel iets vinden van de manier waarop dit moet gebeuren.

Volledige link: https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/ ... Hoofdstuk1
PDC | DICT

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Mitch »

Foto's plaatsen kun je ook doen door ze eerst te uploaden naar een andere siteen vervolgens hier te plakken.

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

KaaDee schreef: 20 mei 2021, 09:10
wil schreef: 20 mei 2021, 08:39 Dus een BOA mag op een particulier parkeerterrein handhaven?
Dus, zoals Proost hierboven al aangaf, de oplossing is eenvoudig: Maak het parkeren simpelweg onmogelijk door de weg aan de openbaarheid te onttrekken. Of je dat nu doet met paaltjes, een hekwerk of een gracht is aan de eigenaar van het terrein. Maar waarschijnlijk zal de gemeente zelf ook nog wel iets vinden van de manier waarop dit moet gebeuren.

Volledige link: https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/ ... Hoofdstuk1
nu lees ik toch dat het om een beperkt aantal plekken gaat op een groter terrein. Afsluiten lijk mij dan lastig, dan moet je een eiland gaan maken zeg maar met een hek of zo??
kan wel maaaaar ...?? :topic:
Never change a winning team

wil
Lid
Lid
Geslacht:

Bericht door wil »

Mijn eigen huisarts heeft een parkeervak voor zijn praktijk met een wit kruis op het vak en een bord parkeerplaats huisarts met een onderbord met zijn kenteken. Daar moet hij de gemeente jaarlijks voor betalen dacht ik. Zou dit hier ook mogelijk zijn? Of omdat het terrein eigendom van Rabobank is kan het niet. Vak afsluiten met paal is de enige optie?

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 60

Bericht door SWAT »

Alles staat en valt met de wijze waarop de parkeerplaatsen zijn aangeduid. Ik vermoed dat men geen RVV borden gebruikt met de aanduiding "huisarts". Die borden mogen alleen met toestemming van de gemeente geplaatst worden.
Een eigen maaksel "gereserveerd huisarts" heeft geen juridische waarde.
Stay safe out there.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

Ik zou geen paaltje doen maar een beugel.
Anders zet men een auto tussen twee paaltjes, half in het ene en half in het andere vak.

De gemeente zal zich moeten uitspreken over zo'n "gereserveerd voor" bord op een eigen terrein, daar gaat de politie niet over.

Eigen bordjes op eigen terrein màg.
Maar het heeft geen waarde als mensen zich er niet aan houden.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:

Bericht door Frans »

SWAT schreef: 20 mei 2021, 17:34Ik vermoed dat men geen RVV borden gebruikt met de aanduiding "huisarts". Die borden mogen alleen met toestemming van de gemeente geplaatst worden.
Het maakt geen enkel verschil welk bord wordt gebruikt.
RVV-verkeersbord-E08-14.jpg
Op dit bord is niet te handhaven, ook niet als het officieel is geplaatst, door de gemeente óp de openbare weg. Privéauto's van huisartsen zijn, doorgaans, niet uitgevoerd in de kleurstelling en striping van de gemiddelde ambu en ook tenaamstelling zal niet veel anders opleveren dan Jansen, P... of leasebedrijf van Mossel.

Dan is deze daarentegen in ieder geval duidelijk....
verkeersbord-e08-parkeerplaats-scootmobiel.png
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Frans
Beheerder

Bart12345
Infopolitie Gast

Bericht door Bart12345 »

Frans schreef: 20 mei 2021, 22:37 Dan is deze daarentegen in ieder geval duidelijk....

Afbeelding
Alleen parkeren voor magere mensen zonder onderarmen of onderbenen die net wat puzzelboekjes hebben gekocht met een golfkarretje?

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:

Bericht door Frans »

In ieder geval niet de huisarts.
Frans
Beheerder

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

Frans schreef: 20 mei 2021, 22:37
SWAT schreef: 20 mei 2021, 17:34Ik vermoed dat men geen RVV borden gebruikt met de aanduiding "huisarts". Die borden mogen alleen met toestemming van de gemeente geplaatst worden.
Het maakt geen enkel verschil welk bord wordt gebruikt.

RVV-verkeersbord-E08-14.jpg

Op dit bord is niet te handhaven, ook niet als het officieel is geplaatst, door de gemeente óp de openbare weg. Privéauto's van huisartsen zijn, doorgaans, niet uitgevoerd in de kleurstelling en striping van de gemiddelde ambu en ook tenaamstelling zal niet veel anders opleveren dan Jansen, P... of leasebedrijf van Mossel.

Dan is deze daarentegen in ieder geval duidelijk....

verkeersbord-e08-parkeerplaats-scootmobiel.png
Maar even naar het effect kijken. Zal het niet zo zijn dat 90% van de potentiële fout parkeerders zich daar wel door laten leiden?? das al winst toch. Is trouwens raar dat ik voor een bord op het privé terrein toestemming moet vragen aan de gemeente . Deze zijn toch geen wegbeheerder op mijn terrein alleen door het feit dat het wel openbare weg is volgens een definitie ergens ?? Zowel dan mogen ze ook de stenen rechtkomen leggen bij mij en een lantarenpaal plaatsen . :D :D
Never change a winning team

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

speedo schreef: 21 mei 2021, 07:58 Zowel dan mogen ze ook de stenen rechtkomen leggen bij mij en een lantarenpaal plaatsen . :D :D
Ëen deel van mijn privé grond is openbare weg. Wat jij noemt doet de gemeente daar.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gesloten