Gereageerd op whatsApp oplichter

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Arnoo
Infopolitie Gast

Gereageerd op whatsApp oplichter

Bericht door Arnoo »

Kreeg vandaag een WhatsApp bericht van zo'n oplichter met een typisch bericht "hé mam, nieuw nummer". Ik heb hierop 'niet zo aardig' gereageerd en daarna het nummer geblockt, maar nu voel ik me steeds onzekerder hierover aangezien de oplichter wel mijn nummer heeft uiteraard. Is er reden voor paniek?

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Re: Gereageerd op whatsApp oplichter

Bericht door KaaDee »

Ik zie die vraag vaker voorbij komen. Maar denkt u echt persoonlijk te zijn gekozen voor deze vorm van oplichting?

Een telefoonnummer is niet geheim of bijzonder. Als je de computer datzelfde bericht naar alle mogelijke telefoonnummers in Nederland laat sturen, krijg je altijd wel een paar reacties.

Een beetje computer stuurt een dergelijk bericht binnen enkele seconden naar duizenden telefoonnummers. Dat kan beginnen bij 0600000001 en eindigen bij 0600009999. En met een beetje pech treft zo'n oplichter dan vijf of zes mensen die er in trappen...
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 18 mei 2021, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd
PDC | DICT

Arnoo
Infopolitie Gast

Bericht door Arnoo »

Dank voor uw reactie! Toen ik het net getypt had, zag ik dat de persoon online was en het vrijwel meteen gelezen (met de blauwe vinkjes). Ik schrok dus wel een beetje.

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door taxikemperman »

U heeft hem geblokkeerd. Heel verstandig
U hoeft niet bang te zijn dat hij bij u langs zal komen. Hij heeft daar totaal geen belang bij.
Hij is al lang blij dat u hem niet aan het lijntje hebt gehouden zoals sommige mensen doen. Dat kost hem tijd en geld

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Typische whaling fraude. Kijk even of u via facebook of iets dergelijks uw nummer op openbaar heeft staan. Vaker komen fraudeurs zo aan nummers en komen via openbare bronnen aan een achtergrond verhaal waardoor het wat plausibeler klinkt. Dit soort fraudes hebben vaker resultaat dat lukraak mensen aanschrijven.
Aan de gastennaam te zien zou u ook een man kunnen zijn. Dan is het inderdaad zoals KaaDee al opmerkte een schot hagel en kijken wie treft. De nummer worden vaak willekeurig toegevoegd en het kan pas kwaad als je geld over gaat maken.

Arnoo
Infopolitie Gast

Bericht door Arnoo »

Bedankt voor de reacties. Ik was puur bezorgd dat mijn niet zo aardige reactie (ik heb hem wat dingen gewenst) hem misschien in het verkeerde keelgat was geschoten en dat hij met mijn nummer (en misschien mijn WhatsApp-naam, geen idee) iets had kunnen doen. Bedankt voor de geruststellingen

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

Opmerking van Skipperje

Het is graag gedaan, vraag beantwoord.