Motorvermogen ongestraft opschroeven?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Drifty
Infopolitie Gast

Motorvermogen ongestraft opschroeven?

Bericht door Drifty »

Beste politiemensen,

Ik heb een vraag. Vorige week heb ik een supermotard gekocht. Proefrit heb ik niet uitgebreid gedaan alleen even de straat op en neer. Nu vind ik hem na wat ritten alleen erg sloom rijden naar wat ik verwacht had.

Ik heb even naar het kentekenbewijs gekeken, en nu blijkt de vorige eigenaar het blok "geknepen" te hebben. Hij heeft maar een kwart van het originele vermogen wat die standaard heeft als die uit de fabriek rolt.

Kennelijk is die nu begrenst vanwege een rijbewijs regel of zo. Ik heb al 25 jaar mijn motorrijbewijs dus voor mij zal dat geen probleem zijn. Maar kan ik nu ongestraft de begrenzing er uit trekken zodat ik weer "origineel" kan rijden?
Of moet ik weer helemaal naar de RDW met alles er op en er aan?

En zo niet? Zou me dit een boete op kunnen leveren?

Hoor het graag van jullie

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Re: Motorvermogen ongestraft opschroeven?

Bericht door Skipperje »

Je moet eerst zekerheid hebben wat in het kentekenregister bij de RDW staat. Als dat 25Kw is, heb je te maken met hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen. Daar staat dat, simpel gezegd, dat de RDW bericht wil hebben bij de volgende wijzigingen:

Wetstekst

het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen, alsmede het vermogen van overige motorvoertuigen, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde 
Staat het originele vermogen nog in het kentekenregister dan kun je ongestraft het hogere vermogen, lees originele vermogen, weer toepassen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Drifty
Infopolitie Gast

Bericht door Drifty »

Op het kentekenbewijs staat zelfs 11kw. Dat wordt dus een rit naar de RDW begrijp ik.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

Misschien is melding voldoende voor aanpassing van het kentekenregister. Ik zou even een mail sturen naar de RDW.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Het is mogelijk om dit puur administratief te regelen, maar dan moet je wel met betrouwbare gegevens aan komen zetten. Kijk ook even naar de kosten:

https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fa ... ke-of-quad

'Ik heb niet een tekort aan talent, ik zwem in een te kleine vijver..'

Gesloten