Dreigen met aangifte verduistering

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Essepoester
Infopolitie Gast

Dreigen met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door Essepoester »

Beste,

Een poos geleden heb ik van een kennis een PC geleend die hij over had en niet gebruikte. Hij kwam zelf met het voorstel en zei destijds "breng hem maar terug als je een nieuwe PC aanschaft". Blij als ik was heb ik de PC opgehaald en ben er inmiddels blij mee, er staan veel gegevens op opgeslagen en heb momenteel nog geen ruimte om een nieuwe aan te schaffen. Dit is ongeveer 1,5 maand geleden.

Nu is ons contact enigszins verwaterd door dat hij waarschijnlijk meer wilde dan ik. Afgelopen week werd mij via WhatsApp plotseling gesommeerd om uiterlijk voor 5 mei de PC terug te brengen.

"Ik zie de computer incl. alle toebehoren binnen één week retour anders zal ik aangifte doen wegens diefstal."

"Je hebt tot 5 mei om de computer en alle toebehoren te retourneren"

"Je zorgt maar dat die PC op tijd terug komt"

Vervolgens kwam er vanochtend een brief door de brievenbus waarin kortgezegd hetzelfde gezegd wordt. Los van het feit dat ik mij ernstig afvraag hoe hij aan mijn adres komt, vind ik het erg vervelend dat dit gebeurd. Vanuit alle mogelijke hoeken proberen te dreigen met aangifte van verduistering.

Naar mijn idee zijn wij overeengekomen, ook via WhatsApp, dat ik de PC retourneer zodra ik een nieuwe heb. Wanneer dat zou zijn is nooit afgesproken.
Ik ben dan ook van plan mij aan de 1e overeenkomst te houden en de oproep tot verhoor wel in de brievenbus zie verschijnen.

Mijn vraag is, ben ik in overtreding?
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2107
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Dreigen met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door Proost »

Dat is op zich wel een hele vage overeenkomst. Hebben jullie die ergens vast laten leggen of blijft het bij dit ene whatsappje? Je zou immers ook zelf kunnen bepalen dat je halverwege 2030 een nieuwe PC aanschaft...

Wat ik in het verhaal kan lezen is het eigendomsrecht niet over gegaan. Je hebt de PC geleend. Als hij duidelijk aan geeft dat die PC terug moet, en gezien het zijn eigendom is, dient die terug gegeven te worden.
De eigenaar heeft te kennen gegeven middels app en brief hem terug te willen. Niet voldoen aan deze vraag zou in die zin inderdaad verduistering op kunnen leveren. Gelukkig hoef je het niet zo ver te laten komen. Je stelt je reeds bewaarde gegevens veilig en geeft de PC terug. Niet zo'n punt toch? (dit soort contacten wil je waarschijnlijk liever niet langer aanhouden dan strikt nodig is... en zeg nou zelf.... dit gaat niet om de PC). Doe je zelf een lol en maak hier een einde aan.
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Dreigen met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door KaaDee »

Nog los van wat Proost hier terecht al opnoemde: Hoe weet u zeker dat deze geleende computer niet vol staat met software die alles bijhoudt wat u er mee doet? Documenten, foto's, wachtwoorden en internetbankieren... Alles kan op afstand worden uitgelezen als u deze computer van een "kennis-die-waarschijnlijk-meer-wilde" gebruikt...

Gewoon ter overweging, want als u dit leest op diezelfde computer dan is het mogelijk dat uw kennis dat ook leest.
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7448
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Dreigen met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door SWAT »

Strafrechtelijk gezien zal dit geen politiezaak zijn, mits u de PC nu niet gaat weggooien, weg geven of verkopen aan een derde. De politie zal de pc zeker niet komen ophalen om deze terug te geven aan de eigenaar. Het "conflict" tussen uw beiden is een civiele zaak.
U geeft zelf al aan dat de pc van die andere persoon is en dat er slechts sprake was van een leen overeenkomst.
Er is kennelijk mondeling wat afgesproken. Er zijn geen schriftelijke voorwaarden gesteld voor dit "lenen". U kunt zich feitelijk nergens op beroepen.
Het is dus aan de eigenaar om aan te geven wanneer de overeenkomst eindigt. Het enige waar u zich op zou kunnen beroepen is dat u een redelijke termijn moet worden gegund om uw gegevens op de pc veilig te stellen en de pc weer "schoon" terug te kunnen geven aan de eigenaar.
De politie is geen partij in het bepalen in hoeverre u enig recht kunt ontlenen aan de toezegging de pv te mogen gebruiken tot u een nieuwe heeft en zal zeker geen uitspraak doen over de vraag of de eigenaar wel of niet terecht de pc terug eist en zal de eigenaar ook niet faciliteren.
Als u meent dat de eigenaar zich aan de eerdere afspraak dient te houden dan zult u dat bij de civiele rechter moeten aankaarten en naleving van de overeenkomt moeten afdwingen.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Dreigen met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door maestro »

Met de kantekening dat de civiele procedure meer gaat kosten dan een nieuwe PC en de kans bij een mondelinge overeenkomst dat de rechter je in het gelijk stelt bijzonder klein is. De manier van handelen moge geen schoonheidsprijs verdienen, maar teruggeven is toch het beste.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Dreigen met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door Pim »

Ik ga me met @KaaDee
Hoe is hij aan uw adresgegevens gekomen?

En wat geeft u hem terug als u de pc terug geeft.
Verdiep u eens in hoe verwijderde gegevens teruggehaald kunnen worden van een harde schijf. Verwijderen is niet definitief.

Laat u eens goed voorlichten hoe verwijderde gegevens terug'getoverd' kunnen worden.

Een oplossing zou zijn:
1. Alle persoonlijke gegeven wissen.
2. Alle vrije ruimte vullen met enen en nullen.
Dat zijn speciale programma's voor.
3. Dit bovenstaande herhalen.

Afhankelijk van de grootte van de harddisk kan dit een tijd duren.

Verander al uw wachtwoorden en pincodes zodra u de pc niet meer gebruikt.

Ik zou per direct de pc niet meer gebruiken, alleen al vanwege het feit dat hij uw adres heeft ontdekt en ik vermoed dat er mogelijk meer aan de hand is.

Wees ook heel voorzichtig met uw bestanden overzetten naar een nieuwe pc aangezien u niet weet of u ook iets van hem meekopieert wat mogelijk later weer actief kan worden wanneer u zo'n bestand (of besmet office document) per ongeluk (of misschien expres) opent. En u weet nooit of zo'n bestand zich inmiddels heeft verspreid en uw eigen bestanden heeft geïnfecteerd.
Gesloten