Speekseltest (strafmaat aangaande drugs)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
TumbleDumble
Lid
Lid

Re: Speekseltest (strafmaat aangaande drugs)

Bericht door TumbleDumble »

Met 25 a 26 dagen bedoelde ik een frequent gebruiker ( dagelijks) als je dan ineens stopt kan het nog 25 a 26 dagen aantoonbaar zijn( hoeft niet). Wil natuurlijk niet zeggen als je boven de maximale hoeveelheid zit. Alleen dat nog aantoonbaar is
Laatst gewijzigd door TumbleDumble op 26 apr 2021, 02:24, 1 keer totaal gewijzigd.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

De vraag was of een volwassen persoon zelf verantwoording moet nemen voor zijn handelen. Dat kan gewoon achteraf door te stellen "Ja, ik heb iets gedaan wat niet kan. Dat was fout. Ik heb hiervan geleerd en zal dit een volgende keer anders doen". Of woorden van gelijke strekking...

In plaats daarvan lees ik meer van hetzelfde:
- Ja, maar de strafmaat is onredelijk...
- Ja, maar Wikipedia...
- Ja, maar alcohol...
- Ja, maar wetenschappelijk bewezen...
- Ja, maar andere drugs...
- Ja, maar een adviescommissie zegt...
- Ja, maar ik wist het niet...

Wat denk je nu zelf? Dat het de ouders van een doodgereden kleuter uitmaakt of jij een uur, een dag of een maand geleden een jointje gerookt hebt? Of dat het misschien geen cannabis was, maar cocaïne, alcohol of XTC?

Dat is trouwens een retorische vraag en daar wil ik het dan ook bij laten. Ik heb namelijk niet het idee dat iemand hier jou kan laten inzien welke denkfouten jij maakt.

Fijne avond verder.
PDC | DICT

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

jordi1234 schreef: 26 apr 2021, 00:48 \

De bloedtest is een zeer nauwkeurige en gevoelige detectie methode. Na het roken 1 joint met een normaal thc gehalte is Dit waarneembaar 1 tot 2 dagen in het bloed. Mocht je nou meer roken dan bouw je een bloedspiegel op. Rook je nu vrijdag een jointje en zaterdag. Dan heb je maandag een hogere meting in het bloed dan wanneer je alleen vrijdag had gerookt. Dit kan in bijzondere gevallen oplopen tot 25 a 26 dagen waarneembaar in het bloed.

\

Maar dan is de manier van testen toch eigenlijk ontoelaatbaar? 25 a 26 dagen...
Gemeten wordt een bepaalde hoeveelheid in het bloed. Net als bij alcohol zegd dat niets over hoe onbekwaam iemand feitelijk is, maar of men voldoet aan een bepaalde norm. Zoals eerder gezegd, kom met een alternatief voor de huidige test. Naast betrouwbaar moet die overigens ook betaalbaar zijn.
Als je geen alternatief heb voor de huidige manier van controleren ben je bij voorbaat kansloos. De maatschapij gaat niet zeggen dat er maar niet gecontroleerd wordt op THC omdat het zo lang aantoonbaar is.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

En daarbij; als drugs na 25 dagen nog tevoorschijn komt in de metingen ben je een knappe verslaafde en verslaafden behoren überhaupt geen rijbewijs te hebben, of je het nou over alcohol of drugs hebt..

Dat is de insteek van het CBR (het beoordelen van de lichamelijke en geestelijke rijgeschiktheid) en daar sta ik volledig achter. Ik jaag er heel wat drugstesten doorheen en hoe groter de impact van het CBR op het leven van verslaafden, hoe mooier ik het vind.

Drugsgebruik is niet normaal, niet voor normale mensen tenminste..

'Ik heb niet een tekort aan talent, ik zwem in een te kleine vijver..'

jordi1234
Lid
Lid
Roepnaam: jordi

Bericht door jordi1234 »

Hallo hallo het gaat hier puur om de aantoonbaarheid gericht op specifiek THC, nergens heb ik gezegd dat rijden onder invloed normaal is en dat je het moet doen.
Maar ik zou u zelf is verdiepen in de aantoonbaarheid van verschillende drugs. GHB & lachgas kunnen jullie niet eens aantonen.

Voorderest heb ik genoeg kortzichtige antwoorden gehad nu
Alle blowers zijn verslaafd en het leven mag kapot, duidelijk :)

Geniet van jullie wijntjes bij het eten

jordi1234
Lid
Lid

Bericht door jordi1234 »

KaaDee schreef: 26 apr 2021, 02:23 De vraag was of een volwassen persoon zelf verantwoording moet nemen voor zijn handelen. Dat kan gewoon achteraf door te stellen "Ja, ik heb iets gedaan wat niet kan. Dat was fout. Ik heb hiervan geleerd en zal dit een volgende keer anders doen". Of woorden van gelijke strekking...
Iemand die 2 dagen na het roken van een joint wordt aangehouden en het rijbewijs van wordt afgepakt zonder dat er sprake is geweest van een gevaarlijke situatie, vind ik veruit bizar. BIZAR
Snap volledig dat diegene geen spijt heeft van zijn daden vragen stelt bij deze wetgeving.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:

Bericht door Pim »

Kennelijk zijn veel blowers verslaafd of dom of eigenwijs. Anders zou je niet blowen en gaan rijden.

Iedereen leert bij zijn theorielessen en -examen wat mag een wat niet.

En iedereen weet of kan weten dat THC lang traceerbaar is. Waarom rijden dan hele volksstammen na het gebruik van THC?
Onwetend kan niet. Dan had je beter moeten opletten bij je theorie.
Eigenwijs?
Verslaafd?
Zeg jij het maar. Wat zegt Wikipedia hierover?

En er is niks mis met een wijntje bij het eten.
Dan zit je onder de limiet.
Daar ben je ook niet dronken van.
Er zijn zat mensen die een keer een wijntje drinken en er maanden ook weer vanaf kunnen blijven. Dus die opmerking snap ik niet.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Mitch »

jordi1234 schreef: 26 apr 2021, 12:52 Hallo hallo het gaat hier puur om de aantoonbaarheid gericht op specifiek THC, nergens heb ik gezegd dat rijden onder invloed normaal is en dat je het moet doen.
Maar ik zou u zelf is verdiepen in de aantoonbaarheid van verschillende drugs. GHB & lachgas kunnen jullie niet eens aantonen.

Voorderest heb ik genoeg kortzichtige antwoorden gehad nu
Alle blowers zijn verslaafd en het leven mag kapot, duidelijk :)

Geniet van jullie wijntjes bij het eten
Als je het hebt over verdiepen: GHB is prima aantoonbaar. Lachgas is niet aan te tonen maar kan aangepakt worden op rijgedrag en waarnemingen.
jordi1234 schreef: 26 apr 2021, 13:03
KaaDee schreef: 26 apr 2021, 02:23 De vraag was of een volwassen persoon zelf verantwoording moet nemen voor zijn handelen. Dat kan gewoon achteraf door te stellen "Ja, ik heb iets gedaan wat niet kan. Dat was fout. Ik heb hiervan geleerd en zal dit een volgende keer anders doen". Of woorden van gelijke strekking...
Iemand die 2 dagen na het roken van een joint wordt aangehouden en het rijbewijs van wordt afgepakt zonder dat er sprake is geweest van een gevaarlijke situatie, vind ik veruit bizar. BIZAR
Snap volledig dat diegene geen spijt heeft van zijn daden vragen stelt bij deze wetgeving.
De hele reden dat er geen sprake hoeft te zijn van een gevaarlijke situatie is juist de enige oplossing om het tegen te gaan. Zo werkt het namelijk ook bij alcohol in het verkeer; boven de limiet is strafbaar, indien er gevaar is dan werkt dat mogelijk strafverzwarend. Bij doden en gewonden nog meer. Het zou pas bizar zijn als er pas opgetreden wordt als er daadwerkelijk gevaar is, dan is de preventieve werking ook meteen weg.

Drugs in het verkeer is gewoon geen wenselijke combinatie, ik vraag me af in welk land ze dat wél wenselijk vinden, wellicht heb jij het antwoord?

jordi1234
Lid
Lid

Bericht door jordi1234 »

Mitch schreef: 26 apr 2021, 13:12

Als je het hebt over verdiepen: GHB is prima aantoonbaar. Lachgas is niet aan te tonen maar kan aangepakt worden op rijgedrag en waarnemingen.

Met welke speekseltest?

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Mitch »

Geen speekseltest, maar dat was ook niet je opmerking. Aantonen gaat altijd via bloed, ook bij thc.

jordi1234
Lid
Lid

Bericht door jordi1234 »

Onderwerp: ''Speekseltest''

Kwestie van tijd totdat jullie je weer op echte criminelen kunnen focussen :)
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 26 apr 2021, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

jordi1234 schreef: 26 apr 2021, 13:42 Kwestie van tijd totdat jullie je weer op echte criminelen kunnen focussen :)
Zoals drugsverslaafden die onder invloed deelnemen aan het verkeer? Dat gaat, ondanks de bizar lage pakkans, gelukkig steeds beter!
PDC | DICT

Beurstel
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Lucas

Bericht door Beurstel »

Beste Jordi,

Je vraagt eigenlijk om een soort helicopter view van de aanpak / regelgeving van rijden onder invloed. Een soort nadere beschouwing van de rechtvaardigheid ervan. Dan ben je op het verkeerde forum. Niets ten nadele van politieagenten en zeker ook niet de agenten op dit forum, maar aan helicopter views doet men over het algemeen niet. Uitzonderingen uiteraard daargelaten.

En begrijp me niet verkeerd, dat vind ik ook heel logisch als je "in de handhaving" zit. Om je dan bij elke regel te moeten afvragen of het eigenlijk wel past binnen het wettelijk systeem, in verhouding staat tot etc. dat is werkelijk ondoenlijk (en onwenselijk tot op zekere hoogte). De reacties als "dan had je het maar moeten laten" en "wat denk je dat de ouders van een overreden kleuter zeggen" liggen dan voor het grijpen. Dat zijn ontzettende dooddoeners als je op zoekt bent naar de ratio achter regelgeving, zoals je eigenlijk in je inleidende post wat mij betreft keurig onder woorden bracht. Maar anderzijds zijn die reacties wel alleszins verklaarbaar als je in je politiewerk ook daadwerkelijk met de gevolgen wordt geconfronteerd die aanrijdingen (al dan niet als gevolg van drugsgebruik) kunnen hebben. Als we het dan toch over het verwoesten van levens hebben...dat zie je dan wel van dichtbij van tijd tot tijd. En ook uit eigen ervaring (want ik werk ook als hulpverlener) kan ik wel zeggen: dat laat je niet zomaar los.

Dus probeer dat wat te filteren.

Je vraagt of ik me wil inspannen voor je stichting. Via PM mag je me altijd benaderen. Ik denk in ieder geval graag mee, waar ik de mogelijkheid en tijd heb. Voor het bijdragen aan activistische initiatieven ben ik echter niet te porren; ik hang daarvoor veel te veel aan de nuance.

jordi1234
Lid
Lid

Bericht door jordi1234 »

@Beurstel
Bedankt voor uw reactie, ik kom nog bij u terug.

Deze post was uit pure interesse naar de mening van handhavers zelf, maar die is me wel duidelijk.
Ik snap hen ook zeker, echter iemand is niet 25 dagen stoned als t in zijn bloed zit.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:

Bericht door Pim »

Maar mogelijk wel 25 dagen in overtreding
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Gesloten