Speekseltest (strafmaat aangaande drugs)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
jordi1234
Lid
Lid
Roepnaam: jordi

Re: Speekseltest (strafmaat aangaande drugs)

Bericht door jordi1234 »

De CBR procedure is al helemaal interessant hoe daar gehandeld wordt, gebruiken DSM IV Criteria, terwijl DSM 5 al uit is.
DSM IV bestempelt iemand die soms een joint rookt al gauw als drugsmisbruiker, vind ik merkwaardig.

jordi1234
Lid
Lid

Bericht door jordi1234 »

zijlvaart67 schreef: 23 apr 2021, 16:40
maestro schreef: 23 apr 2021, 14:36 Dat THC langer aantoonbaar blijft naarmate men meer frequent rookt is bekend. Je kunt stellen dat het onrechtvaardig is dat iemand gestraft wordt als hij niet onder invloed is.

Je kan strafrechtelijk ook stellen dat het laboratorium je bloed onderzoekt en niet je vetweefsel..en zolang het in je bloed waarneembaar is (en je de strafbare dosis overschrijdt) het zeer zeker invloed heeft op de rijvaardigheid en daar gaat 't tenslotte om..
Hier is wetenschappelijk ook nog wel een tegen argument op te geven, maar ik weet voorlopig genoeg.
Jullie handhaven de wet, of die wetenschappelijk goed onderbouwd is maakt niks uit, dat is aan het kabinet.
Logisch!

Ik bedank u voor de reacties.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Onderzocht wordt het bloed en de waarde in het bloed, wat ten aanzien van THC heel lang zichtbaar blijft. Je kunt waarschijnlijk geen onderscheid maken tussen het vetweefsel en het bloed. Maar dat moet je aan een medisch laborant vragen.

Als je wil dat de wet veranderd zul je met een andere (heel) betrouwbare methode moeten komen om te bepalen of iemand stoned is of niet.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Ik denk dat 't veel simpeler is; je zal met een goede advocaat op de proppen moeten komen die het bewijs onderuit schoffelt..en velen hebben dat in 't verleden al geprobeerd..zonder resultaat..

'Ik heb niet een tekort aan talent, ik zwem in een te kleine vijver..'

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Mitch »

@TS: je begint elke keer over wetenschappelijke argumenten, maar je gebruikt als bron wikipedia. Dat komt niet erg geloofwaardig over.

Als je je zo verdiept in deze wetgeving zou je de toelichting en kamerstukken moeten lezen, te vinden op internet. Deze wetgeving is namelijk deels tot stand gekomen op basis van wetenschappelijke onderzoeken en conclusies. Dat die niet in je straatje passen is inderdaad niet het probleem van de politie.

Ik zie overigens hetzelfde gebeuren met de coronamaatregelen. Als het mensen niet aanstaat gaan ze wetenschappers quoten die een andere mening hebben en wordt, in dit geval, Jaap van Dissel weggezet als prutser.

Dit soort dingen komen niet uit de lucht vallen.

En offtopic ben ik toch nieuwsgierig, mede gezien je andere topic, ben je gepakt voor rijden onder invloed na een speekseltest?

KiralyKecske
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 25

Bericht door KiralyKecske »

De THC die is gebonden aan je lichaamsvet bevindt zich niet in je bloedbaan, en wordt dus ook niet gedetecteerd in een bloedproef. De THC die wel in je bloed zit heeft, hoe klein dan ook, psychische effecten die gevaar opleveren in het verkeer.

De THC blijft inderdaad langer in het bloed en gebonden aan lichaamsvet, maar is na een halve dag al uit je speeksel. Zeker als je na het blowen ook eet, drinkt en je tanden poetst. En die positieve speekseltest is de aanleiding om je bloed te onderzoeken. En de aanleiding van die speekseltest is vaak dan weer afwijkend gedrag of uiterlijke kenmerken van het onder invloed zijn van drugs...

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:

Bericht door Pim »

jordi1234 schreef: 23 apr 2021, 13:54Ik vraag u toch mijn posts voorbij te laten gaan mocht u niet inhoudelijk willen reageren
Ik weet niet of ik Arabisch praat/schrijf maar volgens mij reageerde ik inhoudelijk. Mijn reactie gaat over de inhoud. De inhoud van jouw reacties, gebaseerd op Wikipedia.

Dat die reactie jou niet bevalt is prima maar ik bepaal zelf of en wat ik schrijf.

Inmiddels is duidelijk... als het jou niet bevalt moet het wijken. Succes met je leerproces.
Benieuwd hoe je daarmee omgaat in de rechtbank (of politiek) waar je zegt je ook op richten.

En Mitch heeft de vraag al gesteld: ben je gepakt voor rijden onder invloed na een speekseltest?

Mijn standpunt: je kunt niet het spel eerst spelen en pas de spelregels betwisten als je bent betrapt.

Je haalt je rijbewijs en conformeert je aan de regels. Als die regels je niet passen rij dan niet.

Een rijbewijs is een lidmaatschap van het CBR. Niets meer en niets minder. Je verkrijgt er een als je bewijst kennis te dragen van hun voorwaarden (je houden aan verkeersregels) en als je (kortstondig) bewezen hebt een voertuig te kunnen besturen en de regels te kunnen toepassen. En als het CBR op enig moment vindt dat je buiten de lijntjes kleurt (na daar door politie of zelfs een burger) op gewezen te zijn kan het gebeuren dat het CBR je lidmaatschap weer opschort of zelfs intrekt. Het is geen grondrecht een rijbewijs te hebben. Ook dit staat vast ergens op het almachtige Wikipedia. En anders zet ik het erop want het is een open bron: iedereen kan er iets opzetten en wijzigen. Daarom is wetten.nl een betere bron.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 48

Bericht door rai »

Voordat ik reageer ben ik toch wel benieuwd naar jouw eigen mening.

Want tussen de regels door lees ik dus eigenlijk dat je het correct vind dat iemand die zo stoned is als een garnaal dus eigelijk gewoon moet kunnen rijden?

Dan rijst gelijk een tweede vraag.
Is blowen een verplichting of een eigen keuze?

En dan niet aankomen met de medicinale wiet.

Misschien eens een keertje meekijken wat de gevolgen zijn van iemand die "af en toe" een blowtje rookt en onder invloed probeert wat er gebeurt als je met 100+ km een roze olifant aan te rijden wat uiteindelijk blijkt te gaan om een boom of betonnen muur.

jordi1234
Lid
Lid

Bericht door jordi1234 »

Ik ben zelf niet gepakt met de speekseltest, maar mensen in mijn omgeving wel; daar hoorde ik de gevolgen van.
Levensverwoestend kan je die gevolgen wel noemen.

Iemand die 36 uur na het roken van een joint zijn rijbewijs wordt afgepakt, 1300 euro kosten bij het cbr en dan ook nog eens 1000 euro bij het OM.
Vergelijk dit met iemand die met alcohol gepakt wordt? Die krijgen dit pas bij de derde keer.

Ik ben zeker niet van mening dat stoned achter het stuur zitten goed is, echter wordt er nu gemeten op afbraakstoffen THC-OOH, afbraakstoffen hebben niks te maken met onder invloed zijn.

In Amerika & Canada, waar meerdere staten legaliseren, lopen ze tegen hetzelfde probleem aan.

Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat deze onrecht wordt rechtgezet :)

En Meneer van de olifant heeft overduidelijk nog nooit een joint gerookt of zich er in verdiept? Olifanten?

Bedankt allen voor uw meningen

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

jordi1234 schreef: 23 apr 2021, 21:43 Ik ben zelf niet gepakt met de speekseltest, maar mensen in mijn omgeving wel; daar hoorde ik de gevolgen van.
Weet u wat ook "levensverwoestend" is? Onder invloed (van welke stof en in welke hoeveelheid dan ook), iemand doodrijden.
Letterlijk levensverwoestend. Prima woordkeus!

Bedankt voor uw mening.
PDC | DICT

jordi1234
Lid
Lid

Bericht door jordi1234 »

Fijne avond!

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:

Bericht door Pim »

Objection: Hearsay!

Levensverwoestend?
Doe even normaal.
Nogmaals, diegene wist of had moeten weten dat wat hij deed fout was.
Toch doen, gokken, foutgegokt. Pech.
Iemand die 36 uur na het roken van een joint zijn rijbewijs wordt afgepakt, 1300 euro kosten bij het cbr en dan ook nog eens 1000 euro bij het OM.
Afgezien van het 'hearsay' verhaal (over de 36 uur): 2300 euro is niet levensverwoestend. Het kan met een betalingsregeling in termijnen opgelost worden tegenwoordig. En Nederland heeft een van de grootste OV netwerken, taxi's en fietspad-netwerken. Komt wel goed. Als is het even wennen. Maar ik ga al jaren op de fiets naar mijn werk. Ik heb geen auto. Keuzes.
En zonder alcohol of drugs hou je geld over om je boete af te betalen. Ik zeg: een win-win situatie.

En ik weet niet wie je aanspreekt met je laatste alinea maar ik heb nog nooit gerookt. Dus ook geen joint. Ik heb ook geen pillen geslikt anders dan die je bij de apotheek of drogisterij als geneesmiddel koopt met een RVG nummer.
En ik heb nooit onder invloed van alcohol gereden. Als ik een sixpack per jaar op krijg is het een prestatie. Maar daarom is wel makkelijker om na het drinken van alcohol niet te gaan rijden, want ik drink zelden. Ik kan me trouwens niet herinneren een alcoholcontrole gezien te hebben (buiten werktijd). De pech gecontroleerd te worden treft altijd de verkeerden....balen.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

jordi1234 schreef: 23 apr 2021, 21:43 Iemand die 36 uur na het roken van een joint zijn rijbewijs wordt afgepakt, 1300 euro kosten bij het cbr en dan ook nog eens 1000 euro bij het OM.
Vergelijk dit met iemand die met alcohol gepakt wordt? Die krijgen dit pas bij de derde keer.

Klopt niet; ook bij de eerste keer van alcoholmisbruik kan je je rijbewijs meteen al definitief kwijtraken..

'Ik heb niet een tekort aan talent, ik zwem in een te kleine vijver..'

KiralyKecske
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 25

Bericht door KiralyKecske »

jordi1234 schreef: 23 apr 2021, 21:43 Ik ben zelf niet gepakt met de speekseltest, maar mensen in mijn omgeving wel; daar hoorde ik de gevolgen van.

Ik ben zeker niet van mening dat stoned achter het stuur zitten goed is, echter wordt er nu gemeten op afbraakstoffen THC-OOH, afbraakstoffen hebben niks te maken met onder invloed zijn.
Voordat je de bloedproef ondergaat is er dus een positieve speekseltest. Daarop zal je een halve dag na te hebben geblowd niet positief testen als je wat eet en je tanden poetst.

Je zal niet worden gevorderd om mee te doen aan een speekseltest als er geen enkele indicatie is dat je nog onder invloed bent. Denk aan opvallend (rij)gedrag of wijde pupillen.

De 'mensen in je omgeving' wiens hele leven kennelijk is verwoest door de onmenselijke behandeling door politie, OM, het CBR en de rechtbank vielen dus kennelijk negatief op en hadden hooguit 12 uur daarvoor nog geblowd.

Weet je wat nog meer levensverwoestend is? Als je kind wordt doodgereden of je de rest van je leven in een rolstoel doorbrengt omdat iemand knetterstoned aan het verkeer deelneemt.

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Mitch »

In Amerika & Canada, waar meerdere staten legaliseren, lopen ze tegen hetzelfde probleem aan.

Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat deze onrecht wordt rechtgezet :)

En Meneer van de olifant heeft overduidelijk nog nooit een joint gerookt of zich er in verdiept? Olifanten?

Bedankt allen voor uw meningen
Nogmaals, verdiep je eens in de toelichting en kamerstukken want de helft van wat je zegt is onzin. Leuk voor in de kroeg, een verjaardag of met vrienden. Niveau straatadvocaat zeg maar...

Gesloten