Blauw zwaailicht los in auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
dutchnnn01
Infopolitie Gast

Blauw zwaailicht los in auto

Bericht door dutchnnn01 »

Goedenavond,
Ik heb een blauw zwaailicht deze is los en werkt via de 12 volt plug in een auto het zit dus niet op de auto en is ook niet verbonden met een kabelboom in de auto.
Ik ga vaak naar automeetings en het lijkt me wel grappig om soms dat licht aan te zetten binnenin de auto (op een parkeerplaats bij stilstand dan).
Is dit legaal? en als dit niet legaal is mag het dan wel op privé terrein?
Bij een hoop soortgelijke vragen gaat het over of een zwaailicht op de auto of een zwaailicht permanent aangesloten op de kabelboom.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Blauw zwaailicht los in auto

Bericht door zijlvaart67 »

Er zijn wel wat regels waar je rekening mee moet houden:

Wetstekst

Artikel 29 RVV
1 Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

Artikel 5.2.57a Regeling voertuigen
1.
Personenauto’s in gebruik bij de in de artikelen 29, eerste lid, en 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, die de daar genoemde signalen mogen voeren, mogen zijn voorzien van blauwe en groene zwaai-, flits- of knipperlichten.

Je auto mag rijdend niet van dergelijke verlichting voorzien zijn en deze ook niet stilstaand (indien los aanwezig) voeren..

Is het 'losse zwaailicht' dan verboden om überhaupt in je auto te hebben?
Nee, en dat komt door de definitie van verlichting:

Wetstekst

licht: inrichting voor het verlichten van de weg of het geven van een lichtsignaal aan andere weggebruikers, waaronder begrepen de achterkentekenplaatverlichting en retroreflectoren;

Samengevat:
Je mag het ding dus in je auto (in de koffer) hebben liggen, maar niet op openbare wegen 'gebruiken/aan hebben staan, ed. Ook niet op een openbare parkeerplaats, want dan 'voer' je dat licht en dat mag dus niet..

Je moet dus echt ergens staan op een plek die absoluut geen 'openbare weg' is.

'Ik heb niet een tekort aan talent, ik zwem in een te kleine vijver..'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

En een doodlopende straat in een industrieterrein dat julie voor jullie meeting gebruiken is (nogsteeds) openbare weg.
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 23 apr 2021, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Typefout aangepast
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door taxikemperman »

Pim schreef: 22 apr 2021, 21:13 En een doodlopende straat in een industrieterrein dat julie voor jullie meeting gebruiken is (nog steeds) openbare weg.
Tenzij dit officieel door de gemeente voor dat moment is aangewezen als evenemententerrein compleet met afzettingen en vergunningen
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 23 apr 2021, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: typefout gecorrigeerd

Gesloten