Verlichting

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Verlichting

Bericht door Pim »

Als het echt zo'n probleem was zou de agente mij dan moeten vragen om vervangend vervoer naar huis te regelen toch?
Straks is het ook nog de politie die jouw lampje had moeten vervangen.
ik mij nogsteeds af waarom ik een proces verbaal kreeg terwijl ik nogmaals gewoon geen kans had om de lamp te repareren.
Die kans had je gehad als je reserveverlichting bij je had gehad. Wiens fout is dat? Die van de politie? Vast.

Als je straks nog gaat vertellen dat je toestemming had om verder te rijden (en dat is iets anders dan dat ze er niet op toezien of niets aan doen) dan zou ik zeggen: zoek die agent op, vraag diens naam, ga in bezwaar.

Maar echt hè... ga eens voor de spiegel staan.

Elke nieuwe auto wordt uitgerust met (minimaal) boordgereedschap, een gevaren driehoek, doosje reservelampen, reservezekeringen en een ehbo-setje.

En als dat op of zoek is moet je zelf nieuwe kopen.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 60

Bericht door SWAT »

Moderne auto's worden in toenemende mate voorzien van speciale verlichting zoals led's. Hoewel die aanzienlijk langer meegaan dan ouderwetse lampjes zijn die niet eenvoudig te vervangen, ook niet door de ANWB. Vaak moet zelfs de complete unit vervangen worden.
Wat dan het gewenste optreden gaat worden is nog een dingetje.
Stay safe out there.

Jwh2021
Infopolitie Gast

Bericht door Jwh2021 »

rai schreef: 18 apr 2021, 10:49 Nu een wedervraag, want het is uw recht om de zaak voor te late komen, wat gaat u de rechter vertellen?

Dat u de boete onterecht vind omdat u de gelegenheid niet heeft gekregen en verteld u dan ook dat u een uur daarvoor er al voor gewaarschuwd ben?
Het enige wat deze agenten mij hebben verteld is dat de lamp kapot is, waarop ik heb gezegd dat ik de lamp zsm zou repareren, daarnaast was ik al bijna op mijn bestemming. Naar mijn mening zou de agent mij dan op de hoogte moeten brengen van het feit dat ik de lamp moet repareren voordat ik verder rijdt of hier direct iets aan doe (in mijn ogen is zsm bij de volgende kans die ik krijg). Wat ik al eerder zei, als ik een dag later werd aangehouden om hetzelfde probleem had ik de bekeuring gewoon geaccepteerd zonder vragen te stellen.

En ik heb nog geen idee of ik überhaupt bezwaar ga maken, daar zal ik eerst alle details voor moeten inzien (vragen aan diensten of het zin heeft e.d.)

Als reactie op alle antwoorden op mijn vraag, ik kom misschien enigszins als irritante/lastige burger over maar waardeer de reacties wel en heb alsnog veel respect voor de politie (wat dus niet automatisch betekent dat ik het met al hun beslissingen eens ben)

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Bericht door Dusty »

Heb alle reacties hier (goed) gelezen.....
Toch heb ik nog wel een aanvulling. 8)

Ongeveer het enige waar ik in de loop der jaren voor aan de kant ben gezet is........., inderdaad........, een niet werkend achterlicht! :woow:
In vrij wel alle gevallen heb ik de bewuste agent dit 'laten verhelpen', door de vraag te stellen:
"Kunt u misschien met uw vuist/hand een ferme klap op dat achterlicht geven?"
Soms kreeg ik nog een: "Meent u dat nu echt?", als tegenvraag, maar over het algemeen was men heel bereidwillig. :thumleft:

In werkelijk alle gevallen deed het achterlicht het dan weer; soms stapte ik zelf even uit om dit te doen......
Natuurlijk was er dan veelal verbazing en soms de opmerking dat dit maar een tijdelijke oplossing was.
Zelf wist ik dan dat ik met een zwak achterlicht te maken had, die ik dan op korte termijn alsnog verving.
Nog nooit een bekeuring voor ontvangen. 8)
Al ik heb altijd wel reservelampjes bij mij om het eventueel te vervangen; sommige zijn ook heel lastig te vervangen. :oops:

Ten aanzien van de koplampen overkomt het mij zelden dat iemand mij attent moet maken op een defecte koplamp, omdat ik dat meerdere keren per dag controleer.
Dat doe ik als ik, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht, achter mijn voorganger ga staan; in de spiegeling van de lak zie ik dan vrijwel altijd of beide koplampen nog goed werken.
Bij mijn vorige auto was het nog makkelijker toen ik via de afstandbediening ook mijn lichten van buitenaf aan kon zetten; een rondje rond de auto was dan voldoende om te zien of er iets defect was.

Kort samengevat:
- je kan een hele hoop dingen doen om te voorkomen dat dit gebeurt.
- het is (soms) heel simpel om, al dan niet tijdelijk, het probleem op te lossen.
Doe er je voordeel mee! :thumright:

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 48

Bericht door rai »

Jwh2021 schreef: 18 apr 2021, 11:13Als reactie op alle antwoorden op mijn vraag, ik kom misschien enigszins als irritante/lastige burger over maar waardeer de reacties wel en heb alsnog veel respect voor de politie (wat dus niet automatisch betekent dat ik het met al hun beslissingen eens ben)
Een lastige burger is helemaal niet erg, zolang men elkaar maar met respect behandeld.

Sterker nog dat is ook een van de doelstellingen van die forum, dat burgers juist laagdrempelig (anoniem) vragen kunnen stellen.

Dat de antwoorden soms niet bevredigend zijn, dat gebeurt.
Maar als u een beetje door de verschillende vragen die gesteld worden heen leest, zult u op zien dat er vragen gesteld worden dat we best ook wel kritisch zijn op de handelswijze hoe sommige agenten in den lande omgaan met het werk, het blijft immers mensenwerk.

Daarnaast is het ook geen site van de politie, maar zijn het gros van de leden beroepsidioten die bij enige opsporingsdienst werkzaam zijn die in hun vrije tijd met het forum bezig zijn.

Aangevuld met mensen die op welke wijze dan ook totaal geen banden met de politie hebben, maar een grote meerwaarde hebben op het forum, zoals mensen die in het dagelijks leven als afgestudeerd WO/HBO (jurist) werkzaam zijn in welke tak van sport dan ook, of simpelweg gewoon burgers die reageren vanuit eigen of andere ervaringen.

En de kritische antwoorden die gegeven worden, zijn zoals eerder gezegd niet altijd bevredigend, maar dit is ook wat mensen kunnen verwachten als ze de zaak voor de rechter laten komen.

Een hoop collega's wonen bij tijd en wijlen rechtzaken bij, om zodoende op de hoogte te blijven hoe de rechtelijke macht omgaat met zulke zaken.

Om uw casus te nemen, wat de rechter in hoofdlijnen zal doen is het volgende:

- Is de verweten gedraging verricht?
Zoals u zelf aan geeft ja.

- is de beschikking met de verweten gedraging die verricht is aan de juiste persoon opgelegd?
Ook die vraag moet met ja beantwoord worden.

- Is de verweten gedraging die verricht is ook strafbaar?
En helaas in uw geval moet ook die vraag met ja beantwoord worden.

Op het moment dat al die vragen met ja beantwoord worden, blijft de beschikking overeind.

Dan rest de rechter niets anders dan te kijken of er omstandigheden zijn die het rechtvaardigen om de beschikking te verlagen dan wel op 0 euro te zetten.

Echter ligt dat volledig bij u om de rechter daarvan te overtuigen.
Daarbij moet u met steekhoudende argumenten komen

En ik weet uit eigen ervaring dat het vinden dat het onterecht is opgelegd en u een waarschuwing had moeten krijgen om het op een later tijdstip op te lossen geen steek houdt.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

Wat in mijn ogen nog toegevoegd kan worden is dat u contact probeert te zoeken met de agent die u heeft gewaarschuwd. Als die wil bevestigen dat hij u door heeft laten rijden en dat u het thuis mocht repareren, dan vind ik dat u voldoende reden heeft voor een bezwaar en dat dat ook toegekend moet worden. Zelfs als u niet achter de naam van die agent kunt komen zou ik bezwaar aantekenen, maar wel onder voorwaarde dat u duidelijk heeft begrepen dat u de lamp thuis mocht repareren.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 55

Bericht door Hilde »

Waarbij ik de vorige spreker wil aanvullen dat rechters ook mensen zijn, die ook met de burger meedenken en "meegaan".
Dan is de uitspraak: feit gepleegd ja, straf ja: bekeuring hoogte nihil.

Het is het proberen waard. Ik zou ook geen lamp kunnen verwisselen.. en wat je aangeeft.. om daar de anwb voor te bellen en de avondklok te overtreden.. tja.. keuzes.
Ik zou dezelfde keuze gemaakt hebben.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 48

Bericht door rai »

Hilde, wat jij zegt klopt, dat is ook wat ik bedoelde dat de rechter mee kan gaan met het verhaal.

Maar dan moet het wel steekhoudend zijn.
Er moeten dan wel argumenten op tafel komen die meegewogen kunnen worden.
En dat hoeft echt niet in juridische taal en mag gewoon en Jip en Janneke taal.

Maar dingen aanvoeren als waarschuwen, onterecht, kan en/of zo wist het niet en dat soort zaken worden in zijn algemeenheid zonder onderbouwing van tafel geveegd.

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door taxikemperman »

Als u de ANWB had late n komen, en daardoor te laat was voor de avondklok, dan had u een gegronde reden.
U had de agent die u voor het overtreden van de avondklok aan zou houden, de SMS-jes van de ANWB en de link kunnen laten zien. Het lijkt mij dan heel sterk als u dan een verbaal had gekregen.

In allebei mijn auto's heb ik een setje reservelampen en wat klein gereedschap. Dat neemt helemaal niet zo veel ruimte in. U kunt dat bij uw krik en reserveband leggen en anders in een klein tasje in een hoek.

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Geslacht:
Leeftijd: 63

Bericht door olle-griese »

Het is niet meer zo simpel om bij moderne auto,s even een lampje te vervangen. Soms moet de hele unit er uit of nog erger, vervangen worden (led) Maar eerlijk is eerlijk. Je had officieel niet meer mogen rijden. Volgens mij doet niemand dat maar als je dan toch een boete krijgt moet je ook niet piepen.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

Gesloten