Auto in beslag genomen omdat er iemand anders in reed

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
fr-angelique
Infopolitie Gast

Auto in beslag genomen omdat er iemand anders in reed

Bericht door fr-angelique »

goedenavond.
Ik hoop dat er iemand goeie antwoorden heeft want ik snap hier echt geen zak van.
Mijn vriend....we zijn niet gehuwd wij wonen niet samen niks dus officieel zijn wij niks....reed in mijn auto
Mijn auto staat op mijn naam wordt door mij betaald...
Hij werd er net tussen uit gepikt voor controle.
Zijn naam werd door de computer gehaald en bleek dus dat hij iets open had staan waar hij niks van wist maar goed auto is nu in beslag genomen en ik krijg hem nie terug tenzij ik zijn boete gaat betalen ?? Hoe krom is dit en mag niet wel zomaar??
Nogmaals het is MIJN auto staat op MIJN naam en wij zijn officieel niks van elkaar.

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Re: Auto in beslag genomen omdat er iemand anders in reed

Bericht door Proost »

Je vriend heeft kennelijk nog vorderingen open staan. Soms, kan het zo ver op lopen dat er een buitengebruikstelling van een voertuig op komt te staan (meestal soortgelijk voertuig als waarmee de boete gemaakt is) en dan kan IEDER voertuig buiten gebruik gesteld worden waar de gesignaleerde in rijdt. Dus ook al leent hij een voertuig van iemand aan de andere kan van het land die hij 2 minuten geleden voor het eerst ontmoet heeft. Dan nog.
De politie kan namelijk niet na gaan wat wie van wie is. Dat hoeft ook niet (anders zou iedereen zo'n constructie verzinnen). Je hoeft de boete niet zelf te betalen, dat zou ik hem vooral zelf laten doen. Dan krijg jij je auto terug en dan is de gratis tip: Hem er vooral niet meer in laten rijden.

Dit alles is legitiem en zoals het hoort dus op zich niet krom of zo.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 60

Bericht door SWAT »

Ja, dit kan en is wettelijk geregeld en het gebeurt dus niet zomaar.
U kunt een en ander terug vinden in de Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften.
In die Wet staat dat als een persoon in gebreke blijft een hem of haar opgelegde boete te betalen er een aantal dwangmiddelen toegepast mogen worden.
Dat begint met het toepassen verhogingen op de opgelegde boete, het inschakelen van een deurwaarder, het tijdelijk innemen van het rijbewijs, het buiten gebruik van een voertuig waarover deze persoon mag beschikken en als laatste stap gijzeling van de persoon.
U bent nu het "slachtoffer" van de op een na laatste stap.
De Wetgever heeft, om te voorkomen dat personen onder boetes proberen uit te komen door geen voertuigen meer op naam te nemen, bepaalt dat ook voertuigen buiten gebruik mogen worden gesteld waarover de wanbetaler kan en mag beschikken.
U hoeft zijn boete niet te betalen maar uw auto wordt pas na 30 dagen teruggegeven en pas nadat u de sleep- en stallingskosten hebt betaald. Wilt u de auto eerder terug dan zult ook de openstaande boete moeten betalen. Die kunt u vervolgens wel terug vorderen bij uw vriend.
Voordat deze maatregel wordt toegepast zijn er al heel wat dwangbrieven verzonden dus als uw vriend netjes een woonadres heeft dat bij de gemeente bekend is hebben deze brieven hem bereikt en kan de openstaande dus geen "verrassing" zijn.
Stay safe out there.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

En ter aanvulling op de duidelijke antwoorden hierboven: Als men overgaat tot inbeslagname dan is er véél meer aan de hand. Uw vriend kan daar onmogelijk niet van hebben geweten. Als hij beweert van wel, zegt dat iets over zijn betrouwbaarheid...
PDC | DICT

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door SWAT »

Proost schreef: 17 apr 2021, 21:12 Je vriend heeft kennelijk nog vorderingen open staan. Soms, kan het zo ver op lopen dat er een buitengebruikstelling van een voertuig op komt te staan (meestal soortgelijk voertuig als waarmee de boete gemaakt is) en dan kan IEDER voertuig buiten gebruik gesteld worden waar de gesignaleerde in rijdt. Dus ook al leent hij een voertuig van iemand aan de andere kan van het land die hij 2 minuten geleden voor het eerst ontmoet heeft. Dan nog.
De politie kan namelijk niet na gaan wat wie van wie is. Dat hoeft ook niet (anders zou iedereen zo'n constructie verzinnen). Je hoeft de boete niet zelf te betalen, dat zou ik hem vooral zelf laten doen. Dan krijg jij je auto terug en dan is de gratis tip: Hem er vooral niet meer in laten rijden.

Proost,

De auto wordt bij niet betaling van de boete pas na 30 dagen teruggegeven en alleen tegen betaling van de sleep- en bewaarkosten. De boete zal dan niet zelden goedkoper zijn. Ook die kosten kan ze terug vorderen op haar vriend.
Stay safe out there.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door SWAT »

KaaDee schreef: 17 apr 2021, 21:39 En ter aanvulling op de duidelijke antwoorden hierboven: Als men overgaat tot inbeslagname dan is er véél meer aan de hand. Uw vriend kan daar onmogelijk niet van hebben geweten. Als hij beweert van wel, zegt dat iets over zijn betrouwbaarheid...
Het is geen "in beslag name" maar een "buiten gebruik stelling". Beslag is een strafrechtelijk middel en buiten gebruik stelling een administratief rechtelijk handeling.
Stay safe out there.

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

SWAT schreef: 17 apr 2021, 21:40 Proost,

De auto wordt bij niet betaling van de boete pas na 30 dagen teruggegeven en alleen tegen betaling van de sleep- en bewaarkosten. De boete zal dan niet zelden goedkoper zijn. Ook die kosten kan ze terug vorderen op haar vriend.
Ja klopt. Ik zeg toch nergens dat dat niet zo is?

Ter indicatie voor TS: Sleepkosten liggen rond de €140 en stalling is €15 per dag.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

Zijn naam werd door de computer gehaald en bleek dus dat hij iets open had staan waar hij niks van wist
Dat zeggen ze allemaal.
Maar na een bekeuring op straat (1) krijg je nog een acceptgiro thuis (2), een eerste herinnering met 50% verhoging (3) en daarna een herinnering met 100% verhoging tov de voorgaande verhoging (4). Daarna ontvang je een brief dat er geen weg meer terug is (5).

Die 5 schriftelijke stukken heeft hij 'toevallig' allemaal gemist? Of zou het kunnen zijn dat hij niet verblijft op het adres waarop hij bij de gemeente staat ingeschreven? Dat is wel verplicht overigens. En als dat het geval is: hoe had het CJIB uw vriend dan zijn boetes en aanmaningen moeten sturen?

Wel zonde van het geld.
Het boete bedrag voor een simpele parkeerovertreding ligt rond de € 100.
Na de eerste verhoging á 50% is dat € 150.
Na de tweede verhoging á 100% is dat € 300.

Voor onverzekerd rijden praten we al over een boetebedrag van € 400.
Dat wordt na eerste verhoging € 600 en na de tweede verhoging € 1200.

En nu komen er nog takelkosten en stallingsgeld bij!
Zaak dus om zo snel als mogelijk uw auto op te halen en de boete onderling met uw vriend te regelen.
Laatst gewijzigd door Pim op 17 apr 2021, 21:54, 2 keer totaal gewijzigd.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Proost schreef: 17 apr 2021, 21:43
Ter indicatie voor TS: Sleepkosten liggen rond de €140 en stalling is €15 per dag.
Ik zou nog maar eens bellen voor de laatste tarieven.
Niet schrikken hè. 8)
Edit: Zelf opgezocht:
Kosten wegslepen 2021
De kosten voor het overbrengen en bewaren van uw voertuig zijn:
€ 240 wegslepen
€ 15 stalling per dag
Bron: https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/p ... epen-auto/

Denk niet dat Logicx verschil maakt qua kosten of je auto voor openstaande boetes of voor buitengebruikstelling daar terecht komt.
Laatst gewijzigd door Pim op 17 apr 2021, 22:01, 4 keer totaal gewijzigd.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

SWAT schreef: 17 apr 2021, 21:42 Het is geen "in beslag name" maar een "buiten gebruik stelling". Beslag is een strafrechtelijk middel en buiten gebruik stelling een administratief rechtelijk handeling.
Mijn fout. Juiste term is, inderdaad, buiten gebruik stellen. Blijft evengoed vervelend voor TS, want die heeft nu twee problemen.

En van die twee is de auto op dit moment de minste van de twee zorgen... :roll:
PDC | DICT

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Pim schreef: 17 apr 2021, 21:50 Ik zou nog maar eens bellen voor de laatste tarieven.
Niet schrikken hè. 8)
Edit: Zelf opgezocht:
Denk niet dat Logicx verschil maakt qua kosten of je auto voor openstaande boetes of voor buitengebruikstelling daar terecht komt.
Oh geloof je gelijk. Ik sprak toevallig pas de berger nog omdat ik 7 voertuig in een dienst liet slepen en ik vroeg of hij niet chagrijnig van me werd dat ik hem midden in de nacht zijn bed uit belde. Hij noemde toen de bedragen en zei dat hij juist heel blij was. (dat dat 1tje een 2tje had moeten zijn heb ik vast vanwege de nachtdienst niet helder onthouden maar prima.... klopt de rest weer) :D

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

Proost schreef: 17 apr 2021, 21:12

nu meen ik toch dat de politie met 2 muisklikken alles weet van de auto en de bestuurder. dus ook wie de eigenaar is . of kijk ik te veel naar NCIS??
Never change a winning team

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

speedo schreef: 17 apr 2021, 22:13 nu meen ik toch dat de politie met 2 muisklikken alles weet van de auto en de bestuurder. dus ook wie de eigenaar is . of kijk ik te veel naar NCIS??
Als je naar NCIS kijkt, kijk je er per definitie al teveel naar.

Maar los daarvan. Ja wij weten met een paar tikken wie de bestuurder en van wie het voertuig is. Maar wij hoeven niet na te gaan in welke verstandhouding de tenaamgestelde tot de bestuurder staat en wie er wel of geen duurzaam gebruik maakt van een voertuig. Dat is allemaal niet interessant zoals hier al eerder aangehaald is (maar wel waar TS zich over verbaasd). Vandaar dat ik even benoem dat dat niet aan ons is.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Nee dat weten we niet.
Naam kentekenhouder (tenaamgestelde) zegt niks over eigendom. En eigendom zegt weer niks over het dagelijks gebruik.

Wat ik nog steeds vreemd vind is dat de fiscus wèl weet wie de regelmatige bestuurder is (voor de bijtelling) van leaseauto's maar dat dit nergens in het kentekenregister staat.

Die info is niet alleen voor de fiscus interessant maar ook voor de politie. Bij doorrijden na aanrijding, bij diverse andere meldingen.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

En als klap op de vuurpijl; als de auto na 12 weken nog steeds niet is opgehaald (na betaling van alle kosten), dan wordt de auto verkocht en vervalt de opbrengst aan de Staat (om de boete met alle verhogingen te voldoen)..
Maak dus een intelligente keuze..

Overigens kom ik iets minder schokkende bedragen tegen:

Vergoeding politiekosten inbewaringstelling of buitengebruikstelling voertuigen
Personenauto's, motorfietsen en bedrijfsauto’s/aanhangwagens met een toegestane maximum massa t/m 3500 kg

Tarief
Uitrijdtarief (toepasbaar na de eerste wegsleephandeling)
€ 65,00

Uitvoeringstarief (toepasbaar bij daadwerkelijk wegslepen)
€ 62,00

Opslag plus afgifte (toepasbaar voor de eerste 24 uur)
€ 41,50

Bewaarloon (toepasbaar voor de volgende dagen)
€15,50

'Ik heb niet een tekort aan talent, ik zwem in een te kleine vijver..'

Gesloten